Följ via RSS
Avverkade KM: Totalt i år: 1322 km. Denna vecka: 83 km. Idag: 42 km

2022-06-25 - Dag 35: En lång, het och skön dag

Nu har jag kommit upp mig i smöret (eller rättare sagt i smörblommorna). Äntligen riktigt varmt väder- då trivs jag! Dagens 58 km med långa och branta uppförsbackar gick "lätt".

Inte långt kvar- idag korsade jag Kalixälven och kommungränsen till Kiruna. Det var nästan som att korsa Mississippifloden och få den där känslan av att nu kommer jag att greja det här.

Är i byn Lappesuando, alldeles intill älven där det enda som finns är ett litet hotell med stora och fina rum samt en matservering. Självklart blev det "Spagetti speciale och massa fricadelli", en festmåltid à la Lady Lufsen på julafton.

Undrar hur många kalorier jag bränner? Jag kan äta i princip hur mycket som helst. Ändå blev jag lite förskräckt när jag kollade vikten på gymmet igår, hade tappat fyra kilo och det är mycket när normalvikten är 61 kilo. Så hotellfrukosten i Gällivare blev gigantisk och gräddskålen till pannkakorna tömdes.

Heidi Grossman bjöd på rabarberpaj med vaniljsås och Nils Erik Wahlund (ej på bild) lagade en hamburgare och gav mig en påse med kanelbullar. Heidi kommer vara funktionär när bygden 20 augusti  ordnar det tuffa loppet Terrängstafett 42 195 där man springer, cyklar och ror en båt över sjön. I bakgrunden Moskojärvi bygdegård som en gång varit skola och också affär (Konsum Malmfälten).

Efter att i pricip sprungit en mara i närmast ödebygd dök en handtextad skylt upp vid vägkanten: "Hamburgare, loppis, öppet". Helt överraskande var det dock inte eftersom jag hållit kontakt med Hedi.

Far och dotter, båda maratonlöpare.  Stig Henriksson, 74 år, och Maria Henriksson Karlsson passade på att ta en hamburgare. Stig har sprungit några Stockholm Marathon, bästa tiden 3.21 1994, en tid som Maria nu försöker slå.

Kalixälven är en av de fyra stora outbyggda nationalälvarna i Sverige.

42 km till Killingi står det på skylten. Här ordnades något år Sveriges nordligaste mara på en tuff grusväg. Det var signaturen Erik H som ville att jag skulle göra ett hopp här eftersom han sprungit loppet.

Postad av Björn kl 20:52:02

Läs / skriv kommentar (8)

2022-06-24 - Dag 34: Måste jag springa hem?

Vackra Gällivare järnvägsstation i fornnordisk stil från 1890-talet. På skylten står det att det är 1 313km till Stockholm. Bryter en flygstrejk ut på SAS den 29:e juni kan jag få svårt att ta mig hem från Tromsö.

Nej, jag ska inte springa tillbaka. Men bryter pilotstrejken ut får jag problem. Den 4 juli flyger jag med SAS från Tromsö och nu har också alla norska piloter varslat om strejk.

Tåg/buss är ett alternativ men alla är dyra och krångliga. När jag ändå är inne på ämnet problem finns det ytterligare ett: jag riskerar att få campa en natt i Finland. Ogillar detta och har hittills sluppit att sova utomhus. Idag la jag ut en trevare på en Facebooksida i Karusuando. Har jag tur, får jag hjälp från ortsbefolkningen. Det fick jag i Vittangi.

Optimismen verkar ha återvänt till Gällivare efter många år med kraftigt minskad befolkning. Sedan 1968 handlar det om 33 procent. Bakom optimismen ligger främst Hybrit- en industrisatsning av LKAB, SSAB och Vattenfall för tillverkning av fossilfritt stål. När jag var i Porjus berättade en äldre kvinna för mig att man även där nu märker en viss inflyttning.

Finhotellet i Gällivare visade sig bättre än väntat. Får nog rubricera det som snudd på lyxhotell. Imponerades bl a av ett jättelikt gym, det största jag sett på ett hotell. Och räkmackan luffaren beställde in var inte bara stor och god utan också mycket dyr (hade jag läst rätt på prislappen hade det nog blivit en pizza till halva priset ute på stan).

Är det detta som kallas för Gällivarehäng? Coop, Gällivare.

Norrmannen Otto Gullesen, som sprungit från sydspetsen av Norge till Nordkap gick idag i mål. En storatad prestation, ett något längre men betydligt svårare löp än mitt. Grattis Otto!

Dagens distans: 44 km

Keep on running

Postad av Björn kl 20:52:47

Läs / skriv kommentar (9)

2022-06-23 - Dag 32: Här produceras vår el

Akkats kraftverk. Bakom målningen på luckorna står konstnären Bengt Lindström. Här släpps vatten ut men det beror inte på att det är för mycket vatten i magasinet utan på att stationen nedströms har för lite. Snösmältningen är sen i år och magasinen inte så välfyllda.

Lilla Luleälven, Stora Luleälven, Harsprånget, Porjus . . .  Mycket under dagens löpning handlade om vattenkraft.

Jag hinner knappt lämna Jokkmokk förrän det första vattenkraftverket dyker upp, Akkats kraftverk. Sedan kommer mera kända stationer som Stora Harsprånget (Sveriges största vattenkraftverk, nästan som ett kärnkraftverk) och Porjus (tredje störst). Jokkmokk kommun  har inte mindre än elva vattenkraftstationer och Luleälven är Sveriges största elproducent.

Samtliga stationer längs Luleälven ägs av statliga Vattenfall. Rena guldgruvan för statskassan! Fallhöjderna är imponerande, själv känner jag av varje kraftverk i benen eftersom backarna förbi stationerna är både branta och långa. Men idag kände jag mig som en riktig kraftkarl, var stark och gick inte i en enda backe.

Vackert hus i Porjus.

Kan det vara gårdagens 1,4 kg (!) lasagne som gav denna råstyrka? ”Middag för hela familjen”, stod det på den djupfrysta rätten som tillagades på vandrarhemmet. Allt gick ner! Var dessutom i tidspress eftersom jag försovit mig och hade en busstid att passa i Porjus. Eftersom det inte fanns något boende i Porjus var jag tvungen att ta bussen till Gällivare och övernatta där, imorgon blir det buss tillbaka till Porjus och löpning in till Gällivare för andra natten.

Nu bor jag på ett enkelt men hyggligt B&B, imorgon blir det finhotellet i Gällivare. När detta bokades för 1,5 månad sedan var priset strax under tusenlappen, idag kostar samma rum det dubbla. Överlag har hotellpriserna rusat i höjden, mera än de omtalade tomaterna och bensinen.

Dagens distans: 48 km

Postad av Björn kl 19:47:57

Läs / skriv kommentar (4)

2022-06-22 - Dag 31: Passerat norra polcirkeln!

Exakt här vid det lilla stenröset vid E45 går den norra polcirkeln. Det tog mig 31 dagar och 171 mil att komma hit. Det fick bli ett glädjeskutt. Nu återstår nio dagar till Treriksröset.

Med passeringen av norra Polcirkeln känns det som jag har kommit väldigt långt norrut. Jag är i Jokkmokk på ett vandrarhem där det kryllar av utländska turister,.

Var och varannan bil jag möter har utländska nummerplåtar. Tyskar tycks vara i majoritet. Ser också många motorcyklister, de kommer sällan ensamma  utan i gräshoppssvärmar. Trafiken är dock gles varför  jag känner mig säker på E45:an. Värre var det ifjol då jag sprang på  samma väg i Dalarna.

Äntligen en dag utan regn, dock helt händelselös. Det enda "dramatiska" var att jag glömde kvar min USB-hubb i väggkontakten på B&B i Kåbdalis. Slarvigt,

Dagens distans: 62 km

Postad av Björn kl 23:21:00

Läs / skriv kommentar (6)

2022-06-21 - Dag 30: Matbrist

Korsade idag Piteälven, en av Sveriges fyra oreglerade älvar (de övriga är Vindelälven, Kalixälven och Torneälven). En mäktig syn med den strida vattenföringen.

En miss i planeringen gjorde att jag idag plötsligt stod utan mat. När det är minst fem mil till närmaste affär och den dessutom hunnit stänga innan jag kommi fram,  ja då är det kris.

Som löpare behöver jag mycket energi. Normalt finns alltid lite reservproviant i vagnen om något oförutsett skulle hända. Men idag var reserverna närmast tömda varför frukosten i stugan på Moskosel camping blev synnerligen torftig.

Att i det läget ändå ge sig av de fem milen från Moskosel till Kåbdalis var våghalsigt, särskilt med tanke på att jag knappast skulle hinna fram innan affären stängt. Hoppet stod då till att ägaren av det B&B jag skulle ta in på kunde köpa lite mat .Men den planen sprack eftersom han var bortrest.

Som vanligt brukar dock saker och ting lösa sig. En gammal löparkompis i Stockholm med stuga i området hörde av sig på bloggen och ville träffa mig. Då kunde jag be honom handla lite mat. Plötsligt var matproblemet löst och vi fick en trevlig pratstund.

Christian, som bor utanför Frankfurt, är på väg  till Nordkap. Han campar alla nätter och tvättar sig i sjöar och bäckar. Inga problem, menade han.

Jag stöter på en del långfärdscyklister men inga löpare. Den tuffaste av dem alla är nog cyklisten som bor på mitt B&B här i Kåbdalis. Han cyklar från nordligaste Finland vid gränsen mot Ryssland hem till Prag i Tjeckien. Kanske inte så märkvärdigt om det inte vore för att han cyklar off road, alltså på stigar och små grusvägar. Varför?

-Jag är van vid det och vill slippa trafiken, skrattar han.

Imorgon på min färd till Jokkmokk kommer jag att korsa något väldigt speciellt. Vad tror ni det kan vara?

Dagens distans: 51 km

Postad av Björn kl 22:29:37

Läs / skriv kommentar (6)

2022-06-20 - Dag 29: Generösa öppettider

En glass, cola och middagsmat för morgondagen inhandlades i den digitala lanthandeln i Moskosel.

"Moskosel- orten med sämst samhällsservice i landet", löd rubriken i DN för två år sedan. Jag befinner mig just nu i Moskosel, en by i Lappland med mindre än 200 invånare men med över 200 miljoner myggor.

Samhällsservicen kan jag dock inte klaga på. För Moskosel har nu vad Stockholm inte har; en dygnsöppet digital livsmedelsaffär utan personal och där du scannar en kod och legitimerar dig med bankid för att komma in i affären. Hur smidigt som helst!

Förr fanns här fyra matbutiker, modeaffär, biograf, brandstation, distriktssköterska, högstadieskola och ett sågverk. Allt är nu borta. Men byborna startade häromåret med hjälp av EU-medel sin egen digitala matbutik. Nu slipper de att åka in de dryga fyra milen till Arvidsjaur för att handla det nödvändigaste.

Denna sträcka sprang jag idag och bor nu i en egen stuga på Moskosel Camping. Här är vackert, fullt med campingbilar och något tält och barnen badar i Lullejaursjön och åker karusell. En idyll? Nej förtusan! Här vimlar det av mygg och jag fick några bett i duschen och även inne i stugan så nu ska väl också myggen vara mätta. Campingvärden behövde ingen övertalningsförmåga för att jag skulle köpa Bushman myggspray av honom, Sparyflaskorna kunde ingen missa, de stod strategiskt placerade på incheckningsdisken.

Vägen mellan Arvidsjaur och Moskosel är vacker . . .

... fast på långa sträckor pågick vägarbeten där det knappt gick att springa. Vägen är klassad som Europavaäg (E45) och var skyltad med högsta tillåtna hastighet 100 även där vägarbeten pågick. Skandal!

Imorgon Kåbdallis, en by med 50 invånare. Får dränka in mig i Bushman myggspray. . .

Dagens distans: 47 km

Postad av Björn kl 19:01:43

Läs / skriv kommentar (14)

2022-06-19 - Dag 28: Jag fryser!

Stängt, kom 45 minuter försent. Det blev en kamp mot klockan att hinna innan Affär´n i Aborrträsk stängde kl 12. Lanthandeln drivs av idéella krafter och har en kundkrets på 150 boende i byn. Fick inta min "lunch" bakom butiken.

Det är kallt. Söndagen blev ännu en i raden av regndagar. Så fort jag stannar fryser jag.

Tio grader och regn borde inte vara så farligt. Men på äldre dar har jag börjat frysa allt mer. Vid lunchstoppet i Abborrträsk fick jag pälsa på mig allt jag hade, även mössa och vantar, men frös ändå. Som grädde på moset alla mygg. Ändå lyckades jag somna, bra för dessa powernap piggar upp.

Jag har nu kommit till Arvidsjaur. Så här långt norrut har jag aldrig sprungit. Här råder nu midnattssol. Ännu inga fjäll men bergen börjar torna upp sig i fjärran. Landskapet är monotont, mycket myrmark, långa slakmotor, relativt lite trafik och mycket tomburkar i vägdikena. Luffaren gjorde sig idag en förmögenhet på panten och var kung på Coop i Arvidsjaur.

Lyx för luffaren. Särskilt hotellets bastu uppskattades.

Hotellet (Lappland Lodge) är riktigt lyxigt. Tog först fel med ett annat med snarlikt namn. När receptonisten inte kunde finna mig i datorn sa han till min förvåning:

-Du har bokat ett finare hotell än det här. . .

Imorgon väntar dock ingen lyx; en campingstuga i Moskosel. Och sen ett vandrarhem i Jokkmokk. Tyvärr blir avstickaren för lång till Vuollerim och Jokkmokks Jokkes museum. Var aldrig något fan av Jokke men ett så udda museum hade varit intressant. Tjosan, tjosan!

Dagens distans 55 km

Veckans distans 362 km

Hittills sprungen distans: 1 558 km (56 km/dag)

Postad av Björn kl 22:39:43

Läs / skriv kommentar (7)

2022-06-18 - Dag 27: Kyrkan räddaren i nöden

Svenska kyrkan i Vittangi erbjöd sig att låta luffaren sova över i kyrkan. Det finns inga hotell eller annat boende på orten som har 750 invånare och ligger i Kiruna kommun. Vittangi är en köldhåla och just nu är det gott om mygg...

Vad göra när det inte finns ett  hotell på orten? Campa? Helst inte, det finns andra lösningar . . .

Ju längre norrut jag kommer desto svårare är det att finna en sängplats för natten. I något fall har airbnb varit räddningen, som t ex här i byn Järvträsk i Norrbotten där jag just nu har ett stort hus för mig själv. Jag är väldigt beroende av att möjligheterna till övernattning måste ligga på 4-6 mils lucka.

Nästa söndag kommer jag till Vittangi men där finns inget boende sedan campingplatsen och flyktingförläggningen stängt. Då kontakade jag kyrkan för att höra om man kände till någon privatperson som kunde hysa mig. På stående fot erbjöd sig församlingen  att låta mig övernatta i kyrkan. Man tipsade också om en lokal FB-grupp för köp&sälj. Jag började med att göra en efterlysning på FB och fick omedelbart napp från två privatpersoner. Så något boende i kyrkan blir det alltså inte, däremot har jag utnyttjat den möjligheten några gånger under mina USA-löp.

Ruggväder hela dagen. Här passerar jag Skellefteälven som har inte mindre än 17 kraftstationer.

Vädret idag var vidrigt, regn hela tiden och kallt, dessutom uppför. Löpningen gick därför tungt och det kändes som jag aldrig skulle komma fram till mitt boende. Plötsligt stannar en bil.

-Hej Björn!

Det är ägaren till mitt airbnb som stannat till. Jag bodde hos honom också förra sommaren under Holgersonlöpet. När han lockar med ett varmt bad går löpningen plötsligt lättare.

Denna linbana mellan Kristineberg och Boliden var en gång världens längsta, nära tiomil och las ner 1987. Kristinebergsgruvan är fortfarande igång och här bryts zink, guld, silver, koppar och bly.

Det är tusen saker man måste hålla koll på under den här typen av äventyr, t ex när lanthandlarna stänger. I Abborrträsk stänger man på söndag kl 12, det missade jag så imorgon blir jag utan lunch. Tur att jag har lite nödproviant; risgrynsgröt och nyponsoppa. Men de dryga fem milen till Arjeplog lär ändå bli besvärliga.

Dagens distans: 43 km

Postad av Björn kl 21:37:49

Läs / skriv kommentar (10)