Kommentarer på Så här får du ihop många mil


Peter Nilsson (tvåa från vänster i grön jacka) la ut på Funbeat om ett gemensamt långpass, "Stockholms högsta broar". Klockan är 10 och järngänget ska precis sticka iväg från Slussen och avverka en brorunda på 26 km.

Hoppsan, redan 30 km! Och jag som inte ens hunnit bli trött. Hur gick det här egentligen till?

Ska du bli bra på långdistans är det många mil som gäller. Ju fler mil desto bättre. Ja, så ser min enkla träningsfilosofi ut. Jag tror inte på alla råd jag läser i löpartidningarna- där går mycket ut på att du inte behöver träna särskilt mycket eftersom det finns genvägar. Det är nästan så tidningarna inte vågar skriva att långdistanslöpning är ett slitgöra (men ett roligt sådant).

Nikes slogan "Just do it" gillar jag. Min egen "Keep on running" har ungefär samma budskap. Varför krånga till något som är så otroligt enkelt? Det är ju bara att ge sig ut och springa.

Men hur får man ihop alla de där milen som faktiskt behövs? Det tar ju ändå en massa tid och motivationen är inte alltid på topp. Det behöver inte vara så svårt. Som  i lördags t ex, på Funbeat läste jag om ett gemensamt långpass i Stockholm. Det vara bara att haka på- kilometrarna avverkades en efter en utan att jag knappt märkte det. I trevligt sällsskap får man extra krafter.  Plötsligt var vi alla åter vid startpunkten och vi klockade 26 km, med mina 4 km till Slussen blev det 30.

"Nyttolöpning" eller "transportlöpning" har under många år varit min melodi. Lite överdrivet skulle man kunna säga att jag bara lägger ner några timmar i veckan på ren löpträning. Istället används kroppen ungefär som folk använder bilen eller allmänna kommunikationer; som ett transportredskap. De senaste tio arbetsåren sprang jag i princip varje dag till och från jobbet och dessutom sprang jag hem och åt lunch, alltså tre träningspass per dag fem dagar i veckan. Med den taktiken blev det många mil, dessutom gratismil och även kvalitetsträning eftersom det ibland gick undan. Jag är förvånad att inte fler springer till sina arbeten. De som gör det springer bara ena vägen, sällan fram och tillbaka. Varför? Med lite tillvänjning klarar kroppen lätt 2-3 mil om dagen.

Nu när jag är avtalspensionär och har i princip hur mycket tid som helst har det bliivit lite svårare att få ihop milen även om jag fortfarande ligger på 500-600 mil om året eller 11-12 mil i veckan. Att ge sig ut två gånger per dag känns inte riktigt lika lätt. Istället blir passen längre, att springa två mil en dag är mer krävande än två pass på en mil vardera. Men fortfarande är det en massa nyttolöpning- jag kutar med babyjoggern och handlar, springer till badhus och har en massa andra  trevligheter för mig. Pliktpass typ Kungsholmen eller Brunnsviken runt blir allt sällsyntare.

Här har vi nått toppen på Hammarbybacken. Där pågick ett maratonlopp och här är det Mats Liljegren (löparen i grönt i mitten) som passerar toppen för nionde gången, 13 varv återstår. Puh!

Tävling är också bra träning. Sällan har jag sprungit så många tävlingar som i år. Loppen har svarat för en stor del av kvalitetsträningen. De bästa milpåfyllarna i år har ändå varit långpass typ Stockholm-Mölle eller rundor på 1-2 dagar, ibland med övernattning. Världen ligger öppen för dig- det finns hur många möjligheter som helst att få ihop dina mil. Skyll inte på tidsbrist!

På tal om mängd. Den här veckan verkar bli riktigt bra. Kanske landar jag på 15 mil.

Medlöparen Mats Dänsel filmade vår brorunda. Här hans fina reportage:

http://www.youtube.com/watch?v=yw0538N4roE

Keep on running!

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Löpar Uffe - 2011-11-20 20:59:36

Bra jobbat suneson

#2 Alex Bonn - 2011-11-20 21:27:27

Visst, många mil behövs om man skall bli riktigt bra. Själv med småbarn födda i slutet av 70-talet och början av 80-talet och skiftjobb. Den träning jag hann med var10 mil i veckan.Detta räckte dock till 2.22 på marathon, 1983, men att underskrida 2.20 krävs mer mängd- träning.

#3 Björn - 2011-11-21 21:48:17

Alex, imponerande att så "lite" träning gav så bra resultat. Dagens 30-åringar med 10 mil i veckan gör inte dom tiderna. Inte ens Jonas Buud, etta i år i M35 med 2.23, slår dig. Nej, allt hänger inte på hur många mil man springer. Du hade/har också talangen.