Kommentarer på Dag 5: Ã?kenäventyr


Rena ökenhelvetet. Här sprang/gick jag 25 km, bland det värsta jag varit med om.

Den som rullat en barnvagn i lös sand  på badstranden vet hur jobbigt det är. Multiplicera den upplevelsen några tusen gånger, ja då förstår du kanske hur jag hade det under dagens ökenäventyr. Det här vill jag inte uppleva igen. Återkommer med detaljer. Nådde i alla fall välbehållen målet i Barstow.

Dagens distans 57 km.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Mats-Erik - 2014-04-29 11:15:38

Bra kämpat!

#2 Thorbjörn S - 2014-04-29 11:19:47

Ser ruggigt ut - och svettigt!

#3 Ericsson - 2014-04-29 11:21:39

Grymt jobbat Björn! Äventyr var ordet. Hur lång var raksträckan? Härifrån till evigheten? Hoppas du får bättre dagar framgent, framförallt med mer social kontakt.

#4 Ulf - 2014-04-29 11:54:56

Ser inte kul ut. Varför tog du inte 66:an?
Får man inte springa på H.W. 15?

#5 Jan Suneson - 2014-04-29 12:47:17

Det skall bli mycket intressant att läsa Björns förklaring. 66 an hade blivit 12 km längre och en normal gräns då det gäller vägval brukar ligga runt 3-4 km extra för att kunna få en lunch på en restaurang eller någon annan ?lyx?. Varför han inte lät Linda ta kärran och sköta vattenlangningen vet jag inte.
Tyvärr blir det samma underlag till Vegas. Hoppas polisen i Barstow kan utfärda ett tillstånd att springa på Interstat.
Det hela påminner om Björns och mitt äventyr till Söderfors förra sommaren. Då var det jag som fick knalla en mil på grusväg men temperaturen var en annan.

#6 Thorbjörn S - 2014-04-29 13:29:48

Hur har och hur löser andra coast to coastlöpare tillståndsfrågan när det gäller att löpa på Interstate? Är det ett allmänt löparproblem?

#7 JB - 2014-04-29 14:42:53

Hm, Interstate 15 är ju en vältrafikerad motorväg mellan Vegas och LA och den känns väl inte helt klockren/säker att springa på. Hoppas att du kan få hjälp av följebilen här Björn så att du slipper dra joggern på grusvägarna genom öknen! Kämpa på, kommer att fortsätta följa dig!

#8 Oliver - 2014-04-29 14:48:03

Uj, uj! Ser ut att vara en ökenvandring av nära nog bibliska mått. Fast kraftledningar var nog ingenting som Mose mötte.

#9 Axel - 2014-04-29 14:53:13

Antar att du inte plockade så många höjdmeter idag, men det var verkligen imponerande med 57 km varav 25 km på grusväg.

#10 Robert - 2014-04-29 18:31:34

på "stora" kartan ser resvägen klart längre än dom andra kustlöpen, hur många mil beräknas du springa denna gången?

#11 Axel - 2014-04-29 19:27:03

Robert: till höger på första sidan.

Avverkad sträcka: 241 km / 4850 km (4.97%)

#12 Jan Suneson - 2014-04-29 20:30:39

Jag fick just ett lugnande besked från Björn Han får springa på Interstate från Yeremo.
Mindre äventyr men betydligt enklare än ett alternativ som jag skissat på under dagen (över militärbasen Fort Irwin)

#13 bureborn - 2014-04-29 20:40:51

Åh fy, det där ser verkligen allt annat än lockande ut. Bra kämpat, Björn! Tillstånd att springa Interstate msåte kännas som en lisa med de 25 milen i färskt minne. Även om Interstate inte låter särskilt lockande trafikmängdsmässigt i mina öron.

#14 Kevin Sharp - 2014-04-29 23:31:31

Tough day! I hope you find some nice smooth pavement and a good tail wind tomorrow.

#15 Björn - 2014-04-30 04:07:25

Thorbjörn och JB: Jag är rätt ensam bland löparna i den här gruppen om att vilja springa på Interstate ( fördel med att dessa vägar är genare, inte så backiga och här finns motellen). Några specialtillstånd har jag aldrig utverkat och det går nog inte att få heller. De flesta amerikanska kust till kustlöpare vet heller inte om att man får springa på interstate. Reglerna varierar från stat till stat men generellt är det ok i alla västra delstater men inte alltid i Kalifornien, något jag drabbades av. Det konstiga är också att samma väg kan ha olika regler. På Interstate 15, som, polisen körde bort mig ifrån får jag några mil senare springa på. Förvirrande!. Huvudregeln är annars att om det inte finns alternativvägar så är dessa motorvägar öppna för cyklister, gångare etc. Men jag har några sådana. I15 fram till Las Vegas är säkert hårt trafikerad men ändå ofarlig eftersom vägrenarna är breda. När jag senare kommer in i Nevada och södra Utah lär trafiken snarare var gles.

Oliver: Kraftledningarna var lite läskiga, det sprakade om dem. Men de var bra för de utgjorde mitt riktmärke. "följ ledningarna bara så kommer du rätt", var rådet från en bonde.

Axel: Ökenlöpningen resulterade inte att jag kom upp på högre höjder men det gick upp och ner hela tiden eftersom det var flera berg man skulle över. Som högst har jag hittils varit på 1 200 m men nu är jag nere på ca 700-800 m.

Kelvin: Thanks. Today I hade facewind so I hope the wind change direction tomorrow.


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg