Kommentarer på Lilla lyxlöpet


På väg ut mot Lidingö. Stålskelettet till gasklocka 3 i Hjorthagen ska bevaras och byggas om till kulturändamål med en skulpturpark i direkt anslutning till byggnaden. Framför anläggs nu nya bostäder. Vägen rakt fram genom gasverksområdet har öppnats och jag slapp backen.

Det är inte bara Lidl och McDonalds. Idag sprang jag ut till en lyxig konferensanläggningt längst ut på Lidingö. Utsikten och kalvfärsbiffarna lockade.

Det blåste västliga vindar, egentligen den sämsta vindriktningen för en medvindslöpare som jag. Östersjön gör ju att det liksom blir stopp på löpet men genom att springa längst ut på Lidingö fick jag ändå medvind hela sträckan, hemifrån 16 km.

Målet var Elfvik udde och Blue Hotel , tidigare IBM:s utbildningscenter från 60-talet och nu ombyggt till en lyxig konferens- och spaanläggning med fantastisk utsikt, fantastisk mat och även fantastiska priser. Nåja, 225 kr för buffén med kalvfärsbiffarna, det var det värt. Mandelskorporna till kaffet, Svenska Dagbladet, som personalem hämtade till mig, och duschen och stor badhandduk fick jag på köpet.

Från luncbordet hade jag en hänförande utsikt över inloppet till Stockholm och i receptionen kopplade jag av med tidningsläsning i väntan på bussen in till stan.

Vid lunchen var det fullt med konferensgäster. Många vet nog inte om att anläggningen även kan ta emot enstaka gäster för lunch med mera. Jag hade förvarnat om ankomsten och jag möttes som en kung när jag bromsade in kärran.

Att springa med kärra- jag gör det numera nästan alltid på lite längre löp- är perfekt. I vagnen hade jag ombyte. Idag gick det ganska tungt, trots medvinden, men tanken på kalvfärsbiffarna höll mig igång. Som vanligt tog jag allmänna kommunikationer hem.

Historiskt intressant busskur. Där buss 204 vänder ute vid Elfvik har SL satt upp en liten minnestavla som berättar om att kuren är från 40/50-talet och att det 1997, då den renoverades, bara fanns kvar fyra gröna väntkurer kvar. Att bussen har fått nummer 204 beror på att den första bussen hade just nummer 4, en privat linje som öppnades 1924 av Sigfrid Borgelin.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg