Kommentarer på Så här lägger jag upp nästa USA-löp


Följebil blir nödvändigt även på nästa coast to coast- i Nevada och Utah är vissa passager mellan motellen 10-20 mil. Jan kommer att köra bilen och åka ut och hämta mig när jag sprungit mina fem mil. Bilden från Utah 2014.

Nästa coast to coast blir det tuffaste av dem alla. "Oändliga" avstånd mellan motellen och mycket ökenlöpning, bl a i saltöknar, väntar mig.

Visst går det att springa från San Fransisco och österut men jag har tvekat in i det längsta. Det är för mycket öken och glesbygd och bergen är också tuffa. Ändå väljer jag San Francisco, en stad de flesta kontinentlöpare ratar. Varför?

Ja, skälet är att min bror Jan ställer upp som följebilschaufför. Efter några etapper in i Nevada kommer han attt finnas till hands. Under drygt två veckor ska han serva  mig. Jobbet består i att komma ut och hämta mig vid en avtalad exit på motorvägen när jag sprungit mina ca fem mil och sedan köra tillbaka mig till motellet. Han kommer också att köra ut mat till mig så att vi kan luncha tillsammans. Dan därpå kör han ut och släpper av mig där jag slutade löpningen.

Det låter inte som världens roligaste jobb. Och det finns exempel på chaufförer som ledsnat och bara stuckit. Erik Bengtson, Sveriges förste coast to coast-löpare råkade ut för en sådan filur. I boken California here I come, som gavs ut 1980, berättar han om problmen som tvingade honom att avbryta löpningen när han kommit knappt halvvägs. Jan vet vad jobbet handlar om, gillar det till och med. På ledig tid  ska han passa på att turista och åka roler blades.

Tidigare starter har skett i Oregon (två gånger), en gång i Washington och ifjol från Los Angeles i Kalifornien. Visst hade det gått att kopiera någon av de där rutterna, det är roligt att springa på bekanta vägar där folk känner igen mig. Sträckan genom Wyoming, drygt 60 mil på I80, blir den samma som 2012. Här kommer jag att tvingas till några uteövernattningar om jag inte inte lyckas fixa "Stevar", d v s få lokalbefolkningen att ställa upp med följebil.

Min planerade start den 5 april 2016 har flyttats fram till den 19 april. Ändringen gör att Jan nu kan hänga med. Det gick dessutom att boka om till en rimlig kostnad. Jag kommer nu att starta i närheten av Golden Gate-bron, vid Baker Beach, springa över bron, vända på andra sidan och springa tillbaka för att sedan springa på östra sidan av San Francisco Bay. I Kalifornien blir det ingen motorvägslöpning (inte tillåtet på I80 och jag vill inte ta några risker) däremot i Nevada, Utah och Wyoming.

Ungefär 170 mil kommer jag att springa på motorväg, ungefär en tredjedel av den totala distansen. Jodå. även motorvägar kan vaar vakra. Men framför allt är de säkra och det är där motellen finns.

Slutmålet är ännu inte bestämt. Kanske blir det South Carolina eller Florida, en idé är att jag ska till Nashville i Tennessee för att lyssna på country. Men det kan också bära av upp till Boston. En sak är dock säker, jag ska som vanligt till Gothenburg i Nebraska.

Jag komer senare att lägga ut rutten i detalj men här en grov skiss:

https://goo.gl/maps/PXLWPFnmQoP2

Keep on running!

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Ingmarie/blog.nemonisimors.com - 2015-09-21 21:17:17

Vad roligt ändå att göra detta "tillsammans". Och en stor trygghet.

#2 Helene - 2015-09-21 22:26:27

Jag ser fram emot att få följa ditt äventyr igen.Du skriver fantastiskt bra.Det du skriver innehåller allt.Ha det bäst


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg