Kommentarer på Vad du bör veta inför ett coast to coast (3) : Ryggsäck eller vagn?


År 2005 sprang jag de 160 milen mellan Chicago och New Orleans med en liten ryggsäck och en vattenflaska i vardera handen (övre bilden). Två år senare lärde jag mig av av misstagen och skaffade i stället en joggingvagn där allt fick plats. Bilden från West Virginia.

Det är joggingvagn som gäller på längre löp. Men ska du bara vara ute någon vecka klarar du dig gott med en löparryggsäck.

Numera springer jag nästan alltid med joggingvagn, t o m på väg till gymmet. Vagnen är nästan ett lika bra transportredskap som bilen för andra. Men det var först i samband med mitt första coast to coast jag blev ägare till en trehjuling. Det var Rune Larsson som inspirerade.

Annars var jag en early adopter på det här området. Jag sprang redan 1984 med en vanlig fyrhjulig barnvagn. I vagnen satt äldste sonen och så fort vi mötte en fotgängare skämdes jag och började promenera. En fyrhjuling duger annars att springa till husbehov med men är inget för ett äventyrslöp.

Nackdelen med en ryggsäck är naturligtvis att du knappt  får med dig något. Och så risken för skavsår. Trots mycket träning med tung packning fick jag ändå skavsår under mitt månadslånga löp Chicago-New Orleans. Nej, ryggsäck är enbart för kortare löp.

I en joggingvagn får du med dig allt du behöver. Även här gäller det dock att packa lätt. Min packning på ett coast to coast brukar väga cirka tio kilo, ungefär vad vagnen väger. Att springa med vagn är egentligen inte det minsta jobbigt. Eftersom du springer långsamt  (jag håller 9-10 km/tim och går i uppförsbackar) är vagnen inget hinder. Tvärtom, den skänker trygghet. Och du känner dig säkrare i trafiken med en vagn framför dig. Dessutom är det omöjligt att ramla.

Nackdelen med en vagn är punkteringarna. Det går inte att hålla på att laga längs vägen utan du får ha med dig ett stort antal reservslangar och laga på motellet. Dock trevligt kvällspyssel! Sedan brukar det bli lite problem med lösa ekrar och krånglande handbroms. Rådet är att besöka cykelverkstad, inte själv fixa hjulen eftersom de då kommer att wobbla.

Eric Diehci, Fruita, Colrado servar min Baby Jogger.

Vad ska man då ha för vagn? Självklart en vagn med tre hjul och en vagn med så stora hjul och så smala däck som möjligt. Märket Baby Jogger är den klart bästa löpvagnen på marknaden och då i synnerhet modellen Performance 25th Anniversary. Den är i princip outslitlig, jag har sprungit långt över tusen mil med en sådan vagn men vill inte chansa utan byter ut den mot en dito lätt begagnad på stundande coast to coast.

Jag har testat de flesta "riktiga" joggingvagnar med 16-20-tums hjul som säljs på den svenska marknaden. Ingen har kommit i närheten av Baby Jogger, konkurrenterna känns klumpiga och rullar tyngre. Men genom att byta ut "traktordäcken" till smala racingdäck går det att förvandla en folkvagn till en racer. Tyvärr säljs inte Baby Jogger längre i Sverige så håll koll på begagnatmarknaden eller köp vagnen i USA.

Numera är det inte så många småbarnsföräldrar som springer med joggingvagn. För några år sedan mötte jag nästan dagligen löpare med vagn. Förstår inte vad som hänt. Så ut och spring med din vanliga barnvagn och skulle andan falla på, skaffa en riktig joggingvagn och njut av livet och äventyren!

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 bureborn - 2016-03-04 18:41:11

Fantastisk roligt att läsa dina tips! Och inspirerande.! Nästan så jag blir sugen på att ge mig ut på ett eget längre löpäventyr... Men mängden löpträning avskräcker. Och den där raksträckan i Montana...tveksamt om mitt pannben skulle palla den utsikten.

#2 Sten-Ã?ke - 2016-03-05 15:30:54

Mycket inspirerande, måste mycket mängd träning

#3 Hasse - 2016-03-05 18:28:53

Du lär inte sakna material till den här serien . . . . Intressant!

#4 Ulf - 2016-03-07 09:06:08

En fundering. Varför inte customisera vagnen så att den passar dina behov perfekt?
T.ex. genom att låta tillverka en horisontal plattform med olika fack som passar din utrustning. Då skulle vindmotståndet också minska drastiskt och tyngpunkten bli lägre. Dessutom skulle du slippa frågor om vart barnet tagit vägen :-)

#5 Björn - 2016-03-07 09:33:02

Intressant idé! Vagnen är dock bra i sig, mycket bättre än tidigare modeller, men skulle säkert kunna byggas om och bli ännu bättre. Saknar dock kunskapen och vet inte vem som skulle kunna göra jobbet. Jag har varit inne på att byta ut bakhjulen på 20" till 24", fått lite olika besked men förbättringen skulle bli högst marginell. På min nya vagn har jag ett "aerodynamiskt" regnskydd varför jag tror att luftmotståndet minskat jämfört med när packningen fick ta all vind. Som du ser på bilden ovan har jag vattentanken lågt placerad. Ã?ven om det nu brinner i knutarna, återkom gärna med ett lite mer konkret förslag!

#6 Ulf - 2016-03-08 08:45:25

En kapellmakare eller sadelmakare skulle jag satsa på. Kolla med http://www.kapellmakarna.se/ på Bergsundstrand.
Dom verkar seriösa.

#7 Björn - 2016-03-08 13:17:29

Tack för tipset, Ulf. Jag ska titta in där i veckan.


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg