Kommentarer på Löpbanden på gymmen är rena svettbanden!


Svettdroppar på bandet. Efter 2 km löpning börjar det droppa från pannan, efter 3 km får jag svettgenomslag på tröjan och efter 10 km är jag plaskvåt och de forsar svett längs benen.

Det är för varmt på gymmen. Temperaturen vid löpbanden borde sänkas från dagens 21-23 grader till 15 grader. Men gymbesökarna håller god min och ingen klagar.

Hur länge ska detta vansinne pågå med att löpband och andra konditionsmaskiner på gymmen är placerade i alldeles för varma utrymmen? Är det bara jag som reagerar?  Ja, det verkar så för när jag talar om för personalen att det är alldeles för varmt kring löpbanden får jag svaret att ingen annan klagat. Fast på ett gym noterade de mina synpunkter så där är kanske en föändring är på gång.

Hur varmt är det då på gymmen? Jag bestämde mig för att ta reda på saken och skaffade en  hygrometer/termometer, som mätte såväl luftfuktighet som tempertaur. Och svaren överraskade. Visst, det var varmt på gymmen men inte riktigt så varmt som jag trodde.

I veckan har jag gjort mätningar på tio Friskis & Svettis inom tullarna (samtliga anläggningar med löpband). Jag provsprang banden under minst 3 km, placerade mätapparaten i facket framför mig (dock inte i kontakt med maskinen). Vid testtillfällena var det gott om löpare runt mig.

Här resultaten:

Anläggning Temp  Fukt %
F&S Kungsholmen 22 31
F&S Lindhagen 23 33
F&S Gärdet 20 25
F&S City 22 32
F&S Sveavägen 22 26
F&S Honstull 18 43
F&S Ringen 19 38
F&S Skanstull 23 27
F&S Skrapan 23 35
F&S Hagastan 23 32
Snitt 21,5 32,2

Vad säger tabellen? Först luftfuktigheten. Den är utmärkt, samtliga F&S verkar ha mycket bra ventilation, luften känns inte instängd eller luktar illa, inga tecken till kondens trots flåsande löpare. Normal luftfuktighet i bostad brukar vara 40-60 procent, gärna 50. Alltså ganska torr luft på gymmen vilket medför att svetten dunstar bättre.

F&S Skanstull. Här blir du snabbt svettig, temperaturen runt löpbanden, roddmaskinerna och crosstrainer ligger runt 23 grader. Inga extra fläktar finns uppsatta.

Temperaturen då? Ja, "normaltemperatur" i en bostad bör inte överstiga 24 grader och inte understiga 18. Men nu är inte F&S en bostad utan ett ställe där vi rör oss och blir varma. Att i redskapshallar ha runt 20 grader kan vara ok, lägre skulle kanske uppfattas som kallt. Men över 20 grader vid löpband och andra konditionsmaskiner är inte så bra.

Jag har pratat med folk som springer på banden och trots att de flesta är ganska svettiga efter bara 15 minuters löpning är det egentligen ingen som tycker att det är något konstigt. Man har uppenbarligen vant sig vid att det ska vara så här. Det är kanske inte för inte gymkedjan heter just Friskis & Svettis . . .

Förbättringspotentialen är säkert stor. Först bör konditionsmaskinerna stå i ett eget utrymme. Vad som kan vara lämplig temperatur är svårt att säga men 15 grader skulle förmodligen inte upplevas som kallt, inte ens för den som bara springer 5-10 minuter. En del gym har en fläkt stående på golvet, enstaka löpband på F&S kan ha en liten fläkt på själva maskinen men inget av det här  hjälper.

På ett långpass en varm sommardag i Sverige blir jag inte så svettig som på gymmet. Att svettas utomhus spelar ingen större roll men på gymmet vill jag helst slippa att bli dyblöt. Och löparna intill mig vill nog också slippa se och känna en svettstänkande och stinkande pensionär.

Keep on running!

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 lelle - 2016-03-20 18:20:53

Finns det nåt tråkigare än löpband? Knappt ett enda väder kan bli värre...

#2 Björn - 2016-03-20 20:59:34

Tråkigt, ja. Men effektiv träning- du har total kontroll på tid, hastighet, längd, puls etc något som du inte riktigt har utomhus. Jag springer en del intervaller och snabbdistanspass på band, ofta inför en tävling. Men att nöta mil efter mil på ett löpband, ja det är tråkigt. Men är vädrets makter emot dig kan det vara skönt att komma in på gymmet.

#3 Ingmarie/blog.nemonisimors.com - 2016-03-21 05:59:48

Fläkt?

#4 Björn - 2016-03-21 09:27:13

Jo, det finns enstaka fläktar på några av gymmen men de hjälper inte mycket. Problemet är värmen, inte att luften står stilla.

#5 Pelle - 2016-03-21 09:38:25

Ã?r det inte bra för konditionen att träna i dessa "omänskliga" förhållanden temperaturmässigt och sedan komma ut i friskluften? Litegrann som att släppa fram formen.

#6 Pelle - 2016-03-21 09:41:18

ps. Jag är kluven inför gymlöpande: löpning tycker jag ska ske utomhus rent generellt, dock kan jag ofta känna att en TV-apparat är bra mycket roligare än dessa asfaltsvägar och eviga upp- och nerförsbackar.

#7 Björn - 2016-03-21 12:00:13

Jo, att träna under "omänskliga" former kan säkert ha positiv tränigseffekt. Har dock aldrig tänkt i dom banorna, människan är ju lat av naturen- själv väljer jag medvind framför motvind.

#8 Joakim - 2016-03-21 13:56:53

Jag har också problem med att springa på löpband på grund av värmen inne på gymmet, faktiskt så mycket att jag numera undviker det helt och hållet.

#9 Staffan - 2016-03-21 16:33:09

Mitt eget band står i garaget som ligger inne i huset. 10 C på kalla vintrar och kanske 15 övriga tider utom då varma sommardagar. Men då är man ju definitivt ute.

#10 Björn - 2016-03-21 22:01:02

Löpband i kallgarage verkar ju bra, i alla fall temperaturmässigt. Men dom som har ett löpband inne lägenheten lär få det svettigt.

#11 bureborn - 2016-03-24 07:55:24

Imponerade research här!
Visst svettas jag mer på löpbandet på gymet än utomhus, men inte så mycket att det forsar svett. Vilket antagligen till största delen beror på att jag helt enkelt inte svettas lika intensivt som du. Dessutom skulle jag faktiskt gissa att F&S Ultuna i Uppsala där jag kutar ligger på en temperatur på runt 18-19 grader i gymet. Det känns i alla fall kallt innan man kommit igång. På morgonen och lunchen i alla fall. På kvällarna är det betydligt fler element = motionärer i gymet och temperaturen högre. Tips: häng på låset tidig morgon.

#12 celsius - 2016-03-24 11:58:28

Men detta är ju löjligt: du svettas inte mer, utan du ser eller märker svetten inomhus, då den dunstar i högre grad utomhus och är därför inte synlig på samma sätt! Detta gäller all inomhus aktivitet, spinning ex blir man dyngsur av, men man torkar utomhus även om det är betydligt tuffare att hålla uppe kadensen ute i motvind och backar.

#13 Björn - 2016-03-24 16:17:39

Bureborn: Det verkar som kvinnor generellt svettas mindre än män. Stämmer det? Jag ser i alla fall fler svettiga män än kvinnor på löpbanden. Sedan verkar kvinnor också tåla värmen bättre- är det stekhett på t ex Sthlm Marathon går det relativt bättre för kvinnorna än männen.

Celcius: Intressant, du har säkert rätt. Fast det intressanta är ju att du blir dyngsur på gymmet men inte utomhus, även om du svettas lika mycket inne som ute. Fast om temperaturen sänktes till säg 15 grader på gymmet, skulle man inte slippa att bli genomsvettig då? .

#14 Celcius - 2016-03-24 18:25:39

@Björn. Min utgångs punkt är att vid samma energiuttag så svettas man, men utomhus dunstar svetten så att den inte märks, inte lika mkt iallafall som inomhus. Det betyder ju inte att man gör av med mindre energi ute. Men ett plus kanske skulle kunna vara att man lär sej att fylla på sitt vätske behov när svetten rinner av en. Jag tror inte att tempen styr lika mkt, huruvida man svettas eller ej, som fartvinden(vilken är noll på bandet). Har själv sprungit i 30°C men i 20 m/s motvind och var helt torr.
Om man vill testa sin förmåga att svettas kan man ju ta på sej en bomulls T-tröja den suger bra åt sej till skillnad från dagens funktions materials kläder.

Glad Påsk Björn!!

#15 lelle - 2016-03-24 19:33:40

Utomhus byts luften ut omkring kroppen så den inte värms upp,
eftersom man förflyttar sig. Inomhus när man är stilla värmer man själv upp luften runt kroppen och får ett närmare tropiskt klimat efter en stund.

#16 Björn - 2016-03-24 22:33:19

Celius/lelle: Så min fråga till er är: Ã?r det effektivare att sätta in kraftiga fläktar runt löpbanden än att drastiskt sänka temperaturen? Ã?ven om fläktarna skulle göra att du blir mindre blöt kanske själva löpupplevelsen försämras? Ibland finns det någon enstaka fläkt på golvet men jag har inte märkt att den hjälper. Jag utmålar det här som ett jätteproblem, fast det är det ju inte. Men i det här sammanhanget föredrar jag att vara en torrboll . . .

#17 Celcius - 2016-03-25 07:40:26

Fläktar borde göra skillnad.

Läs om kyleffekt:
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vindens-kyleffekt-1.259

Eller upplevd temperatur:
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613

#18 lelle - 2016-03-25 10:49:51

Luftkonditionering för konditionstränarna. Flera klimatzoner beroende på aktiviteter. Ibland har Willys så kallt i grönsaksavdelningen så man får ha ytterkläder på sig.....

#19 Björn - 2016-03-25 13:19:25

Tack för svaren, jag har lärt mig mycket. Jag verkar ha varit inne på rätt spår när jag mätte luftfuktigheten- gymmen har torr luft och det gör att svetten avdunstar bättre. Sedan har jag förstått att det i första hand är fläktar man ska satsa på.

Ã?r du intresserad så läs första länken "Celcius" angav, den om kyleffekt. Rent språkligt är den förskräcklig!

#20 lelle - 2016-03-25 14:34:10

Nja..Vindens kyleffekt vid högre temperaturer är låg.
Det blir rejält blåsigt på gymmen i så fall. Håll i hatten=):

#21 Björn - 2016-03-25 19:27:15

Ok, lägre temp och lite mer vind, hoppas att F&S hittar den optimala kombinationen. Idag riktade jag gymmets golvfläkt mot mitt löpband och visst var jag något mindre svettig än "normalt" efter avslutat snabbdistanspass.

F&S har något som heter "Dialogen". Där ska jag nu framföra mina förslag/synpunkter.

#22 Helene - 2016-03-26 06:57:15

Det är bra att svettas och svettigt är sexigt

#23 lelle - 2016-03-26 10:35:02

Svettas du överhettad i ditt rum. Blott
vårvindar friska, svalkar för intet....=).

#24 Patrick Bjurström - 2016-03-27 11:39:40

Det var en ambitiös genomgång! Ã?r du lika systematisk i allt du gör? Jag var just nere och kollade på mitt närmaste FS, Skanstull. Där är man medveten om problemet och får ibland hjälp av vaktmästaren för att få ned temperaturen, men det är hyresvärden Folksam som styr. Jag går inte dit så ofta, tycker det är rätt trist att motionera inomhus, men det är säkert nyttigt att träna annat än bara benen och konditionen. En trekvarts genomgång med en personlig tränare kändes för övrigt nödvändig där i djungeln av redskap.

#25 Björn - 2016-03-27 14:24:08

Ã?r kanske en yrkessjukdom, lättare att skriva artiklar, blogginlägg m m när man har på fötterna. Privat är jag annars inte alls så strukturerad, virrig som många andra. Bra att du tog hjälp av en PT för att lära dig maskinerna, skaderisken är ju annars stor. Här kan du läsa om en löparbroder med stort ego och som kallar personliga tränare för "parasiter":
http://milen-sub40.blogspot.se/

#26 Patrick Bjurström - 2016-03-28 11:44:58

Tack för tipset, jag gillar välskrivna löparbloggar. Bäst hittills tyckte jag om Anna von Schenck på marathon.se, en mångsidigt begåvad tjej. En löpares liv är ju inte bara löpning. "Min" PT på FS var förresten ingen parasit, det var helt frivilligt från min sida, men hon kanske överskattade mig lite - jag var dötrött efteråt.


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg