Kommentarer på Dag 84: Eriekanalen- ett vackert lik


I staden Lockport börjar jag min resa längs lummiga och vackra Eriekanalen. Tyvärr har kanalen, som har många likheter med vår Göta Kanal, spelat ut sin roll. Inte ens fritidsbåtar går här- under hela dagen såg jag bara några stycken. Byggnaden till höger är kanalmuséet.

"Eriekanalen är en av de viktigaste och mest trafikerade i världen", skriver svenska Wikipedia. Men här i slutet av kanalen uppe vid Lake Ontario ser jag knappt en båt. Fraktfartygen försvann redan på 70-talet.

Eriekanalen har spelat ut sin roll, i alla fall den del där jag nu befinner mig. Något dödare har jag inte sett. Och knappt heller något vackrare i kanalväg. Ett vackert lik skulle man kunna säga.

-Två båtar hittills idag, suckar slussvakten vid en av de sista slussarna i Lockport.

Tomt på båtar i näst sista slussen, nummer 35 i Lockport. Här finns två slussar och fallhöjden  är ca 15 meter, totalt för hela kanalen är höjdskillnaden 172 meter. Vår Göta kanal har 58 slussar och en höjdskillnad på 91 meter.

Att springa längs floder och kanaler är bland det bästa som finns. Höjdskillnaden är försumbar, dessutom är det i regel mycket vackert. Därför gillar Jan och jag Tyskland och Holland. Kanske tar vi en tur framåt hösten där.

Eriekanalen gick heller inte av för hackor. En cykel och promenadväg gick på bägge sidor, vägen var grusad varför jag efter några mil valde vanlig asfalterad bilväg. Jag mötte inte många cyklister här men pratade länge med ett tyskt par från Kiel, som cyklade från New York till Ohio och mannen skulle sedan vika av till delstaten Washington, alltså ett coast to coast. Kul att få prata lite tyska! Den måste jag förresten "bruscha upp" nu när jag blivit farfar och fått ett tvåspråkigt flickebarn vid namn Ebba.

Oj vad smutsig jag blev efter kanalspringningen. Rev upp en massa damm men att ta en simtur i den trafikfria kanalen gick inte. Vid en paus vid bron i Gasport kom brovakten fram och undrade vad det var för konstig figur vid hans bro.

-Akta dig för fästingarna, dom är farliga här, sa han.

Trots den lättlöpta och vackra sträckan fick jag ändå en ny kämpig dag. Jag har haft trassel med en massa motellbokningar, fått ändra rutten något. Allt stjäl mycket tid, idag blev starten från Lockport tre timmar försenad och jag hann knappt fram till motellet i Albion innan det blivit mörkt. Det adminstrativa är jobbigt, jag skulle behöva en sekreterare. Och när saker snabbt ska ordnas blir det ofta dyrt. Förresten vad motellen är dyra här i delstaten New York.

"Sportaffär" i Middleport längs Eriekanalen. Grannen till vänster var en bar och där svepte jag sju stycken glas Coke till min hamburgare.

Dagens distans: 50 km

Dagar kvar att springa: 11

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Thorulf Arwidson - 2016-07-12 08:10:38

Jag beundrar verkligen din prestation. Men är det verkligen klokt/nyttigt att springa långdistans med hamburgare och coke i magsäcken? Kanske är det så att du har svårt att ibland hitta annat, men jag trodde i min okunnighet att löpare sprang med havregrynsgröt i magen. Wlihelm Moberg, författaren som skrev utvandrarsviten, skrev en gång en lovsång till havregrynsgröten och menade att vikingarna knappast hade orkat med sina långa färder utan gröt i magen.

#2 Per S - 2016-07-12 09:14:09

Björn - börjar vemodet att sätta in? Eller känns det skönt att äventyret snart är över? Brukar du få någon typ av "post coast to coast syndrom" efter målgång och du kommer hem igen?

Dina dagliga rapporter är verkligen något att se fram emot varje morgon!

Kör hårt!

#3 sverker - 2016-07-12 10:54:47

så var det alltså med Eirekanalen? Men Göta kanal kom a l d r i g igång som det var tänkt ska tilläggas. Intressant att allt det här tramset med löparmat och kolhydratladdning osv inte tycks nödvändigt? kan inte Jan boka motellen? han lägger ju ut rutten har jag förstått? Kanalerna i Nederländerna och Tyskland är helt otroliga och där är det minsann trafik - man kan se bogserare som skjuter jättepråmar framför sig - inte bakom...en pråmskeppare är en sevärdhet f.ö.

#4 Axel - 2016-07-12 12:46:47

Ifall tempot ligger kring 6 min/km så påverkas magen mycket mindre enligt erfarenhet. Helt annorlunda när farten skruvas upp, då kan illamåendet komma direkt eller efter några km.

#5 Klas-Peter Suneson - 2016-07-12 14:49:02

Som gammal kanalfarare håller jag med, Göta Kanal är vacker! Antalet fritidsbåtar på kanalen minskar. Det är dyrt att ta båten den vägen. För samma kostnad kan man ställa båten på en lastbil och låta köra ut den till kusten. Det är fler som cyklar och springer utefter kanalen i dag än de som färdas på den. Av kulturhistoriska skäl skall vi verka för att bevara den! 11 dagar kvar! Keep on running!

#6 sverker - 2016-07-12 15:26:33

när man ser hur slitet det är får man tänka på att under kapitalism måste man spara in på allt och ha pengar på kistbotten - sportboden sysslar synligen med fiske - vi svenskar lägger alla pengar på att hålla pedantiskt prydligt överallt...

#7 Torgny - 2016-07-12 23:46:07

Ang. att springa längs floder och kanaler så kan jag kan tipsa om Kattegattleden. Den är Sveriges första nationella cykelled (www.kattegattleden.se) och går mellan Göteborg och Helsingborg längs havet. Det går även att fortsätta vidare söderut mot Malmö/Trelleborg och därefter längs sydkusten bort till Ystad på fin asfalterad cykelväg även där. I Ystad kan man sedan ta båten över till Bornholm och springa på fina cykelvägar längs kusten. Eller varför inte ta bron över till Köpenhamn och springa på cykelvägen längs den underbart vackra Strandvejen upp till Helsingör.

#8 Björn - 2016-07-13 05:21:47

#Thorulf: Havregrynsgröt utmärkt och det tar jag ibland till frukost på motellen. Ett pulver som späds ut med vatten och micras, nästan som svensk gröt. Ultralöparen Rune Larsson brukar hävda att den som springer långt b.r äta fet mat och det är ju hamburgare och pommes frittes. Alldeles riktigt, ofta finns det knappt något annat än hamburgare på menyn, så var det nu senast. Rätter med pasta och ris är lite svårare att hitta i småstäderna men finns det en KInarestaurang eller en italiensk restaurang går jag dit. Två lite Pepsi till Kinamaten idag . . .
#Per S: Bra fråga. Nej, jag har aldrig drabbats av vemod/tomhet efter ett coast to coast. Mitt knep är att vid hemkomsten återgå till det liv du förde tidigare, det vill säga löpning varje dag, absolut inte ta någon längre paus. Det går inte att leva på gamla meriter. Visst har jag lite hemlängtan och löpet kunde gärna vara över men ska naturligtvis fullföljas.
#Klas-Peter: Ja, det vore synd om båttrafiken upphörde på Göta Kanal men så illa ska det väl inte behöva gå. Har funderat på att springa längs kanalen.
#Torgny: Precis, Kattegattleden är säkert toppen. Har du cyklat/sprungit den? Och är den bra för den som färdas på rolerblades. Jan och jag var nära att förrs sommaren springa/rulla på Kattegattleden. Vi har bl a prövat Klarälvssbanan från Karlstad, en toppensträcka på nedlagd banvall. Vad menar du med bron över till Köpenhamn- Ã?resundsbron får man väl inte springa över?

#9 K - 2016-07-13 08:32:04

#Björn, Ã?ka över " ta bron över " skrev Torgny, bra tips på en fin sträcka!

#10 Torgny - 2016-07-13 12:57:34

Ja, den är utmärkt för inlines. Jobbigt över Hallandsåsen dock. På http://www.ulfhaase.se/ultraskatechallenge14_00.html kan du se en inlinesresa på denna sträcka. Nej, på Ã?resundsbron får man inte springa. Men Strandvejen är underbar.