Kommentarer på Vajervägar stoppar mitt Vänern runt


Europavägarna E18 och E45 (grönmarkerade på kartan) bildar barriärer och stänger ute mig från Vänern. För att undvika dessa livsfarliga vajervägar tvingas jag springa långt in i landet och kommer inte att se så mycket av Vänern. Klicka på kartan för större bild!

Nästan inget kan stoppa en löpare. Tornados, floder som svämmar över och nerfallna träd- det mesta går att forcera. Men svenska vajervägar är bland det värsta en löpare kan råka ut för.

Ja, jag ryser när jag tänker på dessa så kallade 2+1-vägar. Även om det är tillåtet för gångare och cyklister att färdas på sådana vägar ska vi absolut inte vara där. Dessa vajervägar är helt enkelt livsfarliga. Vägrenarna är mycket smala och där körbanorna går ihop till ett körfält är det inte roligt att befinna sig om man springer med en baby jogger eller cyklar.

Jag har som mål att försöka springa runt Sveriges tio största sjöar. Mälaren, Vättern och Siljan/Orsasjön är avklarade även om den sistnämnda kanske inte platsar i gruppen. Nu i sommar var det tänkt att jag skulle springa runt Vänern, Sveriges klart största sjö, en runda på 45-50 mil. Men det projektet har jag hastigt fått skrinlägga.

Varför? Jo, det är vajervägarna som stoppar mig. Under mer än halva rutten, från Kristinehamn-Karlstad-Vänersborg, skulle jag få problem. Det finns inte så många alternativ till E18 och E45 och de mindre vägarna skulle föra mig långt bort från sjön, dessutom skulle jag få problem med att hitta matställen och hotell/vandrarhem.  Jag försökte och försökte men logistiken blev för svår. Eftersom jag vill se Vänern och inte ta hiskeliga omvägar eller göra Stevar blir det inget Vänern runt för mig (i alla fall inte i sommar).

När jag planerar mina rutter använder jag googlemaps och använder då gång- eler cykelfunktion. Normalt fungerar det bra men just vajervägarna kan ställa till det. Eftersom du får gå och cykla på en 2+1-väg får du ofta det förslaget. Det är alltså inte bara ute på vägarna du måste se upp, det gäller även hemma vid datorn.

I veckan passerade jag 300 mil räknat från årsskiftet. Det blir inget rekordår som ifjol men minst 500 mil skall det säkert bli innan året är slut. MInst 500 mil har jag nu sprungit 15 år i obruten följd.

Äntligen ett nytt PB! På midsommardagen sprang jag mitt tionde Haga parkrun och putsade tiden med tio sekunder till 22.12. Tacka duggregnet för det, jag kände mig inte i toppform. Åldersomräknat blev jag trea och ligger nu totalt tia efter totalt 40 arrangerade  Haga parkruns sedan starten för cirka ett år sedan.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Ingmarie Nilsson(blog.yoging.se - 2017-06-23 22:28:50

Verkligen trist att en sån sak ska stoppa dig...Men kanske finns det alternativ googlemaps inte vet om?

#2 Lars L - 2017-06-24 09:00:46

Tråkigt att int kunna springa eller cykla längs de ibland enda rimliga sträckningarna, bilarna styr överallt.

#3 Ed - 2017-06-24 16:21:24

Mellan Säffleoch Mellerud är det attbege sig inåt Dalsland, annars borde det gå att springa runt Vänern.

https://nvdb2012.trafikverket.se/
Ange Väguppgifter -> Vägtyp

En bra översikt över asfalterade vägar med angiven trafikintensitet har du på roadfinder.se

#4 Löparvän... - 2017-06-25 10:21:54

Grattis Björn. Innan året är slut är du under 22.00

#5 Kattegattleden - 2017-06-26 21:02:35

Jag tycker du ska springa Kattegattleden (Göteborg - Malmö), samt fortsätta till Skandinaviens vackraste cykelväg som är Strandvejen mellan Köpenhamn - Helsingör.

#6 Björn - 2017-06-27 22:11:59

#Ed: Jovisst går det men jag har mentalt skippat Vänern. Tack för tipset om Trafikverkets karta, kände inte till den. Bra, särskilt för min bror Jan på inlines, han vill ju veta om det är grus eller asfalt
#Kattegattleden: Mycket bra tips. Vi har tidigare tänkt springa här, kanske blir det av i år.

#7 Ed. - 2017-06-28 07:08:09

Trafikverkets karta innehåller också underlag. Sök på Väguppgifter -> VV-slitlager. Då får du mer detaljerad info. Det finns ju olika sorters asfaltvägar med mer eller mindre grus inblandad.
(Bituminös = asfalt)
Varken Trafikverkets karta eller www.roadfinder.se (som bygger på Trafikverkets data) är perfekta, här och var är det felaktiga uppgifter, men de är få.

Ska bli kul att följa din löptur runt Torne Träsk :D
Tar du svängen via Treriksröset?

#8 Björn - 2017-06-28 16:14:04

#Ed: Får först kolla på Trafikverkets karta vilken typ av asfalt det är runt Torne Träsk . . .