Kommentarer på Färdigtävlat på kortdistans?


Tävlingen är över och det återstår bara att springa till busstationen i Norrtälje. Rätt nöjd med tiden men sedan kom tvivlen.

Tävla eller inte tävla i lopp kortare än en halvmara? Det är frågan jag ställer mig efter torsdagens magplask i NT-löpet, ett kvällslopp på 5 km i Norrtälje.

Egentligen gick det inte så dåligt ändå. Jag höjde till och med högerhanden i luften vid målgången. Det gör jag nästan aldrig. Äntligen gick jag under 22 minuter på 5 km och tiden, 21.11, var 2 (!) sekunder bättre än då jag senast sprang här för fem år sedan.  I år har jag i tio parkrun-tävlingar på 5 km i Hagaparken misslyckats med att gå under 22 minuter (banan är dock något backigare),

Men är kortloppen min grej? Jag är alltid mer nervös inför dessa än då jag tävlar på maraton eller halvmaraton. På långdistans kan jag vara någorlunda säker på att jag kommer att placera mig skapligt i åldersklassen och även totalt i loppet. Jag tror aldrig jag hamnat under mitten i ett långlopp. Men det gjorde i Norrtälje; plats 34 av totalt 53 män. En klar besvikelse.

Mjölksyra i första backen redan efter drygt en kilometer.  Löpare jag annars brukar klå var tidigt långt före mig. Var det t o m inte ett barn som skymtade i fjärran? Dessutom flera kvinnor. Jo, så var det för mig i Norrtälje. Först när loppet började närma sig slutet kunde jag passera några löpare. Synd att det inte var några varv till . . .

Det jag ogillar med kortloppen är att man snabbt blir så fruktansvärt trött. Jag kan inte plåga mig, avskyr mjölksyra men en spurt brukar det bli oavsett hur trött jag än är. Visst blir man också trött i ett maratonlopp men resan fram till 2-3 mil brukar i regel vara behaglig. Och har man nått så långt är det bara att bita ihop. Mjölksyran slipper man i alla fall.

Åter till magplasket i Norrtälje. Jag blir lite konfunderad när jag knappar in tiden i en åldersomräknare. Det visar sig att mina 21.11 på 5 km var en något bättre prestation än 3.26 i år på maran i Düsseldorf. Kan det verkligen stämma? Nog är jag mycket mer nöjd med maratontiden.

Kanske ska jag ändå inte helt sluta med att springa lopp kortare än en halvmara. Bore Cup måste jag naturligtvis delta i, särskilt när jag snart blir yngst i 70-klassen. Och under 22 minuter måste jag gå på ett parkrun i Hagaparken. Nästa lopp i tävlingskalendern är Jönköping halvmaraton den 19 augusti.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Eric L - 2017-07-08 00:44:39

Bara en reflektion i all välmening. När man är 69 år kan inte bara vara nöjd med tiden och prestationen utan att titta på resultatlistan. De flesta tänker inte ens tanken och ställa upp i en 5 km lopp i Norrtälje en kväll i Juli. Var nöjd med att du som snart 70 åring är snabbare över 5 km än de allra flesta oavsett ålder.

#2 Helene - 2017-07-08 07:48:05

Kul att träffa dig och bra sprunget Herr Suneson

#3 sverker - 2017-07-08 21:27:00

men hur är det med kosttillskott? Omega-3, järn t.ex.?

#4 Löparvän--- - 2017-07-08 21:55:59

Omega 3 humbug - överskattat. Ta sig ett järn då och då är bättre. En som prövar och mått bra av detta.

#5 Patrick Bjurström - 2017-07-09 14:44:35

Björn, jag känner precis igen detta. Att springa marathon brukar kännas behagligt åtminstone 2 - 3 mil. Nu försöker jag höja tempot inför Midnattsloppet, med två pass i veckan kortintervaller respektive snabbdistans, och det känns väldigt jobbigt.

#6 Lars L - 2017-07-10 11:47:18

Jo, det är himla jobbigt med korta lopp! Men det går ju snabbt över.....tycker du ska fortsätta tävla på "kort" distans och vara nöjd med varenda löpare "i sina bästa år" som du slår för det är ju en hel del. Korta lopp är bra för snabbheten och som du märkt i statistiken är du ju snabb för din ålder även på dessa.
Konkurrensen är ju en helt annan på kortare lopp, det är många som kanske mest spelar fotboll eller innebandy eller nåt som kan springa snabbt på 5 km.

#7 Björn - 2017-07-10 21:17:12

#Eric L: Vill väl inte riktigt inse att man inte längre är någon ungdom. Just i det här loppet var möjligen andelen unga löpare något högre än vanligt varför placeringen totalt blev sämre än vanligt.
#Sverker: Nej, kosttillskott är onödigt, i alla fall om man skall tro expertisen. Så något sådant håller jag inte på med, äter däremot allsidigt och mycket.
#Löparvän: Varken "järn" i flytande eller fast form tas, däremot ibland ett glas rött vin till söndagsmiddagen.
#Patrick: Kvalitetsträningen kommer att ge resultat. Lycka till! Blev lite sugen att springa Midnattsloppet (sprang senast 2003). Det som lockar är att det är så många i min klass, hittills 200 anmälda i M65, och att bara en handfull av dessa tror sig om att klara en tid på 40-45 minuter. Hög startavgift och lite för mycket jippo över det hela gör dock att jag avstår. Fortsätter med mina park run, som är raka motsatsen till Midnattsloppet.

#Lars L: Javisst är kortloppen bra snabbdistansträning för den som springer halvmaror och maror. Blev faktiskt förvånad när jag kollade senare års resultat bland manliga pensionärer i Midnattsloppet. Inga märkvärdiga resultat men banan är å andra sidan tuff.

#8 sverker - 2017-07-12 11:51:00

OK - men antioxidanter i någon form är väl bra?

#9 Björn - 2017-07-12 23:08:48

Dom får jag nog i mig via vanlig kost och min hemgjorda lingondricka. Inga piller eller pulver för mig . . .

#10 SVERKER - 2017-07-13 09:27:41

men har du kollat dina värden - järn t.ex.?

#11 Björn - 2017-07-13 12:12:54

Nej, det har jag inte gjort. Tycker du att man bör göra det när allt känns bra?

#12 sverker - 2017-07-13 13:57:44

jag tycker det är intressant - även om man mår bra så kan man må bättre? HB - antal röda blodkroppar - bra för syreupptagningen - blodplättarna krossas i trampdynorna och jag känner löpare som haft oerhört låga värden - under hundra. man bör ha minst 135.

#13 Björn - 2017-07-14 12:33:06

Jo, det hade kanske varit intressant att veta men känner man sig frisk ska man nog inte behöva göra den här typen av kontroller. Dessutom tror jag inte min husläkare gjort en sådan undersökning på en person som tror sig vara frisk. Sjukvården går redan på knäna och ska inte behöva syssla med "lyxvård".

#14 sverker - 2017-07-14 13:55:21

lyxvård eller inte - man kan beställa en hälsokontroll på WERLAB - man går till en provcentral och lämnar blodprov - sen kommer ett provsvar. Jag gick till en privat klinik och fick en hyperintressant kontroll av allt för 4500 kr. Det vimlar av lyxpatienter i vården - har alltid gjort....

#15 sverker - 2017-07-14 14:25:06

sen är det så att alla bör göra en hälsokontroll om året - då kan man upptäcka t.ex. cancer i tid och det sparar verkligen vårdresurser?

#16 Alex Bonn - 2017-07-14 22:16:55

Under min karriär för snart fyrtio år sedan, sprang jag ofta korta lopp som fartträning inför marathon, ofta 5000m:s lopp på bana. Håller annars helt med Björn, man får bita ihop när man numera möter unga löpare, som man får en glimt av på startlinjen, innan de försvinner.