Kommentarer på Silver på Veteran SM


I mål på 3.47.08 och tvåa i M70. Träningsprogrammet bar nästan hela vägen och nu när de 18 veckorna är över känns det som en lättnad. HÄR resultaten från Växjö Marathon.

Idag blev det silver på veteran SM i maraton. Tiden i Växjö blev dock en liten besvikelse.

Som jag tränat inför detta lopp! Under 18 veckor har jag följt ett ganska tufft träningsprogram, som skrivits enkom för mig av ordföranden i mina förra klubb, Lennart Bengtsson i Majornas IK. Jag har följt programmet till punkt och pricka och det bar nästan hela vägen.

Det var 3.30 som var målet. Men efter någon månad in i programmet märkte jag att den tiden var orealistisk, det pekade istället på ca 3.40. Inte många svenskar i M70 har klarat 3.30 och i de stora internationella loppen är det heller knappt någon som springer så fort. Men idag i Växjö var det faktiskt en som gjorde det- Anders Hansson från Vilsta Sk sprang på 3.28.11. Och han tävlar i M75! Europarekord i M75 har tysken Klemens Wittig och det är på 3.17.37 satt 2012 i München.

När jag nu sitter på tåget hem är känslorna lite blandade. Att komma tvåa i klassen och fem minuter efter den gamle storlöparen Magnus Bergh från Heleneholm som gjort 2.17 i ungdomens dar är naturligtvis glädjande även om jag slagit Magnus på några veteran SM. Nu var kanske ändå placeringen det viktigaste men tiden en besvikelse.

Banan i Växjö går åtta varv runt Växjösjön och är snabb (men tråkig). Efter varv sex ledde jag och trodde då att jag skulle greja det. Vi låg länge sida vid sida, Magnus stannade aldrig i vätskekontrollerna och drog då alltid ifrån men jag kom ikapp. Taktiken var då att ligga bakom honom men det var nog fel taktik. Magnus vann tillsist med ca fem minuter.

Jag trodde nog att jag skulle vara mera uthållig. Något ska väl alla coast to coast betyda? Men icke, det är ”farten” som dödar. Skäms nästa att skriva att jag hade några korta gångpauser mot slutet. Insåg ganska tidigt att det skulle bli medalj men visste aldrig om det var två eller bara en gubbe före mig.

Vad händer nu? Ja, troligen springer jag mara nummer två i november eller december i Sydeuropa. Målet är att putsa tiden. Lennart är ändå nöjd med insatsen och råder mig att fortsätta med intervaller utomhus. Det rådet ska jag ta fasta på.

Det har varit tufft att följa ett 18 veckor långt träningsprogram. Man blir väldigt låst, när det går bra är det dock inga problem. Men mot slutet när jag inte klarade de stipulerade tiderna kändes det som en väldig press. Det är ändå äventyrslöpning, små upptäckresor på springande fot och bärplockning som är min grej.

Keep on running!

PS

Maratonstatistiken uppdaterad- många ändringar efter Växjö

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 LeifA - 2019-10-19 20:21:12

Magnus såg jag framför mig första varvet och han gick ut hårt eftersom jag hade låga 50 efter 10km. Jag klev av när du sprang om mig. Näe, jag körde klart 5:e varvet pga mina skadekänningar. Men både du och speciellt Magnus måste tappat fart rejält de sista varven. Grattis till silvret och det är en bra tid. Sedan verkar inte åldern ta på alla. M75 tid som är osannolik.

#2 Jan-Olof - 2019-10-19 21:06:05

Grattis till silvret! Verkar som om första halva varvet var tyngre än andra ( eller stämde inte kilometerangivelserna). Att hamna bakom Magnus Bergh är ju ingen skam direkt. Tror du gör rätt som fortsätter med samma träningsupplägg inför avslutningen av året i Valencia eller var det nu blir.

#3 Kalle - 2019-10-19 22:20:29

Grattis stort att placera sig högt upp på resultat listan, större att ta en medalj, bra tid för M70.
Men varför håller du på o åldersomräkna hela tiden ? Det är som du skriver om löparkalkylator, "Kan det där verkligen stämma? När jag slår in min tid i en löparkalkylator blir jag förskräckt- min tid skulle motsvara ca 4 timmar på maraton." Ska vi ha en halt & lytta kalkylator ? Eller en viktkalkylator ? En artros kalkylator ?

#4 pt :) - 2019-10-20 08:36:19

värdelöst tränings program nästan 20 minuter från målet! problemet är att du inte fattat att VILA och återhämtning är ett viktigt inslag i träning, för det är då kroppen bygger upp.

#5 Erik H - 2019-10-20 09:26:13

Ge inte upp! Man har bättre och sämre dagar. Det är så det brukar fungerar med formen. Jag håller med PT att vilan är viktig om man ska få superkompensation efter hård träning. Prova ett annat upplägg med mera vila inför nästa mara.
Lycka till, jag tror du kan klara 3"30.

#6 Stefan Wendt - 2019-10-20 12:43:01

Grattis till silvret Björn!

#7 LarsL - 2019-10-20 15:51:54

Jag tror också du ska byta träningsupplägg! Modern forskning har kommit fram till att 8-minuters-intervaller ger bättre effekt än 4- minuters (S k Norska) eller 16-minuters. Man testade tyvärr inte 6 minuter eller 12 minuter - det går inte att få tag på hur många frivilliga som helst:-)
Jag minns själv att tex5x2000m kändes väldigt nyttigt. Men sen behöver man en vilodag! Vanlig lugn distanslöpning gör du ju hur mycket som helst, till det behöver du inget program. Det är toppningen - som brukar vara mellan 6 och 12 veckor- som du behöver lägga till jämfört med vardagen. Några 5km-lopp, lite backintervaller och 400m-intervaller kan också rymmas. Men efter tävling eller tuffa intervaller är vila det som är bäst - eller en lugn promenad kanske snarare.
Lycka till med träningen inför nästa mål.
Och tack för din snabba service med statistiken!

#8 Stockholm Marathon 2019 - 2019-10-20 17:51:14

Charlotta Grähs
Startnummer 2864
Namn Charlotta Grähs
Alla resultat
Födelseår 1971
Förening/Ort/Land Mälarhöjdens IK
Nationalitet Sverige
Klass Kvinnor
Län Stockholms län

Totalt
Placering 83
Officiell tid (netto) 3.20.17
Bruttotid 3.20.48
Genomsnittsfart 04.45 min/km

#9 sverker - 2019-10-20 22:46:46

Klubbrekordet i M70 i Fredrikkshof är 3.16,29.
M75 3.54,10. Anders Hansson har väl en betydligt
mindre träningsdos? Ja ni är ju en trio som håller
er först i det här landet tycks det?

#10 Bernt Hedlund - 2019-10-21 00:16:48

Grattis till silvret! Bra kämpat med programmet.

#11 Leif Larson - 2019-10-21 10:10:46

Bra kämpat, Björn! Jag varvade dig och Magnus när ni låg sida vid sida, såg ut som en härlig kamp! Jag är precis som du nöjd med placeringen, mindre nöjd med tiden. Trodde nog jag skulle kunna gå under tre timmar. Jag väntar dock till nästa år att försöka nå det målet, men önskar dig lycka till om du kör en senare mara i år!

#12 Axel - 2019-10-21 10:48:52

Det är som jag insett mer och mer med åren klart effektivare att ägna sig åt fartträning än att springa många mil för att prestera på vanliga lopp. I synnerhet om man inte vill ligga på elitnivå och saknar tiden och möjligheten till att springa 10-15 mil i veckan + lägga till fartträning.

Ultralöpning kan vara mycket kul dock om man har musik i lurarna. Annars verkar det inte ge så bra träningseffekt sitt till tid och ansträngning.

#13 sverker - 2019-10-22 11:18:56

nog är det väl så att hjärnan/kroppen ställer in sig på en viss
hastighet - den enorma mängden som Du har bromsar farten
på "korta" sträckor ganska så avsevärt? Snabbheten kan
man träna upp med korta intervaller tror jag. På lördag 1630
är det om träning för äldre på Bosön.

#14 Björn - 2019-10-22 22:23:59

Tack för alla uppmuntrande och vänliga ord efter min mara som kanske inte var någon katastrof men inte heller särskilt bra.
#Leif A: Tråkigt att du tvingades bryta men klokt att göra det om man känner av en skada.
#Jan-Olof: Det lutar åt Malaga Marathon den 15 december. Har sprungit där tidigare, platt och vacker bana i stadsmiljö och perfekt temperatur.
#Kalle: Från ca 35 år och uppåt blir en löpare på maraton statistiskt 1-2 minuter långsammare för varje år så ibland kan det vara frestande att åldersomräkna för att folk ska förstå att äldre ibland kan prestera mycket bättre än yngre trots att sluttiden kan skilja 1-2 timmar. Men att Anders Hansson och Bibbi Linds tider i M resp K75 var extraordinära förstod nog de flesta ändå.
#pt: Håller inte med.
#Lars L: Ska pröva långa intervaller.
#Stockholm M: resultatet är nu inne på listan
#Leif L: Snart ska vi nå våra mål; sub 3 och jag kanske 3.40 eller 3.30.
Axel: Jo, så är det nog.
#Sverker: Bra klubbrekord

#15 sverker - 2019-10-23 13:57:50

Ja - Erik Östbye håller svenska rekordet på 3.15,57 -
detta satte Tore Andersson 1988. Men ni har ju M70
under kontroll. Det måste väl ändå handla om kontroll
under loppet? Det här med vätska tycker jag bara är
störande? I Doha borde de haft duschar - amatörer
som tydligen mutade den här snubben från Senegal -
denne hade skickat ett brev och begärt pengar?
IOK har länge varit sjukt och IAAF samma sak - nu
har de givit Bauhausgalan Diamond Leage tillbaks.

#16 pt - 2019-10-23 15:51:40

tro va du vill men jag skrev vad den samlade nutida tränings kunskapen vet idag, lycka till med de sämre tiderna då .....

#17 Nils H - 2019-10-23 17:37:24

Grattis Björn, och tack för trevlig beskrivning av kampen mot Magnus. Imponerande av er båda. Malaga 15/12 låter intressant, jag är i Almuñécar då, bara tio mil öster om Malaga.

#18 sverker - 2019-10-24 21:18:04

Just nu på svt1 - en svensk tjej som cyklade jorden runt på 1000 dagar.
Ännu mer kreativt än dina 4000 mil över USA - hon hade inga förbokade
motell. Sånt här är jäkligt kul - jag har själv tassat runt i Europa - det är
faktiskt ett mycket spännande ställe!

#19 sverker - 2019-10-27 08:02:28

Reportagets reportage! Dina 4000 mil till fots kors och tvärs
över USA är fullkomligt unika! Inblicken i amerikanens vardag -
detta land som byggdes upp från ingenting på 150 år medans
Europa var invecklat i fasansfulla krig och "revolutioner!
Har Du läst Jack Kerouacs På väg? Det smarta var logistiken -
förbokade motell? Du tror alltså inte att en bok är säljbar?

#20 sverker - 2019-10-27 09:54:25

Har Du läst Björn Af Kleens krönika i dagens DN? Han tar tåget - tre dygn
från Washington DC till San Francisco - 5000 kr. Vad tycker Du om hans
synpunkter på dagens USA? Historien upprepar sig - det behövs aktiv
ekonomisk politik (så klart).

#21 Ovetande - 2019-10-27 12:57:01

Har Sverker tagit över din blogg för en massa blaj - blaj

#22 sverker - 2019-10-28 09:09:39

OK - det handlar om löpning men även ett oerhört intressant
socialt reportage från dagens USA - hoppas Björn ursäktar.

#23 Björn - 2019-10-29 16:52:38

#Sverker: Jo, jag läste reportaget i DN- intressant. Fast nog ser man mycket mer och kommer amerikanen närmare in på livet om man springer över denna kontinent jämfört med en tredagars tågresa.
#Ovetande: Inget att hetsa upp sig över. Allt är inte blaj även om Sverker kan ha svårt att hålla sig "till ämnet". Försöker hålla högt i taket här på bloggen.

#24 Frank Johan Ahlberg - 2019-10-29 19:52:12

Roligt att få byta några ord med dig i Växjö. Får se när vi stöter på varandra nästa gång.
// Frank Johan

#25 sverker - 2019-10-30 09:34:35

För vissa är allt bara blaj? När jag gick Poppius Journalistskola
brukade Sigge Ågren säja "skriv kort - helst inget alls".
Löpningen i all ära med det intressantaste med Dina 4000 mil
cross USA är det sociala reportaget - den här pojken från DN
som klagar på komforten på tåget är helt ute och cyklar.

#26 Elljustrail. - 2019-11-08 08:23:46

Grattis till Silvret!
Förresten, blir det en ny coast to coastlöpning eller liknande utmaning nästa år?

#27 Björn - 2019-11-09 16:49:24

Ger besked ganska snart.


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg