Kommentarer på Det blir ett åttonde coast to coast!


2007 Florence, OR till Virginia Beach, VA. 510 mil på 95 dagar (54 km/dag)

2010 Westport, WA till Tybee Issland, GA. 532 mil på 101 dagar (53 km/dag)

2012 Seaside, OR till Ocean Grove, NJ. 511 mil på 98 dagar (52 km/dag).

2014 Los Angeles, CA till New York, 486 mil på 100 dagar (49 km/dag).

2016 San Francisco, CA till Boston. 525 mil på 96 dagar (55 km/dag).

2018 Boston till New Port, OR. 542 mil på 100 dagar (54 km/dag).

2019 New Port Beach (LA, CA) till Avon By The Sea, NJ. 525 mil på 97 dagar (54 km/dag).

Jo du läste rätt. Nästa år springer jag för åttonde gången över USA.

När min fru Sophia nu sagt ja till min önskan om att ännu en gång korsa den amerikanska kontinenten till fots var saken klar. Det blir ett åttonde löp!

Efter det sjunde, som avslutades i maj i år, trodde jag att det skulle bli mitt sista. Det var trafiken som avskräckte, inte att jag var mätt på USA eller att krafterna inte skulle räcka. Visst, trafiken är ett stort problem för en oskyddad löpare men kanske överdrev jag ändå.

Ett tag var jag inne på att nästa långa löp skulle bli runt Östersjön (ungefär lika långt som ett coast to coast, dvs 500 mil). Ett annat alternativ var att springa längs någon av Europas stora floder, exempelvis Donau. Men alternativen framstod inte alls som lika lockande, däremot besvärligare. I USA känner jag mig mera hemma och det är framför allt mötena med vanliga amerikaner som lockar.

Startdatum är inte bestämt men den här gången blir det en ovanligt sen start; i slutet av maj eller i  början av juni. Två av mina söner blir pappor då och jag får invänta födslarna. Det var ett oeftergivligt krav från min fru. En så sen start gör att det troligen blir väldigt varmt men det behöver inte vara någon nackdel, jag är värmetålig och älskar värmen.

Inte heller startplats eller målgång är bestämd. Men det lutar åt en nordlig rutt med start i norra Oregon eller Washington. Förhoppningsvis ska jag kunna plocka några nya stater, kanske North Dakota. Och som vanligt ska jag nog försöka springa till Gothenburg i Nebraska. 

Upplägget blir det samma som under de tidigare löpen: jag springer med vagn där jag har hela min packning, avverkar cirka 5 mil om dagen, bor på hotell och bloggar dagligen.

Nästa år fyller jag 72 år och blir en av de äldsta coast to coast löparna i världen. Men åldern spelar (ännu) inte så stor roll. Farten och orken är inte riktigt som i ungdomens dar (jag var 59 år när jag gjorde mitt första kontinentlöp) men försämringen kan till stor del kompenseras med större erfarenhet.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Tricky - 2019-11-12 21:09:20

Underbart galet! Det ska bli ett nöje att följa dig via bloggen igen.

#2 Peter - 2019-11-12 21:46:48

Fantastiskt! Lycka till på färden

#3 Stefan Wendt - 2019-11-12 21:48:30

Du är bara så fantastiskt grym Björn!
Stort lycka till!

#4 Strängby - 2019-11-12 21:55:26

Fantastiskt! Vad roligt! Då har man något jättetrevligt att se fram emot att följa på din blogg även nästa år!!! Jag hoppades på detta efter din podd med Rune Larsson och den amerikanska podden, och vad man kunnat läsa mellan raderna. Keep on running!!!

#5 sverker - 2019-11-13 09:07:31

Grejen är ju den perfekta logistiken där ett skönt hotellrum
väntar på kvällen?
En hotellfrukost brukar inte vara helt fel frånsett kön vid
våffeljärnet - jag har upplevt en 8-skivorsbrödrost. (Svenska
Sjömanskyrkan i Surrey Docks - London.) Runt Östersjön verkar tråkigt?
Via Regia? Moskva - Santiago del Compostela?

#6 m-m - 2019-11-13 12:51:06

men varför upprepa det du vet att du klarar och ta en riktig utmaning ex annat land
o 5 mil om dagen på ca tio timmar är inte direkt jogging för mej

#7 Jan-Olof - 2019-11-13 15:07:05

Fantastiskt! Skall bli roligt att följa dig igen. En nordlig rutt gör kanske att du slipper den mest extrema värmen. Jag vet att du springer varje dag under CtC, och också, vad jag förstår, resten av året. Har du några löparfria dagar? Om inte, vad är ditt ?runstreak?? Läste i RW att rekordet i Sverige för närvarande är ca 2 300 dagar, dvs drygt 6 år (Ellen Westfelt).

#8 Andreas - 2019-11-13 17:37:31

Imponerande! Fett ska bli kul att följa dina äventyr i USA.

#9 Jan Suneson - 2019-11-14 00:22:09

Vad jag blir trött på den svenska avundsjukan när jag läser inlägg som #6 m-m. Varför inte glädja dig som alla andra av att Björn vill ge oss alla ännu ett fantastiskt sommaräventyr.
#6 m-m varför inte följa Björns fotspår 5 mil om dagen på ca tio timmar är ju ingenting för dig (unge man). Starta 5 dagar efter Björn och om du kommer först till målet så står jag för dina flygbiljetter. Du måste blogga varje dag och rita din rutt från Oregon till någon stans på östkusten. Vilket race vi skulle få även om det för dig tar slut innan Gothenburg
Ps du kan säkert få låna en kärra från Björn

#10 sverker - 2019-11-14 08:42:30

under alla 4000 milen har Björn haft en (1) vilodag - datorn var trasig.
Hetta - kyla - regn - motvind - uppförsbackar (högsta punkten cirka 2000
meter ö.h. - punkor - det hela är oerhört intressant - inte minst bilden av
det vanliga USA dit ca 54 miljoner europeér emigrerade för att få det
bättre - 1,5 miljoner var svenskar.....

#11 sverker - 2019-11-14 09:04:37

det är ju snart jul och om man får lämna in en önskelista så
är det svenskbygderna uppe i norr - t.ex. staden Rockford -
det är ju småstäderna som är intressantast - där kan man
få kontakt. Richard Widmark hade svenska rötter - hälsingar
och han sade: hos svenskarna luktar det alltid kaffe - men
Du gör helt rätt som inte stannar upp utan drar vidare i gryningen -
det som amerikanarna råkat ut för är just stagnationen på
mindre orter - läget fastnar - dynamik och förändring är vad
det handlar om...

#12 Christer - 2019-11-14 09:58:52

Vad kul!! En höjdpunkt varje morgon är att kolla hur det går för dig på språng över Amerika.

#13 Sten-Åke Persson - 2019-11-14 12:59:20

Mycket kul att följa dig , jag hade önskat att du skrivit om träning varje dag .

#14 Björn - 2019-11-14 20:31:13

Tack för alla glada tillrop. Ni ska veta att ni läsare betyder mycket. Jag lovar att blogga flitigt när löpet väl satt igång.
#m-m: Du verkar ha missförstått "meningen" med mina löpningar i Amerika. Det handlar inte om att göra något så svårt som möjligt utan bara om att ha kul. Fast att som 71-åring springa 5-6 mil per dag under 100 dagar är ändå en utmaning; du kan aldrig vara säker på att det går vägen även om du gjort det många gånger tidigare. Och att återvända till samma land flera gånger är snarare en fördel än en nackdel- det är roligt att känna igen sig och träffa gamla bekanta.
#Jan-Olof: Ja, temperaturmässigt bör det vara en fördel att springa i norr. Runstreak, att springa varje dag, har jag nu hållit på med ett par år. Skulle kunna ha gjort det mycket längre men tanken fanns inte. Tror nog att det svenska rekordet är betydligt längre än 2 300 dagar (ca 6 år).
#Jan: Visst, jag ställer upp med vagn och du blir tävlingsledare. Läsarna skulle nog uppskatta det racet. Mera tveksamt om m-m skulle göra det. . .

#15 Jan-Olof - 2019-11-14 22:35:34

Enligt artikeln i RW är de dryga 6 åren den längsta, nu pågående, runner streak. Det är ju inte detsamma som att det är det svenska rekordet. Det är ju ingen officiell tävlingsform.

#16 #m-m - 2019-11-15 10:49:45

Jan Suneson; Jag antar utmaningen !
Om jag promenerar i maklig takt så gör jag 5 mil på 10 timmar, Marathon på 8 tim. Klart att jag fixar flygbiljetterna, men när jag startar avgör jag. Räknar med att köra igång ungefär 4 v tidigare.

#17 Björn - 2019-11-15 12:36:40

Stopp och belägg! De här vansinnigheterna ställer jag inte upp på. Från min sida ett skämt, förhoppningsvis också från Jans. Inga ovidkommande personer ska vara inblandade i mitt löp.

#18 Nilsson - 2019-11-15 18:51:18

Allt är relativt..

#19 Olle - 2019-11-15 23:25:53

Nä, någon jävla ordning ska det vara under ett Suneson löp. Sådana vansinnigheter får icke förekomma. Bara Björn och vagnen. Punkt.

#20 m-m - 2019-11-16 09:52:18

re olle..va jag hoppas att jag får vara ensamen på MITT lopp absolut inga andra får springa där JAG springer...

#21 sverker - 2019-11-16 10:33:53

jamen han tänker ju starta fyra veckor tidigare? Ett eget lopp. Det blir väl intressant?
(I så fall.) För övrigt vore väl en tävling kul - Björn kommer ju att vinna -
bara att hitta vägen och få en övernattning - det blir totalt fiasko för en vanlig
människa? Redan planeringen kommer att sortera bort varenda kandidat?

#22 Nilsson - 2019-11-16 16:04:10

Det enda man behöver är väl ett lättviktstält och sovsäck m.m. i en babyjogger, rent teoretiskt. Om man pallar med. Mat finns ju att köpa. Så omöjligt är det väl inte?

#23 Swanson - 2019-11-16 21:41:59

re Nilsson hela listan

https://byrslf.co/the-stuff-you-need-to-walk-across-america-b355e11ef222

#24 sverker - 2019-11-18 13:20:33

tälta hela vägen genom USA? Jösses!
Det är intressant med denna totala okunnighet!
Björn har alltså sprungit 5-7 mil varje dag utan ett enda
avbrott 4000 mil (1 dag - datorn var trasig) oberoende
av väder och vind och i USA kan man snacka om väder!
Det finns ingen allemansrätt och det är tveksamt om
man hittar en campingplats varje kväll - förboka går inte.
Fasen vad korkat!

#25 Nilsson - 2019-11-18 17:50:13

Du är bara avundsjuk på hans snygga tjej?
Det verkar riktigt trevligt faktiskt..

#26 Björn - 2019-11-18 17:52:00

Ja, camping avråder jag ifrån, bara i nödfall. Rune Larsson campade visserligen rätt ofta men det är tufft. Och som sagt, ingen allemansrätt. Enda fördelen med camping är att det blir mycket billigare. Annars bara nackdelar; dålig återhämtning, dålig hygien, riskabelt, mygghelvete, risk för ormar och skorpioner, svårt gömma tält i öppna landskap, packningen blir tyngre, sämre mathållning etc etc. Det handlar inte om någon vecka eller två utom om ca 100 dagar.

#27 Swanson - 2019-11-18 18:31:54

Tur att hon inte lyssnar på dej Björn liiite mer än 100 dagar:
13 countries. 5 years. 20,000 miles.... so far

https://www.shewalkstheearth.com/

#28 Jan Suneson - 2019-11-18 18:42:47

Björn och m-m
Från början var det bara ett skämt från min sida och när nu m-m, troligen också ett skämt från honom tar upp handsken, är det väl bara kul. Det skulle kännas konstigt att förbjuda någon att göra ett eget coast to coast.
Vilken sommar att se fram emot. Två svenska löpare som springer över USA, Tour de France och Sverige i EM slutspel. Hur skall vi orka?
PS
m-m det är hög tid att starta planeringen redan nu. Det är halva loppet men också mycket roligare för en amatör som du och jag än att springa det.

#29 Björn - 2019-11-18 18:48:38

#Swanson: Mitt facit:
7 crossings, 2 years, 22 000 miles. . . so far

#30 Swanson - 2019-11-18 20:58:59

Men Björn hur kunde du missa poängen:

"Annars bara nackdelar; dålig återhämtning, dålig hygien, riskabelt, mygghelvete, risk för ormar och skorpioner, svårt gömma tält i öppna landskap, packningen blir tyngre, sämre mathållning etc etc. Det handlar inte om någon vecka eller två utom om ca 100 dagar."

Det har hon gjort i 5 år......

Avslutar med att ta av mej kepsen för alla ni långskuttare ni är otroliga på era olika sätt att genomföra era drömmar :)

#31 Björn - 2019-11-18 22:25:38

#Swanson: Finns inget rätt eller fel, alla får väl göra på sitt sätt. Varför skulle just hon vara rättesnöret?

#32 Swanson - 2019-11-19 08:19:28

men det är ju DU som anser att det inte låter sej göras, blind för din egen förträfflighet eller .....har ju inte på en enda bokstav sagt vem som har "rätt" utan bara visat att det finns andra som kan, men jag har många gånger slagits av ensamlöpares tillkortakommanden socialt och psykologiskt, finnas annat att jobba på tror lilla ja.....

#33 sverker - 2019-11-19 20:42:35

tält och sovsäck - så fel - går inte i dessa tider - det kostar men ett
förbokat hotellrum som väntar måste ju vara en enorm stimulans?
kontrasten - vilken njutning? Ligga i ett tält - fy fasen så hemskt!
Ta en sån liten detalj som den knöliga (fuktiga ?) marken! Liggunderlag
hjälper inte. Swanson och Company skulle gå under - helt klart.

#34 Nilsson - 2019-11-20 08:13:25

Hur överlevde T.ex Indianerna i sina tält, Samerna i sina lappkåtor?. Utan AC, Toa, varmvatten, 3 glasfönster. Dator ,Tv .Fjädersängar med tryckavlastande madrasser, Kylskåp, Mikro mm.

#35 sverker - 2019-11-20 08:40:03

grejen är ju att springa 5-7 mil per dag utan avbrott i 90 dagar typ...
då måste man vara väl förberedd. Varje morgon lägger Björn in
en hotellfrukost - nyduschad och fräsch. Dator är nödvändigt.
Samerna och indianerna hade det inte lätt - många dog inte
minst i sjukdomar.

#36 Nilsson - 2019-11-20 16:31:10

Ja, duscha är ett måste. Kanske Campa på någons tomt?
Och blir inbjuden på gratis logi till och med.
En mästare i kontinent löpning kan man väl inte motstå!
Men har man råd så klart, så är hotell finfint.

#37 Nils h - 2019-11-21 06:48:09

Kul! Härligt morgonnöje att läsa om dina äventyr.

#38 Pontus - 2019-11-30 23:31:34

Det ska bli otroligt kul att följa dig nästa sommar. EM i fotboll och Suneson i USA, sommaren är räddad

#39 Peter - 2019-12-12 16:05:05

Vad roligt det skall bli att få följa dig igen, stort lycka till!!


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg