Kommentarer på Så undviker du skador


Gata upp och gata ner. Söndagens långpass på 33 kilomter sprangs i Sundbyberg. Genom att hålla sig inom ett väldigt begränsat område känns inte avstånden så långa, ett knep att ta till när man inte är i toppform. Bilden från Sturegatan.

Alla löpare blir någon gång i karriären skadade. Men det finns knep för att minska riskerna.

Hur tränar du för att unvika skador? frågade Oliver Sture i förra inlägget. Oliver är som jag 60+ men att äldre skulle vara mera skadedrabbade än yngre tror jag inte på. Kanske hjälper vår erfarenhet oss, jag vet inte.

Däremot vet jag att jag själv nästan aldrig råkat ut för skador trots höga träningsmängder. Eller är det kanske tack vare de höga doserna jag fått vara frisk?Jag kan räkna skadorna på ena handens fingrar.

Tur? Ja, säkert.  Stark kropp? Kanske. Men mest tror jag det beror på hur jag tränar. Jag är nämligen en latmask- tar aldrig i till 100-procent. Skulle jag plötsligt  börja springa hårda intervaller, backlöpning, nerförslöpning  eller börja springa på doserade innomhusbanor, ja då hade skadorna kommit. Det är min erfarenhet.

Nej, LSD är min medicin. Long slow distance har visserligen inte gett mig några toppresultat. Men det eviga milnötandet strax under 5-minuterstempo har ändå gett hygglig utdelning och jag har fått vara skadefri. Viktigt också att jag aldrig snabbt ökat träningen eller tagit vilouppehåll längre än någon vecka.

Mitt råd: öka träningsmängderna väldigt långsamt och var sparsam med intervaller m m, då är det skonsammre och nästan lika effektivt att istället köra snabbdistanspass för att få upp farten.

Hur kan du springa 10-15 mil i veckan år ut och år in utan att bli skadad? Ja, "hemligheten" är att jag springer 2, oftast 3 pass om dagen. Några lite längre, andra korta och snabba. Jag har fått upp en bra rutin genom att varje dag springa till och från jobbet och också i regel hem på lunchen. Skulle jag däremot springa drygt 2 mil sex dagar i veckan (jag har alltid en vilodag), ja då hade jag blivit skadad.

Mitt råd: Försök ibland att springa två pass om dagen men variera passen.

Jag skiljer mig från de flesta genom att jag tränar i mängder av olika skor. Redan för 20 år sedan använde jag tre par i veckan. I dag har jag sju olika joggingskor igång och totalt nio om tävlings- och terrängskona räknas in. Och jag har ganska bra koll på hur skorna används. Jag skriver bak på klacken när de köptes. Sedan alternerar jag mellan de olika modellerna i ett sinnrikt system- jag har aldrig samma sko två gånger om dan och eftersom jag i regel tränar tre pass om dagen används tre olika par.

Vad är det för bra med detta? Jo, genom att använda olika skor och modeller blir belastningen lite annorlunda. Därmed blir du inte lika lätt skadad. I tre av paren har jag dessutom fotbädd och det är en väsenlig skillnad att springa i sådana skor jämfört med exakt samma sko utan fotbädd.

Jag byter inte lika ofta skor som butikerna och expertisen råder. Mina skor får gå uppåt 300 mil innnan jag kastar dem, alltså dubbla distansen.

Mitt råd: Springer du mycket ,skaffa minst tre par skor av olika modell.

Skador kommer ändå att inträffa. Vid 2-3 tillfällen, om jag minns rätt , har jag tvingats till totalt löparuppehåll. Annars har jag "sprungit igenom" skadorna och skadekänningarna. Så t ex vid ett tillfälle under mitt coast to coast-löp. Jag har alltså joggat försiktigt, man känner ofta om det är farligt eller inte att fortsätta. Jag tror många bryter för tidigt och därmed förlänger läkningen. Totalvila är sällan bästa medicinen.

Mitt råd: Spring försiktigt även om det gör lite ont. Vid kraftig värk, avbryt, men börja i stället gå, cykla, simma etc.

Denna vecka 14 mil.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Hasse - 2009-01-26 10:31:11

Det där med många skor tror jag på. Samma med att skynda långsamt och dela upp träningen på olika sorters pass och och ibland spriga mer än en gång om dagen. Intressant!

#2 Hasse - 2009-01-26 10:31:25

Det där med många skor tror jag på. Samma med att skynda långsamt och dela upp träningen på olika sorters pass och och ibland spriga mer än en gång om dagen. Intressant!

#3 Oliver Sture - 2009-01-26 13:36:09

Tack för alla goda råd. Det där med många skor i omlopp låter intressant fast själv skulle jag nog tappa kollen genom att slarva med bokföringen.

Kul att du nämner cykla och simma som alternativ. Har plaskat och trampat med framgång för att rehabilitera en höft som tog skada på förvinterns ishalka.