Kommentarer på Ã?lderdomenes förbannelse


Gaggig gubbe. Sätter du dig på fel tunnelbanelinje och kommer en kvart för sent till avtalad mötesplats får du finna dig att dom andra löparna redan gett sig av. Jag blev därför ensam på min söndagstur i duggregnet från Kärrtorps IP.

Vi blir alla långsammare när vi blir äldre. Men själv tycker jag det gått lite väl snabbt utför.

Det känns fortfarande som om det går i någorlundaa  normalt tempo när jag är ute på mina löppass. Men i stället för ett tempo på 4.30-5.00 minuter per kilometer handlar det nu om 6 minuter. Visst, formen är inte på topp men jag misstänker att den snabba försämringen också har med åldern att göra.

Jag märker att jag blivit allt stelare. Att stå på ett ben och sätta på sig strumporna har blivt svårare. Samma med att lyckas grabba tag i skon vid stretchövningar. Och kraften verkar inte finnas i uppförsbackarna, nu blir det gång i backar som jag annars aldrig gått i. Året har visserligen präglats av skadeproblem men jag tror inte allt kan skyllas på det. Jag är i full sving igen men resultaten har uteblivet; jag är i år 15 minuter långsammare än "normalt" på maran och platsar inte längre på tiobästalistan i min åldersklass.

Det finns ingen anledning att kasta in handduken. Löpningen känns fortfarande meninsgfull och lustfylld, det är det viktiga, och resultaten kommer kanske senare. Jag ligger dessutom på hyggliga träningsmängder så planerna på ett nytt coast to coast till våren ligger fast. Men ska jag ha någon chans i Bore Cup som startar den 5 december, ja då får ett mirakel inträffa.

Har du också kännt av samma åldersfenomen som jag och fick det dig att lägga om träningen?

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Alex Bonn - 2009-11-15 15:27:25

Hej Björn.

Känner igen mycket i din beskrivning trots att jag är tre år yngre än du. Vissa dagar springer jag ca 8 km på väg till jobbet kl 06.30 och farten är ca 6 min/km. Mest frustrerande är att jag känner mig helt fräsch, det är bara benen som inte vill röra sig som jag önskar. Men jag ger inte upp, tycker att löpningen är en otrolig avkoppling.

#2 Leif_A - 2009-11-15 16:04:30

Men Björn, en lite spurt i Växjö och du hade varit med på 10-bästa listan. Nu fattas ju en ynka sekund.

Och så gammal är du ju inte. Har du kollat att alla värden är ok, blod med mera? Å andra sidan kan du inte nämna för en doktor att du gör 3:26 på maran och undrar varför det går så långsamt :-)

#3 Tobias - 2009-11-15 16:51:52

Hej Björn,

Jag är nästan hälften så gammal som du så jag kommer knappast med några råd till dig.

Tänkte bara skriva att jag tycker det är väldigt intressant att läsa om din träning och hur åldern påverkar resultat och fart. Det kommer göra det lättare att sätta upp mål och behålla motivationen när jag vet hur åldern kommer påverka min löpning under decennierna framöver!

Mvh
/Tobias
blog.noll.se

#4 Oliver Sture - 2009-11-15 18:38:44

Jag är på mitt 67:e år och visst känner jag av symptomen du nämner. Men att springa är lika kul för det.

I år ska jag försöka öka träningsdosen en smula. Samtidigt tror jag inte att mängden avverkade kilometer har någon större betydelse. Ett långpass i veckan får räcka. Däremellan några kortare pass med vissa kvalitetsinslag.

Löpningen ger mig dessutom ork och lust att göra andra saker. Jag vill inte dra upp träningsdosen till sådana nivåer att jag inte orkar eller hinner med allt det andra.

#5 Staffan - 2009-11-16 08:21:44

Nja, hade jag gjort 3.26.50 i Växjö hade jag "gått på moln" i flera veckor. Som 56-åring nästa år är målet att ta Sällskapets bronsmedalj på 3.27.15. Visst jag har i princip bara löpt långpass hittills i år och det har inte blivit mer än dryga 100 mil så förmodligen kan jag förbättra mig från dagens 3.45 ner till 3.27 nästa år.
Men ju äldre man blir desto viktigare med fartpass har jag läst någonstans.

#6 Jan Suneson - 2009-11-16 16:11:47

Intressant läsning och många bra kommentarer. Jag är inte löpare men som din äldre bror får jag kanske komma med några råd.
1 Tänk igenom vad som är viktigast Friheten att löpa genom USA eller göra en tid under 3 timmar på en mara. Säkert väljer du USA. Skall du springa maror på kanontider måste du nog lägga om träningen.
2 Självklart kommer tiderna att bli sämre med åren. Om det inte var så skulle det inte finnas olika klasser.
3 Som pensionär kommer du att få mycket mer tid till träning och annat. Jag tror att det är dumt att använda den tiden till att öka löparmilen. Börja med någon annan sport-träning.
A Gymträning är en självklarhet. Själv gör jag nu två pass i veckan. Det är tråkigt men nyttigt. Runt 63 fick jag artros känningar, som nu har försvunnit. Styrketränig borde vara mycket nyttigt som förberedelse för USA touren och för att förebygga kommande skador.
B Välj en ny sport med teknik inslag, där du får känna att du går fram åt och inte bakåt. Jag åker idag bättre skidor än för 10 år sedan. Tekniken (utrustningen) utvecklas hela tiden mer än kroppsförfallet. Du är välkommen ner till Alperna några veckor i mars-april.
C Andra lämpliga nya mer tekniska sporter är inlines, långfärdsskridskor, cykel och vågar jag skriva det GOLF. Har själ vissa planer på att börja.
D Att hålla hjärnan i trim är också viktigt. Själv blir det mest Svenskans korsord. Orientering borde passa dig. Skaffa en trimkarta, en kompass och ge dig ut i skogen.

När kommer Bore till Gävle? Jag åker till Frankrike redan den 9 januari.

#7 Henri Olsen - 2009-11-17 10:05:53

Hej Björn.Jag är 42år och har blivit tvungen att kompletera min löpning med styrka för hela kroppen det som bliv min grej var att skaffa en roddmaskin då får jag styrka i fötter ben lår mage rygg och armar axlar.De senaste åren kunde jag inte löpträna mer än 7-8 månader utan att skada fötter eller ben och rygg.Det jag känner med min träning är att jag blir mindre stel och orkeslös.Så jag kan nog inte vara utan löpning och rodd.PS det är roligt att läsa om dina projekt,mäl och vardagsbestyr.

#8 Torsten Solvikingarna - 2009-11-21 17:49:48

Hej Björn!
Ja det är så, vi blir stelare med åren! Det är väl bara att erkänna, men vi som motionerar är ändå långt bättre än de flesta. Jag tycker att du ska dra ned på dina vecka doser till hälften. På så sätt kanske du blir snabbare och får upp löp lusten. Själv har jag snart nåt mitt mål, 20 år och en mil om dagen. Ingen missad vecka under hela tiden! Men vllken tur, ingen sjukdom som hindrat! Ska vila nu och bara ta några mil i december och sedan får vi se. Njut fortatt av din tillvaro som pensionär! Hoppas vi ses på Bästkusten snart!

Torsten