Kommentarer på GPS visar vägen i USA


Min nya Garmin Zumo 660 var en dyr rackare men förhoppningsvis ska den lotsa mig rätt nu när jag kommer att springa mycket mera på småvägarna i USA.

Ett löp över amerikanska kontinenten kan stupa på tusentals detaljer. Men dålig utrustning ska inte stoppa mig.

Egentligen gillar jag inte prylar. Men dom få grejer jag ändå har ska vara av hög klass. I veckan anlände min nya GPS, som jag ska ha med mig på det stundande coast to coast (start 8 april). 2007 använde jag vanliga bilkartor jag köpte på bensinstationerna och det fungerade perfekt. Nu kommer jag också att ha papperskartor men kompletterar med satelitnavigeringen.

Varför? Jo, den här gången tänkte jag ibland avvika från de stora vägarna, highway och interstate, och ge mig ut på det lite finmaskigare vägnätet, kanske ibland ut på grusvägarna. Genare, mindre trafik och vackrare är fördelarna. Men småvägarna är i regel väldigt dåligt skyltade till skillnad från hur det är i Sverige. Ofta finns det bara en skylt som visar vägen och missar man den eller blir osäker i några korsningar är det kört. Felspringningar är nästan det värsta man kan råka ut för men nu får jag alltså en följeslagare som förhoppningsvis visar mig rätt. Tryggt för en blind höna som jag.

Det är en rätt avancerad pryl och egentligen avsedd för motorcykelbruk. Den har fått toppbetyg i alla tester och verkar till skillnad från vanliga bil-GPS vara särskilt lämpad för ett äventyr av den här typen. Men smakar det så kostar det; jag fick punga ut med 4 600 kr till en firma i Portugal som ändå var mycket bliigare än de svenska. Lite tur hade jag eftersom priset i veckan steg med 13 procent till 5 200 kronor.

Jag har varit ute och testat utrustningen i vintervädret. Återkommer senare med mina omdömen.  Springer du förresten själv med navigeringsutrustning eller "bara"med en vanlig GPS i klocka?

Keep on running!

 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Peter - 2010-02-22 13:46:45

Är du inte rädd för att den ska haverera som cykeldatorn gjorde 2007?
.

#2 Björn - 2010-02-22 14:10:40

Jo, jag räknar nästan med att det blir krångel med GPS:n så därför överger jag inte papperskartorna. En nackdel med dyra prylar är att de är stöldbegärliga och att flagga med apparaten uppe på vagnen är kanske inte så bra.

#3 Oliver Sture - 2010-02-22 18:25:49

Jag har en Magellan Crossover som jag använder i bilen, men byter jag kort kan jag navigera såväl på sjön som i terräng och på småvägar. Det är rätt kul att kunna lägga in egna POI:n i apparaten (svamp- och bärställen, mm). Problemet är att korten är svindyra. Att täcka USA skulle kosta skjortan.

#4 Björn - 2010-02-22 21:29:37

Svindyrt var ordet. Glömde säga att apparaten saknar karta för Nordamerika och bara har en för Europa. Jag måste alltså köpa till en USA-karta och en sådan kostar minst 1 200 kr i Sverige, i USA halva priset. Import? Nja, de flesta firmor säljer inte på Sverige (påstås ha med garantin att göra) så jag får nog köpa kartan på plats.

#5 Mats A - 2010-03-01 18:18:30

Björn, nu sitter du inte i en bil och har tillgång till ett uttag för cigaretttändare. Hur länge räcker batterierna till din GPS och var ska du ladda den? Ta reda på det INNAN du drar iväg. Du kan bli stående!

#6 Björn - 2010-03-01 20:23:29

Du har rätt. Batteritiden är väldigt kort, nu i kylan har den varit ynka 3 timmar men ska enligt instruktionsboken vara 5 timmar. Jag får ha med mig ett reservbatteri, helt klart. Kostar säkert skjortan. Sedan behöver jag inte alltid ha på GPS:n, bara i de kritiska lägena.