Kommentarer på Långsammare men inte sämre


Som 34-åring sprang jag mitt första maratonlopp på ca 3.45 (Höga Kusten Marathon). Samma år var jag nära att gå under 3 timmar, tider jag idag som pensionär inte är i närheten av. Men är jag för den skull en sämre löpare? Bilden från Västernorrlands Allehanda 1982.   

Förr sprang jag om de flesta, nu springer de flesta om mig. Hur mycket långsammare blir man egentligen med stigande ålder?

Ja, nog är det lite vemodigt att resultaten blir sämre för varje år trots att träningen inte trappats ner. Detta drabbar alla som passerat 35-40 år.  Därför kan jag hålla med hustrun när hon säger:

-Du är ingen ungdom längre, du är 71 år.

Eftersom jag är lite av en statistiknörd är det ganska enkelt att se hur jag blivit långsammare för varje år. Från runt 40 brukar det gå utför för de flesta, annars klassas man inom friidrotten som veteran redan från det år man fyller 35. Jag noterade visserligen min bästa tid på maraton vid 43 år (2.51) men sedan har det bara gått utför. Eller har det det?

Nej, egentligen inte. Man kan vrida och vända på siffrorna- jämför man mina maraton- och halvmaratontider med dom som tävlar i samma åldersgrupp, ja då har jag snarare gått framåt. Och det är väl så man måste se på saken.

Att vi alla blir långsammare med stigande ålder är ett obestridligt faktum. Från 40 år och uppåt handlar det på maraton om en försämring för män med nära 5 procent per åldersklass (5-års intervall) eller cirka 2 minuter per år. Om jag som 43-åring gjorde 2.51 skulle jag alltså idag, 28 å senare och vid 71 åras ålder vara nära en timme långsammare. Men där är jag ännu inte. Alltid något att glädjas över!

Det finns dom som räknat på det här med åldersförsämring. En av dem är Sven Gärderud (pappa till Anders Gärderud). Han, Carl-Erik Särndal och Ivar Söderlund kom efter att ha studerat en massa årsbästatider för veteraner i diverse grenar fram till den här tabellen, som  publicerades 2010 på Fridrottsförbundets veteransida

En tröst för oss äldre är åldersomräknade resultat. Snabbaste tiden i en tävling behöver då inte vara den bästa prestaionen. Glädjande nog räknar park run om  sina resultat i en särskild kolumn och ibland kan det hända att en 71-åring toppar listan . . .

---

Lördagens park run (5km) i Hagaparken gick tungt- 23.47 vilket var exakt samma tid som veckan innnan.

Det är gott om blåbär i markerna (bilden från skogarna mellan Rosersberg och Vallentuna). Långpass och bärplockning är bland det bästa jag vet.

Förra veckans distans: 155 km.

Denna veckas distans : 143 km

Keep on running! 




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Kalle - 2019-07-22 04:09:13

Vikten påverkar i princip allt från löpekonomin till kroppshållningen. Att säga att det inte skulle vara så viktigt är med andra ord rent struntprat. Om vi antar att du idag väger 60 kg o lägger på dig ytterligare 10 kg, då försämras din uppskattade Marathon tid från 3.30 till 3.47.30. detta drabbar alla, ung som gammal. Dags att ta hänsyn till viktförsämring.

https://iform.se/ga-ner-i-vikt/test-sa-mycket-paverkar-din-vikt

#2 Björn - 2019-07-22 09:00:49

Jo, men min vikt har varit oförändrad under alla åren så.vikten har inte påverkat mina tider.

#3 Mårten - 2019-07-22 15:12:42

Hur rensar du bären som ser ut så välrensade ?
Det brukar vara så mycket skräp när man plockar med plockare.
Jag plockar förhand så är dom rensade på en gång. Men det blir inte
så mycket som du plockar. Du är bäst här också.

#4 Jan-Olof - 2019-07-22 15:59:36

Hej Björn, roligt att se att du fortfarande har bärplockningspass i träningsprogrammet. Jag var rädd att dessa pass, som du uppskattar så mycket, skulle falla bort när du nu har en tränare som lägger upp träningsplanen.

#5 Björn - 2019-07-22 20:30:27

#Mårten: Först en grovrensning i skogen. Eftersom bären var väldigt blöta bredde jag ut dem hemma på en tidning och rensade för hand. Med torra bär är det nog bäst att blåsa bort skräpet. Att bären blev så blöta tror jag berodde på att de satt hårt fast på riset och att plockaren mosade dem.
#Jan-Olof: Jo, den här typen av utflykter har blivit svårare att göra nu när jag strikt följer ett träningsprogram. Men under ett långpass i stilla tempo fanns utrymme att göra några längre stopp för bärplockning. Avigsidan med ett träningsprogram är att löpningen blir mindre lustfylld och spontan. Jag ser fram emot oktober då programmet är över och jag kan bege mig ut på lingonjakt i Uppland och Gävleborg.

#6 sverker - 2019-07-22 20:44:31

vi hade en plockare som var tre ggr så bred med tygpåse bak - passar bäst
för lingon. En tio liters hink tog några minuter....lingon är otroligt rika på c-vitamin.
Vikten spelar så klart stor roll med åren. ang . den här tabellen.