Tågvisslan sitter på taket nära förarhytten och orsakar hörselskador hos lokföraren och medhjälparen (train conductor). Båda sköter manuellt visslan och tutar i varje järnvägsövergång. Ljudnivån är extremt hög, 110 decibel.
Godstågen i Amerika för ett väldigt oväsen. Folk är vana och jag hör egentligen ingen klaga. Men boende längs linjerna och tågpersonalen far illa.
Jag pratade häromdagen med en kvinna vars man jobbar som train conductor.
-Han är hörselskadad. Och det är dom flesta mer eller mindre, säger hon.
Har dom inte hörselskydd?
-Jo, men många vill inte använda dem.
För mig låter det som rena 1800-talet då arbetarskydd inte exissterade. Men det är ett bra jobb, menar kvinnan.
Varför tutar då tågen så mycket? Det beror på att dom flesta järnvägsövergångar inte har några bommar (men man tutar även där bommar finns). Så har det varit sen starten och de privata järnvägsbolagen vill inte invstera i bommar eller planskilda korsningar. Skillnaden mot Sverige är enorm även om om det också hos oss finns tusentals farliga järnvägskorsningar. Antalet olyckor i förhållande till befolkningen är också mycket högre i USA.
Många av tågen här i Nebraska är koltåg. Där jag springer längs hwy 30 är det Union Pacific som opererar. Imorgon springer jag till North Platte, som har världens största rangerbangård
22-årige Seth från Brul i Nebraska planerar att om några år gå tvärsöver Amerika. Han hade en del frågor och hade svårt att ta in att detta är mitt nionde coast to coast.
Gårdagens tekniska problem är lösta. Mäkta stolt att jag lyckades få tangentbordet med bluetooth att fungera igen (webmaster Nisse gav mig instruktioner, många knapptryckningar var det).
Passerade idag en ny tidszon och nu är det Central Time som gäller. Skillnaden mot Sverige är 7 timmar.
Keep on running!
#1 Erik H - 2025-06-18 08:01:13
Stark som ett kraftigt eldrivet lok!
Girocyklisterna dricker körsbärsdricka direkt efter loppet för att snabba på återhämtningen men det serveras väl inte på MacDonald.
#2 Mats - 2025-06-18 09:44:18
Höra bör man göra
annars blir det tyst
och vårt lilla öra
hör då ej ett knyst.
Tågen de kan tuta
vid var övergång
men sen får de sluta
annars blir man vrång.
Förr i tiden fanns det
tåg som kallas snäll
och så vitt jag vet
gick de enligt tidtabell.
#3 Klas-Peter Suneson - 2025-06-18 09:45:12
Union Pacific Railroad, är USA:s största järnvägsbolag, grundat 1862. Bolaget har blivit störst genom att köpa upp sina konkurrenter. På spåren, 58 364 km, dominerar godstågen. Omsättningen är betydande 21,963 miljarder dollar! I North Platte har Union Pacific över 2 600 anställda. I nära anslutning till bangården Bailey Yard har Union Pacific lok- och vagnverkstäder för underhåll och reparation. I Sverige är huvuddelen av tågtrafiken eldriven, i USA är nästan alla tåg dieseldrivna. Nu ett undantag! En helt ny järnvägslinje för passagerare byggs nu mellan Los Angeles och Las Vegas för ett höghastighetståg, med en max hastighet på ca 320 km/timman.
Här hemma gäller följande riktvärden för trafikbuller: 30 db inomhus, 55 db utomhus, 70 db maximalnivå vid uteplats i anslutning till bostad. På Jönköpingsbanan hör man knappast persontågen, men när godstågen passerar är ljudnivån fortsatt hög.
En 22-åring från Brul, Nebraska, har sannolikt lika svårt att ta in din prestation av nio Coast to Coast som vi. Men det är fortsatt inspirerande! I dag fick jag titta djupare ner i järnvägen.
Keep on running
#4 Tomas - 2025-06-18 11:26:42
Denne Seth hade kunnat sagt att han utmanar dig på att slå dina 9 coast to coast .
Han ör ung ,stark och frisk (antar jag ),så det är möjligt ,men det måste till ett sjuhelvetes pannben för att göra verklighet av det.
#5 Peter M - 2025-06-18 21:07:16
LEGENDARISKA GOTHENBURG
Om du följt Björns tidigare coast-to-costa vet du att han nästan alltid hamnar i svenskättade Gothenburg. Det sker ungefär nu, alltså efter cirka 50 dagar. Följaktligen är det ungefär halvvägs till slutmålet. Här är berättelserna från Gothenburg vid de tidigare fyra Oregonloppen.
2007-07-30 – Gothenburg, första gången
Det finns många Stockholm i USA och kanske också många Gothenburg. Utvandrarna hedrade hembygden genom att uppkalla orterna de slog sig ner på efter olika städer hemma i Sverige. Idag anlände jag till Gothenburg i Nebraska, "a nice little town", enligt förhandsuppgifterna. Men Gothenburg med sina 3 619 invånare har inga som helst likheter med mamman i Sverige. En stor kvarn, en massa järnvägsspår, några gator med bland annat Petersons Supermarket, "The Friendly store", det var allt. Staden andades till skillnad från andra småstäder jag sett ändå en viss livskraft.
2010-05-31 – Gothenburg, för andra gången
I Evangelicat Free Church i Gothenburg, Nebraska blir jag under söndagens gudstjänst mottagen närmast som en Messias. Jag hyllas, penninggåvor sträcks fram och gamla svenskättlingar kommer fram och pratar om hur det är i gamla Sweden.
Det är underbart att vara tillbaka i Gothenburg. I den här staden med en hel del svenskättlingar var jag för tre år sedan under mitt förra coast to coast. Och som jag blir mottagen! Dörrarna öppnas, jag får känna mig som kung för en dag.
Jag träffar samma familj som jag besökte då, Diana Rahe Unterseher och Terry Jessen och får bo i deras villa. Egentligen skulle jag ha inkvarterats i deras nya stora motell de bygger i Gothenburg men bygget har blivit försenat något. Dina och Terry följer också med på dagens löpning, Trerry på cykel och Diana i pickup. Och efter lunch i Lexington skjutsar de mig hem. Vilken gästfrihet!
2012-05-05 – Gothenburg, för fjärde gången
Dagen var väldigt speciell, idag var dagen då jag på riktigt skulle springa in i Gothenburg. Jag är ju född och uppvuxen i Göteborg och det blev därför ett hopp vid stadsgränsen. Det är faktiskt fjärde gången jag besöker Gothenburg och stan börjar kännas som mitt andra hem.
2023-06-25 – Gothenburg, för åttonde gången (eller sjunde).
Äntligen Gothenburg! Detta var mitt åttonde besök i denna lilla stad mitt i Nebraska med cirka 3 500 invånare. Nu också halvvägs till målet i New York City. Fast det där med åttonde stämmer inte riktigt. En gång var jag i Nebraska bara för att springa en halvmara tillsammans med två av mina döttrar. Kunde inte låta bli att även den gången besöka Gothenburg.
Alla som läst bloggen vet säkert att jag är född i det ”riktiga” Gothenburg i Sverige, det vill säga Göteborg. Första gången, 2007, var det en ren tillfällighet att jag stannade till i Gothenburg, en stad som grundats av en svensk. Men att jag återkommit gång på gång hänger samman med att jag träffade paret Diana Rah Unterseher och Terry Jessen. De tog mig under sitt beskydd, hjälpte mig med en mängd saker, inte minst med att ordna diverse motellrabatter (Terry äger ett antal motell i Wyoming och Nebraska).
- Tänk om ni inte stannat mig den där gången 2007 utanför Lewellen och frågat vad jag höll på med. Då hade vi inte suttit här och ätit tillsammans, sa jag vid dagens träff med paret.
Det som Terry noterade redan första gången var att jag drack så mycket Coca Cola och åt som en häst. Dom takterna kunde jag visa upp även idag.
Den stora händelsen i Gothenburg under mina fyra års bortavaro är att livsmedelsbutiken Petersons Supermarket, The friendly store, flyttat till andra sidan järnvägen, men nu dessvärre inte längre har något svenskklingande namn. Sedan noterade jag att koltågen blivit något färre och att containertågen verkar ha ökat. Glädjande! Och så fick jag höra att ett stort företag inom jordbrukssektorn är på väg att etablera sig i Gothenburg. Så staden lever vidare. Kanske dags att göra ett återbesök om några år och kolla läget?
- Ja, men du har ju alltid sagt att detta är sista gången, skrattade Diana.
Keep up the good work, Björn! :-)
#6 John - 2025-06-18 21:07:57
Keep on running
#7 Björn - 2025-06-19 06:28:53
#Klas-Peter: Kände inte till det där om att det byggs en ny passagerarlinje mellan Los Angeles och Las Vegas. Gillar höghastighetståg men skulle aldrig åka till Las Vegas, en fantasivärld i öknen med bara hotell och kasinon.
#Tomas: Jo, jag sa det där om pannben till honom.
#Peter: Imorgon blir det mitt tionde (eller nionde coast to coast) besök i Gothenburg. För mig intressant med de där tillbakablickarna.