Kommentarer på Nya Baby Jogger en fullträff!


Första provturen. Oj, vad vagnen rullade lätt och vad stabil den kändes. Nya modellen är klart bättre än den gamla. Norra Stationsgatan i bakgrunden.

Idag var jag ute och provade min i USA nyinköpta Baby Jogger. Trots relativt små förändringar är   jubileumsmodellen 25th Anniversary en klar förbättring jämfört med klassikern Performance.

Nej, jag är inte sponsrad av Baby Jogger. Jag har visserligen fått ett sponsorerbjudande från detta amerikanska barnvagnsföretag, som numera tillverkar sina vagnar i Kina. Kanske lite smickrande att en 63-åring får sådana erbjudanden. Men som gammal journalist vet jag att det är bäst att inte ha några bidningar, friheten har också ett värde.

Så du får tro mig: den nya vagnen är en fullträff. Kanske världens bästa löparvagn. Mina gamla vagnar har jag på Rune Larssonmanér försett med racerdäck, den nya vagnen har från början stora supersmala däck och rullar därför otroligt lätt.

Vagnen har 20"-hjul både fram och bak, en fördel, särskilt  i terräng, vid kantstenar m m. Den gamla Performance hade också 20"-hjul men nya modellens hjul är 3 cm högre, ganska mycket faktiskt. Hela vagnen är dessutom högre, handtaget sitter 105 cm från marken mot 99 cm på den gamla. Eftersom jag inte är särskilt lång (167 cm) trodde jag det skulle bli problem men det kändes bättre att hålla handen lite högre upp.

Den gamla Performance hade svampigt gummihandtag, den nya hård räfflad plast. Det är också en fördel eftersom handtaget nu inte suger åt sig vatten. Under senaste coast to coast höll jag på att förfrysa händerna efetrsom mina vantar blev genomvåta bara av att hålla i handtaget. Nu slipper jag det problemet.

Sämre däremot är handledsremmen som inte längre sitter fäst i handtaget utan i ramen under vagnen. Remmen är för kort och omöjliggjorde ett naturligt armsving. När du springer med vagn är det absolut nödvänigt att alltid ha denna "livlina" runt handleden. Problemet är dock lättlöst, jag kommer att flytta remmen till handtaget.

Bra, men inte nödvändigt för en långlöpare, är att den nya modellen har fotbroms. Samma med att den har fjädring. Att sittutrymmer är vadderat är också oväsentligt, där ska ju i mitt fall bara packningen ligga.

Den nya vagnen väger exakt samma som den gamla, 8 kg exklusive sufflett. Suffletten skruvade jag bort, den tar bara vind och då är det bättre att jag vid nästa coast to coast slår in väskan i en plastpåse. Jag köpte visserligen till ett regnskydd men det tror jag också är ett vindfång. Helst hade jag velat testa hela ekipaget i en vindtunnel men när idén framfördes till hustrun trodde hon med viss rätt att jag blivit galen.

Jag betalade med en smärre rabatt 400 dollar för vagnen i en löparbutik i Lincoln, Nebraska. Butiken hade jag varit inne i under mitt första coast to coast så jag var lite kändis där. Det är mindre än halva priset jämfört med vad du får betala i Sverige. Men helt lätt är det inte att köpa en Baby Jogger i USA, den säljs nämligen nästan enbart på postorder men kan tas in till butiker om du säger till. När Jan och jag var i miljonstaden Oklahoma City sökte vi som galningar efter en Baby Jogger men fick ge upp, ingen butik sålde vagnen. Är du i USA är frakten inga problem, jag fick inte betala något extra på flyget hem.

LIlla julafton. Vagnen packas upp. Observera kartongen, den är bra att ha nästa gång jag åker till USA. Då lär vagnen klara "Arlandakrossen", det gjorde inte min gamla.

Nästa coast to coast, ja. Jo det blir ett sådant men det får jag återkomma till. Närmast väntar Mölle men då tar jag den gamla vagnen. Jag vill inte riskera något.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Ulf - 2011-06-30 10:26:01

Utan att veta exakt hur en babyjogger är konstruerad så skulle jag optimera vagnen för löpning och ta bort sitsen helt och istället montera nätkorgar och specialhållare för exakt det du normalt släpar med dig. Då minimeras vikt och luftmotstånd. Det absolut viktigaste är att få ner vikten på rörliga delar, d.v.s. hjulen. Kanske går det att få tag i kevlarfälgar?

#2 Björn - 2011-06-30 13:52:38

Intressant idé! Jag plockade bort sisten (väger 650g vilket motsvarar 8 % viktminskning) och det verkar finnas plats för att ha 1 bag + 1 ryggsäck vilande på ramen. Luftmotståndet bör nu minska, nackdelen är att jag inte har några fickor för flaskor och småprylar men förvaringsfack kan möjligen fästas på bagen. Här måste jag testa mig fram. Jag vägde hjulen, de nya väger 4 % mindre (50g) jämfört med de gamla trots att hjulen är större. Lättare fälgar men också färre ekrar är förklaringen. Oj, jag verkar ha blivit en tekniknörd och gramjägare!

#3 Ulf - 2011-06-30 16:00:09

Fördelen kan också vara att det är uppenbart att du är ute och löptränar och slipper då kommentarer typ har du tappat barnet!