Kommentarer på Dag 18: Körde fast i snön


Här höll vi på att köra fast. Vi rekognoserade en smal grusväg vid sidan av Interstate där jag kanske kunde springa. När Jan skulle vända bilen satt vi plötsligt fast.

Vi nådde dagens etappmål, Beaver. Men det var inte utan dramatik. Snöovädret höll i sig och gjorde vägarna nära oframkomliga för såväl biliister som för coast to coast löpare.

Idag var jag faktiskt lite rädd, inte under själva löpningen utan när vi i bil skulle undersöka en möjlig väg för mig att springa på. Interstate kändes idag inte säker och jag skulle bli nerskvätt av långtradarna. Vi följde några hjulspår i snön och insåg alldeles för sent att här skulle vi inte vara. Det var omöjligt att vända på vägen, som ledde upp i bergen. Skulle vi få möte här, ja då hade det varit kört.

Men som vanligt redde allt upp sig. Eftersom jag nu blivit körd cirka 15 km på en motorväg som ej gick att springa på och att det dessutom saknades alternativvägar gjorde att jag  kvittade denna sträcka  genom att springa motsvarande distans under säkra förhållanden i Beaver. Jag vill inte fuska, jag ska springa exakta antalet kilometrar som det var planerat. Att det inte alltid blir på samma vägar som planerat spelar då inte så stor roll.

Löpning vid sidan av motorvägen på en geggig grusväg.

Umbäranden så det förslår. Men Jan och jag lyxar också till det. Vi bor på fina motell och på kvällarna brukar det bli en festmåltid. Jan äter nästan lika mycket som jag men bränner inte lika många kalorier eftersom det knappt blivit någon åkning på rullskridskorna. Bara han inte rullar fram när han kommer hem!

Dagens distans: 43 km

Veckans distans: 328 km

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Thorbjörn S - 2014-05-12 09:47:43

Improvisation på hög nivå;-)
Imponerande likaså;-)
Är det sommardäck som sitter på?
Vädrets makter är inte att leka med, jag vet hur illa det kan gå!
Vad säger väderutsikterna framöver, är det ett tillfälligt bakslag?
Lycka till i fortsättningen.

Thorbjörn

#2 Oliver - 2014-05-12 11:47:26

Först skön sommar och så plötsligt full vinter. Vilka överraskningar du bjuder på. Fast det här kanske ingick i din kalkyl?

#3 JB - 2014-05-12 12:32:53

Följer med intresse och spänning dina äventyr. Fast det där med att tillåta sig att åka bil vissa partier och sen kvitta skulden genom annan löpning tycker jag känns lite sådär. Är det verkligen ett vedertaget förfarande hos coast-to-coast löparna? Fast har man gjort så många "riktiga" löp över kontinenten kan man kanske kosta på sig det?

#4 Björn - 2014-05-12 15:35:43

Torbjörn: Ja, sommardäck. Automatväxlat gör också, i alla fall för en ovan, att det blir svårare, inte samma kraft. Vädret ser bättre ut framöver men nu kallt så det är tajts som gäller.
Oliver: Jo, att det skulle smälla till med att bli kallt någon gång hade jag räknat med. Men alltid lika överraskande ändå.
JB: Återkommer i det ämnet. Men mitt samvete är gott.

#5 Ulf - 2014-05-12 16:31:17

Du skriver att det inplanerande boendet längre fram inte tillåter någon vilodag för då skulle hela upplägget med inplanerade boenden spricka. Låter som ett riskfyllt upplägg. Mycket kan ju hända som tvingar fram ett kortare uppehåll. Håller nog med JB lite att detta trixande med bilåkande och extrarundor inte är helt förenligt med grundidén.
Vad spelar nån extra dag för roll när du ändå är ute i 100 dagar?
Borde väl gå att fixa boende vartefter?
Följer f.ö. Jessica Goldmans löp också. Hon verkar ha hamnat i snökaos lite längre norr ut.
Till skillnad från dig åker hon inte bil :-)

#6 rick - 2014-05-12 16:58:30

För oss alla intresserade som berättar för andra om dina otroliga bedrifter känns det viktigt att det går rätt till. Annars blir kommentaren, varför inte springa 2,5 mil om dagen hemma t.o.r. Glöm inte att du är vår hjälte. Jag har aldrig haft problem med ombokning av hotell MEN det tar förstås tid så det kan väl brorsan fixa om det blir fler problem. Jag har åkt bil den här majperioden och du kan mycket väl få mer snöproblem när du kommer upp på I 70. Lycka till med fortsättningen och bada i saltvattenspolerna i Glennwood Springs.

#7 Jan Suneson - 2014-05-13 05:25:41

Som närvarande på plats kan jag garantera både JB, Ulf och Rick att det inte är något trixande med bilåkande och extra rundor. Det som hände igår var något helt extremt. Jag har aldrig upplevt något liknande väder. Björn gjorde allt han kunde för att få ihop de sista kilometrarna och sprang ut på byvägar i regn, snö och motvind efter incheckning på motellet. Både Björn och jag tog för stora risker igår och hela touren kunde ha slutat i en snödriva mellan Cedar City och Beaver.
Det går naturligtvis att boka om motell även om det är tidsödande. Nu är jag här under några kritiska veckor och skulle kunna hjälpa till. Tid är annars Björns största bristvara. Att bo på motell i 100 dagar är inte billigt. Björn har nästan kunna halvera kostnaderna genom att utnyttja en hotell ägares familjerabatter. Det är ytterst få rum som är rabatterade och de måste bokas i förväg.
Den som tror att man skulle kunna göra en ?Coast to Coast? på ett mysigt gym i Stockholm skulle ha sett Björn i den milslånga uppförsbacken på I70 i aprilvädret (regn, snö och sol). Nästan alla coast-to-coast löparna måste ha mer eller mindre ha hjälp av bil eskort genom öknar, extremväder och motell lösa områden. Björn hör till dom som har minst support.

#8 Staffan - 2014-05-13 08:16:11

Bra talat Jan!

#9 Ulf - 2014-05-13 09:44:34

Det är nog ingen som inte inser vilken utmaning och bedrift detta är. Det är verkligen inte det det handlar om när vi har åsikter om kompensationslöpningen.
Självklart har du all frihet att lösa problemen på ditt sätt, men för oss mysgymlöpare ter det sig ändå märkligt att kompensera en sträcka med en annan sträcka även om det råkar vara i närheten av den ursprungliga rutten.
Tråkigt om din otroliga bedrift solkas av misstankar om regelfusk, men när du skriver om kompensationslöpningen så måste du ändå förstå att funderingar kan uppkomma.
Förmodligen finns det inget regelverk som reglerar detta utan det är nog upp till varje löpares eget omdöme och moral.
Support från bil är ju ok så länge det handlar om just support eller Stevar.

#10 JB - 2014-05-13 11:09:52

Vill bara betona att jag tycker det är en helt otrolig bedrift att springa 4-6 mil om dagen i 100 dagar på raken. Kan nästan inte ta in att det går. Själv har jag 35 km på en vecka som max!

Dock förstår jag inte vitsen med att efter incheckning på motell springa extrarundor bara för att få ihop milen. Om man känner behovet att få ihop sträckan kan man ju ta dessa när man kommit hem och så lägga till några dagar.

Icke desto mindre en mycket läsvärd blogg!


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg