Kommentarer på Tre övningar mot knäartros


Tre redskap på gymmet som stabiliserar musklerna runt knät och som gjort att jag kan springa igen. Övre bilden: bensträck (klarar 80-85 kg, nästan maxvikt), nedre t v lårcurl (klarar inga tunga vikter) och t h benpress (klarar maxvikt på över 200 kg).

Diagnosen artros i knä behöver inte betyda slutet på en löparkarriär. Stenhård träning på gymmet gjorde mig "frisk".

Från närmast invalid till att ifjol springa tvärs över USA och i år vinna VeteranSM på maraton. Ja, själv tycker jag att ett mirakel inträffat.

För 2,5 år sedan fick jag diagnosen artros. Jag kunde knappt springa, hade svår värk nattetid och även värk när jag satt stilla. Efter ett år av lidande är jag numera helt frisk även om artros klassas som en kronisk sjukdom.

Artros innebär att ledbrosket luckrats upp, leden glider inte lika lätt och sjukdomen drabbar många äldre, inte minst kvinnor. Enligt läkaren och sjukgymnasten hade min artros troligen inget samband med löpningen utan var mera åldersbetingat. Den allmänna rekomendationen är att motion i största allmänhet är bra och då inte minst skonsam träning som cykling, gång och skidor. Men också styrketräning.

Jag hade tur att komma till en bra sjukgymnast som gav mig några enkla övningar  jag kunde göra på gymmet. Övningarna gick ut på att stärka musklerna runt knät så att knäleden stabiliserades. Dundersuccé men inte omedelbart.

Jag gick stenhårt in inför träningen- efter artrosbeskedet har jag varit på gymmet i stort sett varje dag. Själv tycker jag att jag blivit urstark. Metoden har varit den samma som vanlig maratonträning- att sakta, sakta öka doserna och bygga upp styrka (och kondition). Gymträningen ser jag inte som något särskilt betungande, den är snabbt avklarad och ofta har jag sprungit till gymmet innan jag börjar benövningarna. Från att aldrig ha sprungit på band springer jag numera också en del på band.

Så till dig som också har artros:; håll ut, det finns bot. Träna hårt på gymmet. Själv är jag lite förvånad att det budskapet inte basuneras ut mera.

Nå, glukosamin? Jo, jag äter en tablett varje dag men är tveksam om effekten. Något stöd i läkarvetenskapen finns inte. Men eftersom "sockerpillren" är harmlösa fortsätter jag.

Söndagens träning tillsammans med min son Nils skedde på Lidingöloppsbanan. Vi sprang totalt 22 km i ett tempo av 5.33 min/km. Bilden från Abborrbacken, som vi inte gick i.

Förresten vilken vecka det har varit, över 15 mils löpning. I lördags sprang jag på lätta ben till Södertälje (39 km). Nu får jag lugna ner mig.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Johan Renström - 2015-07-20 22:34:30

Bra kämpat och skrivet om artrosen. Starkt att pressa över 200 kg. Imponerande!

#2 Helene - 2015-07-22 16:40:54

Tror också att positivt tänkande påverkar och du verkar vara en optimist.Du är en av mina finaste förebilder som visar att det är aldrig försent.Du imponerar och inspirerar.Tack att du finns och delar med dig.Keep on running