Kommentarer på Min myrmarksträning


Totalt fem kilo hjortron fick jag med mig hem till Stockholm. Bären plockades på otillgängliga myrar mellan Bollstabruk och Sollefteå i Ångermanland.

Gunder Hägg missade nog hjortronen under sin löpträning på de norrländska myrarna. Det gjorde inte jag.

"Gunders mosse" har du kanske hört talas om? Det var på myrarna i jämtländska Vålådalen Gunder Hägg byggde upp sin löpstyrka. Men "Björns mosse" i Ångermaland har du aldrig hört. Var mer exakt denna mosse ligger avslöjar jag inte. För hjortronmarker är minst lika hemliga som kantarellställen.

Det var vid mitt senaste besök i Kramfors gamla arbetskamrater berättade om hjortronen. Eftersom jag aldrig plockat denna stenfrukt i hela mitt liv blev jag väldigt intresserad. Kunde jag kanske få hänga med på en tur ut på myrarna? Jo, det gick bra och idag blev jag visad ut på de hemliga ställena. Och hemligt var det verkligen, ett högt beläget militärområde avstängt med en vägbom. Men mina följeslagare hade nyckel till bommen så det var bara att köra in med bil till de jungfrueliga markerna!

Myren var inte särskilt stor, det lyste gult på tuvorna. Bären var ganska små och de var på väg att bli övermogna. Men vi gick systematiskt till väga och finkammade, fick ihop drygt fem kilo på två timmar. Efteråt kände man sig ganska mör i ben och rygg, kaffet och mackorna från bakluckan på bilen blev pricken över i:et. Hit kommer jag tillbaka nästa sommar!

Jag är nu inne i en tung del av mitt träningsprogram. Förra veckan var en backvecka med två pass på 20 och 22 ruscher uppför en backe i Hagaparken och i söndags en 38 km lång löpning till Nynäshamn med efterföljande bad. Den här veckan är det en intervallvecka. Ännu märks inga resultat men det tar väl sin tid, gissar jag.

Målet är att i oktober springa på 3.30 på veteranSM i maraton i Växjö och att göra en halvmara på 1.30. Det första målet är kanske realistiskt men 1.30 på halvmaran är för tufft. Mera rimligt är 1.35-1.40.

Vaniljglass och hjortronsylt, ingen dum kombination.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Lars L - 2019-07-29 14:47:46

Grattis! Hjortron är roliga att plocka, bara man sträcker på ryggen då och då, i alla fall om bären växer lite glest så man måste gå runt och hämta dem nästan styckvis.

#2 Erik H - 2019-07-29 21:22:26

Normalt så river man upp ett moln av myggor, vilket inte är så trevligt.

Jag har sprungit obanat i myr/hjortronmarker, en gång var jag ute nästan 5 timmar, Drack vatten I bäckarna. Det var roligt. Sprang på en stor älgtjur, vi stod 10m från varann och tittade innan älgen elegant sprang bort. Vilket löpsteg.

#3 LeifA - 2019-07-30 10:01:55

3:30 kan jag drömma om men 1:30 finns inte på kartan. Som du säger är 1.30 för tufft.

#4 Mats O - 2019-07-30 12:01:00

Tjenixen kan du inte lägga ut ditt träningsprogram?

#5 sverker - 2019-07-30 21:15:40

läser om thailändarna - de är risbönder och vana att gå dubbelvikta - trots detta
blir 95 % av alla bär i Sverige inte plockade numera! Vinnare i blåbär är en
thai - 130 kg på en dag. Uppköparna betalar 60 kr/kg - med andra ord 7800 kr!

#6 Mårten - 2019-07-30 22:11:23

Björn. Du är en riktig livsnjutare. Men det unnar jag dig. Och snart är det lingontider.

#7 Jan Suneson - 2019-08-01 12:10:12

Minnen från Lima för nästan 50 år sedan dyker upp när jag ser skörden eller som farfar sa ?änta tycker du bäst om halla eller hjorta?
En liten burk på ICA 390 g kostar 70 kronor så den här gången måste tågbiljetten blivit betald med råge. Lägg några skedar i en mixer + is och fyll på med mjölk och McDonalds milkshakes smakar intet.
Lycka till med träningen. Resultaten måste komma.

#8 Björn - 2019-08-03 17:14:10

#Erik H: vilket äventyr!
#Leif A: ja 1.30 en omöjlighet, innebär ett tempo jag med knapp nöd kan hålla under 5 km.
#Mårten: Ja, lingon är favoriten som kan plockas en bra botin i december. Plockade mycket ifjol och hoppas kunna plocka ännu mera i år så jag får lingondricka för ett år.
#Jan: Hjorta är bäst! Ska pröva ditt recept.

#9 Björn - 2019-08-04 18:41:15

#Mats O: Jag har inte hela programmet, som löper på 18 veckor.Och de delar jag har skulle ta för stor plats att lägga ut här. Men här i korthet hur träningsprogrammet ser ut:
* Träning alla veckans dagar och några veckor med två dubbelpass.
* 10-15 mil/veckan
* Varje vecka innehåller 2-3 kvalitetspass. Veckor med backe (ex 22x400 m), fartlek eller långa resp korta intervaller (21x400 m resp 6x1 600m).
* Distanspass på ca 15 km i 5.30 tempo.När jag inte klarar tempot hela sträckan på ett distanspass brukar jag ta en kortare paus men ändå försöka hålla angivet tempo.
* Ett eller två långpass på 25-35 km i 6 min-tempo
* Varje lördag "tävling" (parkrun 5 km)
* utöver löpträning kör jag på gym styrketräning för benen 4-6 gånger i veckan.
Jag har nu genomfört 7 veckor av programmet, ser inga stora förbättringar men tror att de kommer.

#10 sverker - 2019-08-05 12:57:04

Göta Petter! Men var hittar man en backe på 400 meter? Är det upp mot
Västra Skogen? Hofvet brukade köra från Djurgårdsbrunnsbron upp till
Manilla (här gick Maran förr) men lutningen kan väl vara högst 15 grader?

#11 Björn - 2019-08-05 20:22:41

Den backen finns i Hagaparken, från Finnstugorna upp mot Stallgrunden, en lagom brant backe.

#12 sverker - 2019-08-05 20:56:13

Aha! Magnifika träningsmarker - tänker på Ranelagh Harriers bokskog i
Richmond - London - vi i Fredrikshof har haft några löpare från den klubben.
Cris Wade t.ex. - vann Lidingöloppet bl.a. Vårt terrängvarv korsar din bana -
varje söndag kl 1100 från ÖIP.