Kommentarer på Ingen revansch i Malmö


Nerjogg efter sprungna 5 km Malmö parkrun Ribersborg. Detta är den snabbaste parkrunbanan i Sverige. Det var svettigt värre så jag borde nog ha tagit ett dopp i kallbadhuset i bakgrunden.

Ambitionen i lördags var att återta åldersrekordet i M70 på parkrun i Malmö. Jag var ganska nära men ”tvingas” nu göra ett nytt försök.

Nej, mina 22.54 räckte inte, jag hade behövt springa de 5 kilometerarna på Malmös snabba och flacka bana längs Ribersborgsstranden på 22.31 (rekordet i M70 är 22.32 och innehas av Nils H Persson, Heleneholms IF). Kul i alla fall att jag hade den bästa åldersomräknade tiden av alla i loppet och att detta var mitt bästa parkrun i år.

Jag har nu klarat av 7 av totalt 18 träningsveckor i mitt program som är inriktat på Växjö Marathon den 19 oktober. Målet är att där springa på 3.30. Möjligen har det börjat lossna något men jag är fortfarande för långsam. Noterade t ex i Malmö att jag lätt får mjölksyra i höger ben som jag är svagare i. Får bli lite extra gymträning på det benet!

Utmaningen Spring tills du stupar avslutades den 31 julii. I år var det rekordmånga med. Av de cirka 230 deltagarna kunde ett 90-tal utropa sig som segrare, det vill säga de stupade inte. Jag tillhörde segrarna men var inte den som i år sprang längst av alla, det gjorde Benny Eriksson med totalt 944 km under juli, ett dagssnitt på dryga 30,5 km. Jag fick ihop 620 km, exakt 2 mil per dag där en mindre del utgjordes av promenader.

Jag har nu lagt ut en högst preliminär lista på halvmaraton 2019. Kolla om du finns med bland de tio bästa i din åldersgrupp. Mejla mig om du platsar på listan. Du hittar den under Maratonstatistik överst på sidan.

Veckans distans 103 km

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Jan-Olof - 2019-08-05 16:05:35

Hej Björn, det ska bli roligt att se hur du svarar på träningsprogrammet. Jag har undrat om det innehåller träningsfria dagar, då du ska vila. Det har väl inte funnits i din träning på många år. Kanske fick jag svaret i din blogg, när du skriver att en del av din juli-träning utgjordes av promenader, dvs aktiv vila.

#2 Robert - 2019-08-05 16:50:09

Vad säger frugan om att du reser ner till malmö flera ggr för att ta ett rekord i en parkruntävling..?

#3 Björn - 2019-08-05 20:28:55

#Jan-Olof: Nej, inga träningsfria dagar. Kolla vad jag skrev i kommentarsfältet på det förra inlägget.
#Robert: Det är grönt ljus för sådana korta utflykter. Måste också åka till Örebro för att försöka återta åldersrekordet på den banan.

#4 sverker - 2019-08-05 20:41:59

Mjölksyra i kväll i maskinbacken med Mattias Sunneborn - har du aldrig
känning av mjölksyra? Mattias blev stående en gång i Sätrahallen - Mattias
Sunneborn bröt sade högtalaren - han kunde inte röra på benen! Armarna
gick.....

#5 Nils H Persson - 2019-08-05 22:23:01

Björn, du tar det nog när du fått lite mer snabbhetsträning, mängdträning har du väl mer än nog av. Själv har jag nu mindre än ett halvår på mig att försöka förbättra 70-årstiden och det ser mörkt ut, hindrad av en irritation (piriformissyndrom?) sedan i påskas.

#6 Björn - 2019-08-06 15:41:16

#Sverker: Eftersom jag tävlar på längre distanser är det mycket ovanlig att jag får mjölksyra. Men nu i Malmö på 5 km hade jag problem.
#Nils: Hav tröst med piriformis. Jag drabbades för tio år sedan. När det var som värst släpade jag foten i marken och folk vände sig om. Av löparläkare ordinerades jag stretching och nya fotbäddar och avråddes från att äta smärtstillande. Det tog sin tid, sprang dock hela tiden och en hel del på band eftersom det kändes behagligare. Jag är tre år yngre så ditt M70-rekord är riktigt bra.

#7 sverker - 2019-08-06 22:11:54

jag har aldrig fattat detta ständiga prat om "mjölksyra" - sen har jag fått
lära mig att man ska INTE röra piriformis - det blir värre av massage?
Det är alltså ischiasnerven som gör ont. Vila är aldrig fel.
Benen 5-6 ggr vecka i gymmet? Vad gör Du då? Inte löpbandet alltså?
Det kan inte finnas EN (1) i världen som tränar så mycket som Du?

#8 Jan Suneson - 2019-08-06 23:51:03

Jag tror att du kommer att uppnå dit mål med hjälp av träningsprogrammet. Eftersom jag känner dig ganska bra så tror jag att du också skulle behöva någon form av mental träning. Du är allt för snäll och nervös då du står på startlinjen. Du är bäst och du skall spöa skiten av alla konkurrenterna. Då jag för längesedan tävlade i badminton var jag sämre än motståndarna men psykiskt överlägsen och vann nästan alltid. Det samma har gällt i de få slalomtävlingar som jag har gjort de senaste åren. Det här kanske inte riktigt gäller nu eftersom du egentligen tävlar mot dig själv och skall uppnå en tid, men då du står på startlinjen i Växjö skall målet inte bara vara 3.30 utan att krossa och (det låter otäckt) och att förnedra så många av dina löparvänner. Då når du ditt mål. Du är mycket bättre än du tror.

#9 Jan Suneson - 2019-08-06 23:58:28

Jag glömde att skriva att bilden är väldigt bra. Har du tagit den själv med självutlösning? Jag gillar Loka citron men det ät kanske bara kranvatten i flaskan.

#10 Björn - 2019-08-07 21:24:23

#Sverker: Nä, inte massage utan stretching är det allmänna rådet vid piriformis syndrom. Det prövade jag och tror att det hjälpte. Och så sprang jag också... Hjälpte i alla fall mentalt. Löpstopp tror jag bara på när det smärtar rejält. Ja, få springer fler mil än jag (passerade idag 700 mil sen årsskiftet). Även veteraneliten springer betydligt mindre så varför är jag då inte bättre? Jo, konkurrenterna tränar smartare. Kanske kan träningsprogrammet ändra på det.

#11 sverker - 2019-08-08 08:28:01

trodde överträning betyder att man tränar för mycket men det är när
man inte har tillräcklig återhämtning mellan passen. Eliten brukar ju
ha två pass per dag och en vilodag tror jag? Mycket mat och sömn.
Du kör ju nu stenhårt med intervaller och backe. Körde mjölksyra
med Mattias Sunneborns grupp i måndags - backintervaller. Mattias
är ju inne på max. 400 meter och han sade att vi ska ta det lugnt ett
tag mellan varje intervall. Han tar svenskt rekord i klass efter klass
M35 - M40 - M45. Han höll med mig om att är man bra i Sverige räcker
det även i EM och VM! VM- bronset kan Du väl abonnera på?.

#12 Björn - 2019-08-08 10:28:08

#Jan: Jo, jag är rätt hoppfull om att träningsprogrammet kommer att ge resultat. Instämmer att man ska ha en tuff attityd när man tävlar, jag är för mjäkig,
#Sverker: Har ett EM brons och VM silver i maraton.Fast det är egentligen pappersmeriter eftersom det finns många i bl a Tyskland och Spanien som är bättre. Bilden från Malmö tagen med självutlösare.