Kommentarer på Malaga here I come!


Bilden är från 2015 då jag vann M65 i Malaga maraton på 3.24.37. Målet i år är att göra under 3.40.

Veteran SM i Växjö blev en besvikelse varför jag gör ett försök att putsa tiden den 15 december i Malaga. Receptet blir att träna lite annorlunda- och mindre.

Nej, mina 3.47.08 på Växjömaran är jag inte nöjd med trots att det räckte till silver. Det som förvånade i Växjö var att krafterna tröt så snabbt och att jag tvingades gå några korta bitar mot slutet. Jag har nästan aldrig gått i maratonlopp, undantaget vid vätskestationerna. Det är kanske ändå inget fel på uthålligheten, förmodligen var jag tröttkörd redan före start. Jag hade slaviskt följt ett 18 veckor långt träningsprogram som snarare verkade bryta ner mig än bygga upp mig. Jag märkte i alla fall ingen formförbättring.

Den här gången ska jag komma mer utvilad. Nu känns det nästan som en befrielse att slippa följa ett träningsprogram. Det som jag tyckte var pressande med programmet var inte mängden (bara några enstaka veckor på 14-15 mil) utan tempot. I stort sett vartenda pass hade ett ett bestämt tempo, klarade jag inte det eller tvingades ta i för kung och fosterland, ja då blev det för tufft. Sett i efterhand var måltiden 3.30 alldeles för optimistisk. Det är få 70-åringar som gör den tiden och i stort sett ingen i Sverige. Nu senaste på Frankfurt Marathon var det bara en gubbe som var under 3.30, samma i Chicago och ifjol  också bara en i New York.

Det var först ifjol jag tyckte mina maratontider började försämras onormalt mycket. Det året sprang jag två lopp; Boston på 3.53 och Toronto på 3.43. Tidigare hade jag under många år legat på 3.25-3.30. Ska nerförslöpan bli lika brant framöver?

Rent statistiskt blir de flesta från 45 år och uppåt ca 5% långsammare för varje åldersklass (åldersklasserna är 5 år) vilket på maraton innebär ca 2 minuter per år. Några som forskat på detta är bl a Sven Gärderud (pappa till Anders Gärderud), Carl-Erik Särndal och Ivar Söderlind. Deras rapport från 2010 läser du HÄR. För manliga maratonlöpare från 65 år och äldre skulle försämringen vara nära 10 % per åldersklass men det tror författarna själva inte riktigt på.

Jag blev nyfiken och kollade upp mina maratontider från starten vid 35 år och fram till idag, 36 år senare. Så här har mina bästatider i 5-årsintervallerna  utvecklats.

M35 2.53

M40 2.51

M45 2.53

M50 2.57

M55 2.55

M60 3.10

M65 3.24

M70 3.43

Kanske ingen anledning att deppa ihop? Verkar snarare som jag varit "onormal" under många år men att jag blivit "normal"  från 60 år!

Det börjar sjunga på sista versen för lingonen. Jag har i år gjort många lingonturer på springande fot. Bilden tagen i veckan mellan Mehedeby och Tierp i Uppland. Utan gps hade jag inte vågat mig ut i dessa ödsliga marker.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Jan-Olof - 2019-10-29 19:13:49

Hej Björn, 5% per år blir mycket mer än 2 minuter. Kanske ska det vara 5% per åldersklass, dvs per 5 år.

#2 Björn - 2019-10-29 21:33:12

Du har rätt. Försämringen är ca 5 % per åldersklass. Jag ändrar i texten nu.

#3 Lars L - 2019-10-30 00:26:37

Lingon fortfarande! Det var flitigt plockat.
Vi har ju en gubbe på 75 här i Sverige som gör under 3:30, annars har du rätt, det finns somliga år men inte alla. Tycker själv att det är en rätt dramatisk tidsförsämring från 60 och uppåt utom bland de 1-3 bästa. I M65 är vi 11 eller möjligen 13-14 som klarar 4 timmar! (Jag ramlade just ner på 11:e och alltså osynlig plats sedan Bengt Isgård -51 sprang in på 3:43:26 i Frankfurt. Gör ett försök att klämma in mig igen redan på lördag. Malaga lockar men jag har bestämt mig för att inte flyga för så korta vistelser -möjligen tar jag tåget men det går en mara i Pisa och en i Kroatien också i December så vi får se.)

#4 Sverker - 2019-10-30 09:47:25

Hur ser det ut i matkällaren? Lingonburkar i långa rader? Sylta och safta
hette det och så en stor potatislår.
Men ursäkta - nertränad? Hur mycket utdelning ger egentligen denna
mängdträning? Annars verkar det vara en härlig tillvaro - jag tycker Ryan-
air är toppen - de flyger på Spanien - ni kan ju passa på att titta på
Putins palats i Malaga! Dina berättelser är alltid lika intressanta....

#5 sverker - 2019-10-30 13:11:26

Malaga t&r summa 343 kr plus transfer till Skavsta! Ner 13/12 och hem 18/12!
Dessutom är dom billiga på maran! Strååålande som man säjer i Jönsson-ligan.

#6 Björn - 2019-10-30 13:21:42

#Lars L: Jag hade på känn att du nu blev sugen på en ny mara innan året är slut. Vad är det för mara på gång på lördag?
#Sverker: Lingonsylt ligger jag lågt med. Nästan alla lingon går åt till att göra lingondricka och jag har skafferiet fyllt med flaskor. Ett kilo bär ger ca 0,5 dl. Att bären som jag nu plockar är frusna är en fördel- frostnupna bär har en mildare smak. Utmärkt måltids- och sportdryck! Mycket bra flygförbindelser med Malaga- Ryan Air, SAS och Norwegian har alla direktlinjer.

#7 Patrick - 2019-10-31 10:43:16

Björn, du och jag har ju hållit på lika länge. För mig är det rätt intressant att jämföra våra bästa tider i alla åtta åldersklasserna. Som yngre är jag en eller ett par minuter före dig i mål men från M50 drar du ifrån rejält, ett tag. Men på äldre dar har jag kommit igen så pass att det faktiskt står 4 - 4 mellan dig och mig i den här statistiken. Men om du klarar 3.36.42 i M70 så får du ett svårintagligt försprång! Med din motivation, träningsmängd och snabbhet på 5 km samt frånvaro av skador så gissar jag att du klarar det! Keep on running!

#8 Björn - 2019-10-31 11:00:38

Intressant jämförelse, Det var runt 50/55 år jag trappade upp mängden och det är nog förklaringen till att jag då drog ifrån.

#9 Jan-Olof - 2019-10-31 18:28:26

Hej, intressant att se hur mängdträningen påverkar resultaten. Har du data för hur mycket du sprang per år under de redovisade 5-årsperioderna?

#10 Björn - 2019-10-31 19:25:12

Ja, allt är noga bokfört. Så här ser snittmängden per år ut för varje 5-årsperiod:
M35- 344 mil (6,6 mil/vecka)
M40- 321 mil (6,2 mil/vecka)
M45- 340 mil (6,5 mil/vecka)
M50- 464 mil (8,9 mil/vecka)
M55- 694 mil (13,3 mil/vecka)
M60- 681 mil (13,1 mil/vecka)
M65- 718 mil (13,8 mil/vecka)
Det var från M55 jag började med USA-löpen och det är förklaringen till den kraftiga mängdökningen- jag fick 500 mil "gratis" vartannat år.

#11 Patrick - 2019-11-01 09:52:17

Intressant, Björn, och vi har nog varit inne på detta förut. Jag har ju aldrig slutat träna och springa lopp, men det var i M65 som jag trappade upp träningen igen, med tankar på vad jag skulle ägna mig åt som blivande pensionär, nånting som var kul och fungerade. Och så började jag matcha dina tider igen och sprang Stockholm på 3.31, 2013. Men mitt snitt i veckan, räknat per helår blev aldrig mer än 4,5 mil

#12 sverker - 2019-11-01 11:28:24

Fredrikshof grundades 1901 och har en lista på alla under tre timmar -
det är ca 150 st - rekordet i M70 är 3.18. Är det inte så att man bör kolla
sin fart under hela loppet? Hur nödvändigt är det att ta vätska egentligen?
Har Du provat Resorb? Gatorade har Du väl med Dig? Senaste dojorna -
dom här han hade i Wien med dessa höga sneda sulor? På asfalt tror
jag på tävlingsskor - alltså mjuka med tunna sulor? Lätta.

#13 sverker - 2019-11-01 11:54:40

3.16,29 ska det vara - att hålla sig under tre timmar genom åren -
finns inte många i Sverige om man kollar? De sista minuterna
neråt mot rekorden - hur gör man? Är det verkligen mängd?
Vila är ju en del av idrottsmannens vardag plus massor med käk!

#14 VIktor - 2019-11-01 12:41:54

Har du testat att träna i det tävlingstempo du eftersträvar? Alltså att helt enkelt utåg i visst minuttempo och sen se hur länge du kan hålla det tempot?

#15 Björn - 2019-11-01 13:27:49

#Patrick:Personer som på äldre dar plötsligt börjar springa kan snabbt bli väldigt bra, ibland bland de bästa i sin åldersgrupp. Även en upptrappning av träningen kan göra underverk. Du och jag verkar vara exempel på det senare även om jag kanske springer för mycket.
#Viktor: Ja, men sällan längre sträckor än 10-20 km. Men även på så "korta" sträckor hade jag problem att hålla mitt tänkta tävlingstempo. Målet att springa maran på 3.30 var orealistiskt. Ska snart testa och se hur långt jag kommer om maratiden sänks till 3.40.
#Sverker: Jag tror inte jag skulle ha någon nytta av att kolla klockan under ett maratonlopp, mest stressande- springer numera helt på känsla men mot slutet kollar jag ändå. Självklart ska man dricka under ett maratonlopp även under höst och vinter men mindre naturligtvis. Resorb har jag aldrig prövat. Gatorade var huvuddrycken under mina coast to coast.

#16 Kalle - 2019-11-01 22:43:21

"Som professor i statistik har bra koll på hur den negativa utvecklingskurvan ser ut för en höjdhoppare.
? Man tappar ungefär två centimeter per år. Man tvingas acceptera att kroppen inte fungerar på samma sätt som tidigare."
"Han gjorde sitt bästa hopp någonsin under en tävling i den amerikanska delstaten North Carolinas huvudstad Raleigh 1964. Då flög Carl-Erik Särndahl över ribban som låg på 2,01.
55 år efter att han gjorde sitt högsta hopp någonsin kan Carl-Erik Särndahl nu titulera sig världsrekordhållare i höjdhopp. På Veteran-SM i Malmö klarade 81-åringen 140 centimeter ? världsbäst i hans ålderskategori."

Med ålderkompensation så borde han ha hoppat 1,10 högre i ungdomsåren. Bättre än nu gällande världsrekord ca 2, 50, då 1964 2,28.

#17 Löparvän... - 2019-11-02 12:53:37

Har lånat på bibloteket. Den rädda löparen skriven av Kristina Palten som sprang genom Iran. Bra läsning för oss löpare. Finna kanske att köpa. Bra julklapp att ge bort.

#18 Björn - 2019-11-02 15:33:54

#Kalle: Tack för informationen. I de flesta friidrottsgrenar kan man åldersomräkna.
#Löparvän: Läste boken först i år och blev glatt överraskad- intressant och välskriven. Kristinas och mina USA-löpningar har fler likheter. Fast det enda som skrämt mig under dessa är vädret och trafiken, inte människorna och regimen som för Kristina utgjorde ett ständigt hot.

#19 Sverker - 2019-11-02 18:37:45

Trafiken - i Iran ska man springa på bilarnas sida! Hon satte ut en stingpinne.

#20 sverker - 2019-11-02 18:39:01

Jag frågade henne - ja - hon har tagit namnet efter Pitepalt!

#21 Micke - 2019-11-03 15:41:40

Jag fick aldrig den uppfattningen att människorna utgjorde något hot mot Kristina under hennes löpning genom Iran. Tvärtom så var ju i stor sett alla otroligt hjälpsamma och tillmötesgående. Vilket väl visar att människor är ganska lika oavsett ursprung.

#22 Sverker - 2019-11-03 19:15:47

Nåja - en mörk kväll ville en man "bjuda på te" - tog tag i hennes
kärra, hon fick slita sej fri - sen åkte han förbi på mc och skrek åt henne...
bilisterna vansinneskörde förbi - ett konstigt land.

#23 Björn - 2019-11-03 21:19:17

Vad jag förstod misstänkte hon ibland att regimen hade utsända spioner för att hålla koll på henne, sedlighetspoliser över allt etc och inte ens hennes närmaste kunde hon riktigt lita på. Är man ensam och bortkommen i främmande land vill man tro gott om alla och överdriver lätt folks generositet, det gjorde även jag.

#24 Sverker - 2019-11-04 08:09:41

Hennes pappa hemma var förbannad - rena vansinnet! Khomeini avrättade
sommaren 1988 minst 30.000 politiska fångar som hängdes i byggkranar.
Här bor nu ca 80.000 iranier - före 1979 ca 1000. Undrar om hon fick punkor?

#25 Ingmariehttp://blog.yoging.se/ - 2019-11-07 23:29:58

Intressant det där med träningsprogrammet. vad var det för något? Jag har insett att jag inte längre riktigt klarar det för då slutar jag liksom känna efter nedanför halsen och är bara "uppe i huvudet". Dvs jag kör som det står oavsett hur kroppen känns och det har (hittills) inte funkat på mig efter jag blev typ 45.Tills dess funkade det helt ok. Jag måste kuta på känsla mer eller mindre fullt ut verkar det som. Särskilt nu när jag har det jobb jag har. Och kanske våra "tävlingsskallar" spelar roll?

Det där droppet som blir /5 år- gäller det alla? jag tänker att ju bättre man varit ju mindre tappar man alltså? Låter tveksamt för mig.

#26 Björn - 2019-11-09 16:47:04

Programmet var gjort enbart för mig och med en måltid på 3.30 och personen bakom mycket kunnig och erfaren. När jag inte klarade att hålla tempot sänktes det men jag hade ändå problem. Som med det mesta är säkert resultatförsämringen individuell men enligt författarna skulle den vara något större för kvinnor (fast det tror dom inte riktigt själva på).

#27 Ingmariehttp://blog.yoging.se/ - 2019-11-10 23:36:57

Aha!

Jag är ganska säker på att droppet är större för kvinnor av den enkla anledning att våra hormoner påverkas mycket mer när vi blir äldre. Vi är inte "små män". Är det författaren som påstår att vi inte tror på det? (En man antar jag...? ;-) )

#28 sverker - 2019-11-11 09:49:02

Vet inte men tycker mig ha märkt att tjejer får nya krafter efter
barnafödande? Och så har vi Ewy Palm ett exempel på hur
bra man kan bli när man börjar sent - som Björn t.ex.
Så här skriver Voltaire i sin historia om Karl XII: de nordiska
kvinnorna stred och arbetade lika hårt som männen och blevo
därav synnerligen fertila - Europa översvämmades av nordbor.
Förmodar tiden var vid folkvandringen på 600-talet? Det hade
blivit svinkallt häruppe pga ett vulkanutbrott. Det dateras till 543.

#29 Ingmariehttp://blog.yoging.se/ - 2019-11-11 22:30:26

Sverker: Det var droppet det handlade om. :-) Inte vad vi kvinnor kan prestera över lag.

F.ö så handlar barnafödande verkligen om hormoner! Börja sent handlar nog mer om att just börja sent. Inte för att hon var kvinna. :-)

#30 Nilsson - 2019-11-12 19:26:29

Gubbvälde..

#31 Sverker - 2019-11-13 09:24:15

Ja - Voltaire var ju en produkt av det knäppa 1700-talet - däremot
tror jag nog att nordborna drog söderut och att de var många -
hunnerna hade gjort det tämligen folktomt i Europa nämligen -
dessutom hade en pest gått som kronan på verket!