Kommentarer på 900 mil under 2019


Under de senaste 18 åren har jag sprungit minst 500 mil per år (genomsnitt 13,7 mil/vecka). 2019 slutar på ca 900 mil, ungefär som året innan. Toppåret var 2016 då jag sprang 1 019 mil. Klicka för större bild!

Mängdmässigt blev 2019 ett mycket bra löparår. Men på tävlingarna gick det betydligt sämre.

Egentligen klaffade allt under 2019. Jag har mycket att glädjas åt under det året:

* Sprang över USA för sjunde gången

* Nära rekorddistans i antalet mil- lite drygt 900

* Plockade rekordmycket blåbär och lingon på springande fot

* Blev näst snabbaste svensk i M70 på maraton och nummer fyra på halvmaraton

* Ännu ett skadefritt år

* sprang 22 parkrun och är nu uppe i totalt 61 lopp

Fast det är det där med tävlandet som gnager. Jag sprang två maror och "misslyckades" på bägge. Siktade på 3.30-3.40 men slutade på som bäst 3.47. Det räckte ändå till att bli Sverigetvåa i åldersklassen men standarden är just nu något lägre i denna klass än i övriga. Jag tror inte det är träningen som fallerar, snarare motivationen.

Nåja, jag får försöka komma igen 2020 och håller därför fast vid målet 3-30-3.40. Siktar nu på Düsseldorf Marathon 26 april, en snabb bana som jag tidigare sprungit. Innan springer jag kanske EM i halvmaraton som går på Maderia. Men det stora målet är naturligtvis coast to coast Nr 8.

Keep on running! 

PS

Året 2019 slutade på 905,9 mil                                     




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Nilsson - 2019-12-26 19:02:44

Ok. Tack för svaret..

#2 Jan-Olof - 2019-12-26 20:14:00

Verkligen ett gott löparår för dig, Björn. Vad gäller tiderna på tävlingsloppen, så borde du räkna om dessa med hjälp av ålderskoefficient, då ser det nog ännu bättre ut. Kanske har du redan gjort det. Tillönskar dig ett Gott Nytt Löparår 2020!

#3 nä tack till vetenskap...... - 2019-12-27 07:45:08

..Björn du vilar för lite dvs kroppen hinner inte återhämta sej men lära en gammal hund......

#4 sverker - 2019-12-27 20:25:09

Vila? Man kanske inte behöver det? Se på övriga djurvärlden - hur mycket
vilar en fisk? En fluga? Säkert nyttigt att vara i farten - men i sömnen tvättas
t.ex. hjärncellerna och reparationspatrullen är i farten. Men normalt hoppar
ju Björn i en bra hotellsäng varje natt? Det brukar vara en bra frukost - ameri-
kanarna står och gör våfflor dessutom. Jag har upplevt en åttaskivors brödrost.

#5 Lars L - 2019-12-27 23:18:33

Katter sover 18 timmar per dygn. Människan som art är mästare i att anstränga sig länge utan eller nästan utan vila. Men de snabbaste är bra på att vila.

Björn, intressant att du tänker springa Düsseldorf igen. Det är den lämpligaste jag hittat hittills eftersom de franska envisas med läkarintyg. Kanske gör jag dig sällskap. Ett plus för mig är att man får använda egen sportdryck.
Det där att standarden var lägre i M70 i år var väl mest för att Anders Hansson flyttat upp i M75.
Prova att springa några lätt progressiva tvåmilspass, halvmilarna på 30,29,28 och 27 minuter t ex. Det gör gott för fartuthålligheten. Efter det tar du en dag utan löpning annars var ansträngningen bortkastad, kroppen måste hinna svara på den stimulans som ansträngningen ger.
Gott slut på året!

#6 undrar va sverker säger nu..... - 2019-12-28 08:46:32

Kom ihåg återhämt­ningen

Även om tonvikten ligger på träning, så är det viktigt för resultatet att vila tillräckligt länge efter de hårda träningspassen.

Fysiologiskt sett fungerar träningen så att de hårda passen bryter ned dig, medan kroppen byggs upp och blir starkare igen efteråt när du vilar.

Det gör i sin tur att kroppen kan stå emot strapatserna bättre nästa gång du tränar igen.

==>> Det är den grundläggande principen bakom formutveckling, och det innebär att det är vilan som gör dig starkare.

#7 Erik H - 2019-12-29 17:54:09

Du glömde ett mål. Springa på en norrlänsk myr och plocka hjortron:)
Jag tror det är bra att planera in målen men att också försöka förbättre träningen.
Tack för en intressant blog 2019.

#8 Björn - 2019-12-31 17:17:15

#Jan-Olof: Jo, jag har räknat om och tagit hänsyn till åldern men tyvärr har det även då skett en försämring jämfört med året innan.
#Nä tack: Det stämmer säkert att jag vilar för lite, i alla fall för att nå dom resultat jag önskar. Vilan är nog ändå rätt ok, hade den varit alldeles för liten hade kroppen inte pallat träningsmängderna.
#Lars L:Roligt om vi sågs igen i Dûsseldorf. Ja, att M70 just nu är inne i lite av en svacka beror som du riktigt påpekar på att Anders Hansson nu är i M75. Dom progressiva passen du föreslår har jag prövat (fast bara upp till 15 km) och dom tror jag på.
#Undrar: Jo, vila är ju bra.
#Erik H: Jag önskar du hade rätt, Erik. Men några hjortron blir det tyvärr inte 2020 eftersom USA-löpet inte är avslutat förrän en bit in i september och då är hjortronsäsongen över,

#9 Nilsson - 2019-12-31 18:54:08

Jag tror att kroppen gör vad den kan för att klara av våra ansträngningar, men det är inget den mår bra av om vi överbelastar den ?