Kommentarer på Vikten av vikten


Håller matchvikten. Dagens löptur i härlig medvind gick till F&S Orminge. Bilden från toppen av Skurubron. När jag jobbade brukade jag ofta under lunchrasten ta en vända hitut och fick ett bra träningspass på över två mil.

I dagens DN läser jag om viktproblem och ätstörningar hos kvinnliga längdskidåkare i svenska och norska landslaget. Är det här något som också drabbar löpare på motions- och motionselitnivå?

Den som ägnar sig åt uthållighetsidrotter som t ex skidor och långdistanslöpning kan öka prestationen om man går ner i vikt. Men som med det mesta; det finns en gräns och när den passerats presterar och mår man sämre, i värsta fall kan det vara livsfarligt. 

-Elitidrott är ingen friskvård, säger till DN skidlandslagets förre detta läkare Per "Pliggen" Andersson. Den svåra frågan är när man ska stänga av en åkare från att tävla.

Frida Karlsson, som tog guld, silver och brons på VM ifjol har tävlingsförbud. Hon ska komma "i balans näringsmässigt". Norska stjärnan  Ingvild Flugstad vann ifjol Tour de Ski, stängdes av en kortare tid, men får tävla igen.Tjejerna lägger på sig muskler och tar bort fett.och slutar menstruera, sägs i artikeln.

Håller också vanliga motionärer och elitmotionärer inom långdistanslöpning på och exprimenterar med vikten? Det är i dessa grupper jag umgås men där har jag aldrig hört talas om detta. Att löpare i min egen ålder inte gör det är rätt självklart. Men hårdsatsande 35-45-åriga män och kvinnor? De kan ju prestera inte långt ifrån vad eliten gör.  Nä, inte heller där har jag hört eller sett något. Problemen är nog nästan uteslutande kopplade till ren elitnivå- och ungdomsidrott.

DN-artikeln, skriven av Lars Grimlund, berättar om idrottsledare inom skidsporten som känner till problemen men agerar alldeles försent.

-Varför ska elitidrottarna behöva gå över gränsen? När mätaren visar att bränslet håller på att ta slut så måste man stanna och tanka men det gör man inte, säger Torbjörn Nordvall, tidigare presschef för längdskidlaget. Han är kritisk till att man inte satsar på psykologer och beteendeveterare inom landslagsgrupperna utan enbart på hårda grejer som t ex vallare.

Själv har jag aldrig haft en tanke på att exprimentera med min vikt även om jag inser att ett par kilo mindre kanske skulle kunna göra några minuter på ett maraton. Det finns tabeller på sådant där, här en från den amerikanska upplagan av Runners World 2017:

Lose Weight, Gain Speed

This table, based on changes in maximal aerobic capacity, provides a rough estimate of how much your race times will improve if you lose weight, as long as you have it to lose. If your BMI drops below 18.5, you're at risk of becoming weaker and slower.

WEIGHT LOST

5K

10K

HALF-MARATHON

MARATHON

900g

12.4 secs

25 secs

52 secs

1:45

2.3kg

31 secs

1:02

2:11

4:22

4.5kg

1:02

2:04

4:22

8:44

9kg

2:04

4:08

8:44

17:28

Källa: RW

Min vikt (61-62 kg) har varit oförändrad under de senaste 20 åren. Med en längd på 167 cm har jag ett BMI på cirka 22 vilket klassas som normalvikt. Skulle man tro diverse räknesnurror på nätet skulle jag kunna minska med 10 kg (!) och först då hamna på gränsen till undervikt. Maran skulle kunna springas nära 20 minuter snabbare. Nej, det tror jag inte på. Jag hade blivit ett vandrande lik.

Även år med ett coast to coast har vikten varit stabil. Jag har inte tappat ett kilo under USA-löpen, vikten har varit den samma vid start som vid målgång. Har aldrig räknat kalorier men energiintaget har uppenbarligen varit det rätta. Och då handlar det ändå om 35-40 milaveckor under 100 dagar. Nog är kroppen en fantastisk maskin!

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 K - 2020-01-05 08:32:30

En gripande berättelse om hur illa bantning kombinerat med elitträning kan sluta : https://springlfa.se/ett-avslut/

#2 Björn - 2020-01-05 10:22:09

Ja, verkligen en gripande berättelse. Dessbättre har Johan Larsson kommit tillbaka som löpare. https://springlfa.se/johan-mot-os-kvalgransen-i-maraton/

#3 sverker - 2020-01-05 16:30:43

kan man lita på den här tabellen? det krävs ju statistiska metoder.
Du blir ju aldrig förkyld ens ? men går du på läkarkontroller nån gång?
Flunsaspruta?

#4 Kalle - 2020-01-05 19:24:23

Äntligen tar du till dig det jag påpekat under något år.. Vikten har större betydelse än åldersfaktorn. I dessa tävlingar som kondition så pratar man alltid om viktens vikt betydelse. Inte så mycket om någon är 33 eller 21 år !
Att tävla i olika åldersklasser är ok, men att räkna om o påstå att om jag är 40 år yngre då vore jag kanske världsbäst eller bäst i Sverige.. Nja

#5 Kalle - 2020-01-06 22:59:10

Jag väger 93 kg (Styrketränar) är 178 cm lång o springer maran runt 4 tim, har passerat 62 åå. Jag skulle alltså kunna kapa nästan 1 tim o då göra maran på ca 3 tim om jag går ned 30 kg, till 63.

#6 Ulf - 2020-01-07 09:26:32

Varför släpar du runt på en vagn på vanliga träningspass?

#7 Björn - 2020-01-07 12:43:20

#Kalle: Jo, du hade kapat mycket men en timma låter osannolikt, dessutom hade du nog inte mått bra.
#Ulf; Just i det här fallet skulle jag till Friskis & Svettis och hade ombyteskläder i vagnen. Springer nog hälften av gångerna med vagn på mina träningspass utomhus, ofta gymbesök eller handlar mat. Blir inte så mycket tyngre (vagnen väger 9,5 kg och rullar otroligt lätt), dessutom är det omöjligt att halka.

#8 Nilsson - 2020-01-07 16:40:05

Kalle, över 29 i BMI och bara muskler? (Vilken dröm). Beräkningarna utgår nog från hur mycket fetma man har, inte för muskelbyggare som ändrat kroppen.
(Styrketräning nån timma i veckan gör underverk.)

#9 Kalle - 2020-01-07 23:43:50

#7 Håller fullständigt med dig om att det enbart är beräkningar, precis som alla andra kalkylatorer. Men ingenting säger att jag dessutom skulle må dåligt, bara för mitt BMI hamnar nära ditt !
#8 Inte bara muskler, det har jag aldrig påstått ! Det vore en dröm även för mig. Gunde gick upp något kilo ett år, men resultaten sjönk o han gick tbx till föregående års vikt.

#10 Nilsson - 2020-01-08 16:54:23

En fundering till...Om man byter ut (bantar lite) överflödigt fett till muskler och hamnar på BMI på ca 20-21 . Det räcker med högst en timma styrketräning i veckan för att bygga muskler till en mycket högre nivå, om man inte styrketräna alls. Kan det påverka resultaten?

#11 lol - 2020-01-08 17:02:57

fettceller ÄR fettceller & muskelceller ÄR muskelceller

dessa kan inte ersätta varandra

(myten om gymmaren som stannade i vikt men omvandlade fett till muskler)

internet_kunskap är hemskt illa för folkbildningen.

#12 Nilsson - 2020-01-08 18:28:24

Diskutera mera, kolla på You Tube det är bara kul!

#13 sverker - 2020-01-10 13:05:49

tydligen är det kolhydrater som gäller - hört talas om Maurten - sportdryck eller
gel? 100 dagar - 5-7 mil per dag - träningsdos som BORDE göra susen -vad
är fel? Du har tydligen aldrig ont - inte kramp? Stadion Marathon den 18.

#14 Björn - 2020-01-10 17:57:43

Nädu, Stadion M lockar inte. Jobbig bana med en liten backe i Lill Jans som ska tas många gånger. Har aldrig sett någon göra bra resultat på den banan. Anmäld till Dûsseldorf Marathon.

#15 sverker - 2020-01-10 22:17:46

håller med - knäppare bana får man leta efter - konstig arrangör. Duesseldorf -
det låter härligt. På tian skulle vi första varvet springa extra kort - det fattade
inte jag - maken till tossigheter! Det är så nuförtiden - konstiga saker händer.
En normal människa känner när det är något fel - då avstår han från att
handla - men icke hos vissa - det har lossnat nånstans där inne?

#16 sverker - 2020-01-11 10:41:36

tydligen skulle man räkna de 28 varven själv?!

#17 Nilsson - 2020-01-11 18:38:44

Stadion! Är dom kanske bara ute efter att få in lite pengar!
Frågar dom inte löparna om råd alls om banan?

#18 Björn - 2020-01-12 20:46:26

Tror att tävlingen arrangeras mer av ideella- än komerssiella intressen. Reima Hartikainen drog igång det hela, han kan det där med tidtagning mm. Eftersom det hela sker i enkelhetens tecken ville man ha en bana som är helt fri från trafik. Men nog borde man kunna hitta en bättre bana i Stockholm?

#19 sverker - 2020-01-13 07:47:20

grejen är kanske att Stadion ska vara start och mål? Första Stockholmsloppet
gick runt Brunnsviken - den banan skulle kanske funka fortfarande?
Fredrikshofsmilens bana också. Sen körde Hofvet några år ett nytt Stockholms-
loppet längs Björnnäsvägen som nu är avstängd för biltrafik. Det går alltså att
lägga en längre bana utifrån Stadion.


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg