Kommentarer på Alla parkrun inställda


Ödsligt på tåget från Stockholm till Östersund/Åre. SJ passade på att byta ut restaurangvagnen mot en kaffevagn (resan tar drygt fem timmar).

Vad synd- alla parkrun-lopp i världen har i all hast ställts in. Och här sitter jag på tåget till Östersund för att vara med på premiären i Östersund.

Klockan 23.02 på fredagskvällen skickade ledningen ut krisbeskedet: alla parkrun i Sverige ställs in till och med slutet av mars på grund av coronaviruset. Dagen innan hade ledningen i England bestämt att alla lopp i hela världen, totalt 14 länder, ställs in. Överreaktion?

Ja, vad som är rätt eller fel kan ingen säga. Men att dessa smålopp, i alla fall i Sverige, skulle vara någon hälsorisk är svårt att förstå. Loppen i t ex Kungsängen och Huddinge har i snitt 20 deltagare och det största, Hagaparken, lockar ett 70-tal varje lördag.

Så vad göra när man sitter med tågbiljetter och hotellrum i Östersund som inte kan avbokas? Resa naturligtvis! Och samma sak gör jag nog inför premiären i Halmstad  den 27 mars. Där har jag också bokat resa och hotell. Nu får jag väl i all ensamhet jogga runt på dessa parkrunbanor, utegångsförbud råder ännu inte. . .

Mer bekymmersamt är det med mitt nästa coast to coast efter att USA infört inreseförbud  för europeiska resenärer under en månad. Jag reser visserligen inte förrän den 29 maj så mycket kan hända. Skulle förbudet kvarstå, ja då blir det nog något längre löp i Norden. Världen går inte under, däremot kanske Norwegian som jag tyvärr flyger med. Flygbolaget har tidigare varit illa ute och nu är det storkris.

Inget parkrun i Östersund men jag sprang delar av banan längs Storsjön och också ut på isen.

Ja, jag är nästan glad att loppet inte blev av. Det var isande vindar och parkrunbanan var mycket isig, närmast ospringbar. Det blev ändå 7 km utomhus och sedan en mil på hotellets löpband. Kul också att träffa en kändis i stan, den gamle skidstjärnan Mathias Fredriksson.

En underbar löptur på 1 mil längs Storsjön och Hälsans Stig. Bilden från Semsås Brygga.

Keep on running!

PS

Med UD:s rekommendation i lördags om att avstå från alla utlandsresor fram till den 14 april är även min start i Düsseldorf Marathon den 26 april i farozonen.




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 sverker - 2020-03-13 09:11:59

komiskt! det är min stil! Jag pluggade i London och skulle
åka hem över jullovet - tog Nordvästexpressen från Haag
på julafton. Upptäckte att jag var ENSAM på hela tåget!
Frågade konduktörn om jag fick sitta i en förstaklasskupé -
det gick bra och jag dukade upp mitt lilla julbord där vi
rasslade upp genom ett kolmörkt Europa.. såklart kan
man köra Parkrun - utomhus och friskt - inga omklädningsrum -
enorma följder - företag går omkull.....

#2 Mats-Erik - 2020-03-13 13:18:14

Trist, hade sett fram emot att träffa dig imorgon men jag är förkyld så hade inte blivit av ändå. Jag har följt dig sen 2004, lycka till i USA och välkommen till östersund parkrun an annan gång, det är en platt och snabb bana. Om du har tid ta en runda runt Frösöberget och kanske upp till toppen, fin utsikt över ösd.

#3 Erik H - 2020-03-14 12:55:36

Om man ska springa I Norden, var ska men då springa? Förslag, efter kanaler I Sverige,Norge och Finland. Kanske också Danmark. Vattenvägar är alltid fina.
Fullbordade kanaler I Sverige (Finns över 100st på Wikipedia)
Himleån vid Ny Varberg, 1400-tal.
Drags kanal, 1555?1558.
Karls grav och Lilla Edets sluss 1605?1607.
Karl IX:s kanal (Eskilstunaåns kanalisering) 1596?1610.
Härnestads kanal, Åhus?Kristianstad 1614.
Göteborgs kanaler 1620?
Mölndalsåkanalen 1620?1621.
Hjälmare kanal 1629?1639.

#4 Erik H - 2020-03-14 13:03:21

Fler vackra kanaler.
Sveriges och Norges kanaler
Bergslagskanalen.
Dalslands kanal.
Göta kanal.
Hjälmare kanal.
Kinda kanal.
Strömsholms kanal.
Säffle kanal & Vikingaleden.

#5 Jj - 2020-03-14 13:48:50

Tipsar om klagälvsbanan i värmland!

#6 Björn - 2020-03-14 15:20:18

Ja, kanaler är utmärkta, vackra och platt terräng. Har tidigare varit intresserad av längre kanallöp i England, gjort ett kortare i Manchester. Har också sprungit runt några av Sveriges största sjöar men flera återstår, bl a Vänern. Gamla banvallar kan också vara fina. Klarälvsbanan har jag dock spriungit.

#7 Nilsson - 2020-03-14 18:32:01

Bara man ser Gräsänderna =).

#8 sverker - 2020-03-15 12:49:44

när vi är inne på motion: Göta Kanal grävdes av 58000
soldater utrustade med en plåtskodd träspade och skottkärra -
tanken var att slippa Öresundstullen och att få ut krigsflottan.
Det blev dyrt och senare tog järnvägarna över. Soldaterna
jobbade 12 timmar per dag och fick en skaplig lön. John Ericsson
var här som 14-åring nivellör - en slags lantmätare - stod på en
pall med ett instrument och fixade t.ex. de raka och plana kanterna
där t.ex. Björn kommer knatande. Håll med om att de är snygga?

#9 sverker - 2020-03-15 15:41:13

dagpenningen var 13 skilling och 4 runstycken - 1 riksdaler banco var 48 skilling
och då blir det 1250 kr per dag 2020 men det kan väl inte stämma?
Vad säjer ekonomijournalisten Björn? Bygget tog 22 år mot planerade 10
och det gjordes 7 miljoner dagsverken.

#10 världs-rekord - 2020-03-15 16:47:37

Totalt i år: 1136 km!?

#11 sverke - 2020-03-16 08:34:48

ja det blir ju en svensk normallön idag kring 30.000?
Maten fick de fixa själva - ta ut en kock och matlag
på 50 man. John Ericssons far Nils ledde spräng-
ningarna och Baltzar von Platen upptäckte de båda
sönerna och gjorde dem till kadetter - 12-14-åringar
kunde bli det då. Brodern Nils byggde senare de
svenska järnvägarna. Johns lokomotiv hade segrat
om det inte gått sönder sista dagen - duktigt folk!

#12 Olle - 2020-03-17 03:43:58

Du kan nog tyvärr glömma löpresor i år. Marathonlopp finns inte på kartan.

Utegångsförbud kan komma att införas och kanske långa sådana speciellt för alla över 70 år. Det kommer att pågå länge.

Läs den engelska modellen (som Sverige verkar följa) här:

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

#13 sverker - 2020-03-17 09:52:03

utegångsförbud? Det blir ca 1,5 miljoner. En "normal" influensa
brukar resultera i ca 300.000 döda - Asiaten 1957 tog en miljon.
Hittills i Kina är ca 1000 rapporterade. Många företag lever ur
hand i mun - går nu omkull....

#14 sverker - 2020-03-17 10:49:44

KIna dividerat med 150 = knappt 7 - det stämmer ju exakt?
För att bygga upp ett immunförsvar krävs enligt Storbritanniens
hälsominister att 60 % av befolkningen smittas. Vaccinering
är naturligtvis bättre. Vilka enorma följder detta får för ekonomin.
Regeringen lånar dock nästan gratis. Förr hade ju sossarna en
synnerligen aktiv stödpolitik. Borgarna vill spara i dåliga tider =
stenålder.

#15 Olle - 2020-03-17 16:41:37

Ja, utegångsförbud. Det har redan införts i Frankrike, Spanien och Italien. USA eller Tyskland är nog nästa land som kommer att införa detta. Merkel sa att 70 procent kan komma att smittas och detta växer exponentiellt. Antalet % döda beror helt och hållet på hur många som kan få tillgång till sjukvård. 1,5 miljoner globalt. Du skojar. Det kommer att bli betydligt högre. Allra högst i fattiga länder.

#16 Nilsson - 2020-03-17 16:43:13

Kommer ihåg Hong Kong Influensan , bedrövligt snörvlande. Vi överlevde. Man or a Mouse? Det här är ju en katastrof för ekonomin !

#17 Olle - 2020-03-17 16:47:31

Enbart i England förutspår man 250 000 döda. Detta om stränga drakoniska åtgärder vidtas under mycket lång tid, vilket i princip är fram tills ett vaccin finns.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8120501/Draconian-shutdown-measures-18-MONTHS-coronavirus-report-warns.html

#18 sverker - 2020-03-17 20:19:37

ja jag menade alltså 70 + är 1.5 miljoner i Sverige.
hur kontrollerar man utegångsförbudet?
frisk luft måste ju vara nyttigt och smittan
från hostning går kring 1,5 meter tror jag.
I Spanska Sjukan dog det 38.000 i Sverige - mest
yngre konstigt nog. 30 miljoner i världen men vissa
tror det var många fler.

#19 Björn - 2020-03-17 20:44:31

#Olle: Ja,löpartävlingar i utlandet kan jag nog glömma i år. USA-löpet är naturligtvis i fara, jag kan dock skjuta fram starten en månad till början av juli. Utegångsförbud i Sverige tvivlar jag på och i synnerhet inte förbud enbart för äldre.I övriga Europa omfattar förbuden inte t ex folk som är ute och ensamjoggar. För mig skulle ett hårt slag vara om Friskis & Svettis stänger sina gym (risken är överhängande). Jag är där nästan dagligen för att styrketräna benmusklerna (bra mot artros) och springer också en del på banden.
#Världsrekord: Nu är siffran uppe i 121 mil löpta sedan årets början.
#Sverker: Jo, frisk luft borde alla må bra av,

#20 Beklämmande... - 2020-03-17 23:12:09

Vi måste alla ta vårt ansvar, Varför stänger inte Friskis när Sats har stängt. Samma regler för oss alla eller är du ett undantag ?

#21 Olle - 2020-03-18 04:19:19

Jag tror det kommer att krävas ett förbud när våren kommer. Svårt att hålla sig inne då.

#22 Nilsson - 2020-03-18 08:21:58

En på 8000 har hittills blivit registrerad smittad i Sverige, och vi ligger väl i genomsnitt. Hur förkylda är dom andra 7999.....

#23 sverker - 2020-03-18 09:32:47

en pensionerad statsepidemolog påpekar att smittbärare
kan vara symptomfria och att kontroller är meningslösa -
den smittfria kan vara smittad nästa dag. Danmark inför
självtest som kan skickas hem och anhörig eller annan
kan lämna in provet. Detta hade Danmark vid Sars.
Utegångsförbud? Många tossigheter - i Paris får man inte
besöka parker - folksamlingar max 10. Immunförsvaret
måste byggas upp precis som Storbritannien påpekar.

#24 Bengt - 2020-03-18 13:46:34

Du låter dig inte ryckas med i den allmänna paniken. Jag gillar din inställning att inte vara rädd. Om man som du sprungit sju coast to coast ensam vad är då lite Corona att vara rädd för. Simhallarna har öppet och där är det som på alla andra platser i Stockholm mycket lugnt nästan som på sommaren. Det är perfekt för mig nu när jag försöker träna crawlsimning.

#25 Johan - 2020-03-18 16:09:01

Det kommer att krävas krigsliknande tuffa uppoffringar socialt och ekonomiskt. Frågan är hur hög moralen att upprätthålla dessa är / blir. Om nu t ex 70 plussarna ignorerar myndigheternas uppmaningarna och fortsätter att leva som vanligt, varför ska då yngre människor (som förlorar mest) acceptera detta?

#26 sverker - 2020-03-18 16:24:44

Anders Tegnell förtydligar nu att 70+ ska undvika kontakter
men det är bra att gå ut och få frisk luft - i vissa länder råder
totalt utegångsförbud och man blir bötfälld! hur drabbas ekonomin
av allt det här?

#27 Johan - 2020-03-18 17:32:07

Ja, kolla Elisabet Höglund, 75, som tycker det är sjukt att hon inte får köra sin racercykel. Hon tycker att reglerna är helt galna.

https://www.expressen.se/nyheter/elisabet-hoglund-flyr-spanien-varldskrig/

De kommer att ignorera reglerna. Generationskonflikt på gång?

#28 Nilsson - 2020-03-19 04:21:33

Det finns ju hur mycket virus och bakterier som helst i princip överallt. Dom tillhör naturen.Tvätta händerna ofta och rör inte ansiktet =).


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg