Kommentarer på Stel som en 100-åring


Grubbens trappor består av 100 steg. Dagens program bestod av jogg & rörlighet, löpskolning, trappträning, korta intervaller och Borsovhopp.

Jag som trodde jag var någorlunda vig. . . Idag fick jag veta sanningen: jag kan inte hoppa jämfota uppför en trappa, jag kan inte hoppa på ett ben och jag kan inte balansera på ett ben och samtidigt ta tag i det andra.

Jag kände mig som en 100-åring när jag idag tränade tillsammans med ett gäng medelålders motionärer under ledning av Mattias Sunnerborn, en av Sveriges bästa friidrottsveteraner. Det var ”08Fri Masters” som hade gratis utomhusträning vid Grubbens trappor på Kungsholmen. Vi var ett gäng på tio personer som hoppade och sprang uppför dessa 100 trappor, vi hade rörlighetsövningar nere vid dammen och vi sprang intervaller i backarna i parken.

Att jag är så osmidig kom som en total överraskning. När andra klarade två trappor i jämfotahopp klarade jag inte ens en trappa. Och vänster ben klarade inte enbenshopp på plan mark. Jag blev alltid klart sist i ruscherna uppför trapporna, var rädd för att snubbla. Det var bara på intervallöpningen jag kunde hänga med någorlunda.

Knäckt? Nej det här måste jag göra om nästa fredag. Efteråt kändes det jätteskönt; äntligen hade jag tagit i och inte bara lufsat en massa mil. Jag rekommenderar den här träningen som sker varje fredag 12-12-30. HÄR kan du läsa mera om upplägget. I maj startar man träning på Stadion och där ska jag också försöka vara med.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 LeifA - 2020-04-25 10:02:16

Jag så inlägget på Insta och tänkte att det där var väl Suneson! Så då var jag tvungen att kolla på din sida. Just löpning uppför trappor har jag tränat lite på men min stapplighet och försiktighet blir extra framträdande när jag springer i trail i en grupp. Uppför är det inga problem med nedför blir jag hjälplöst efter.

#2 sten-åke - 2020-04-25 11:26:59

Det är ju intressant att man kan få sådan träning varje fredag o grattis
När man bara skubbar på varje dag blir man ju stel , jag försöker träna själv sådana övningar men det blir bättre i grupp.

#3 sverker - 2020-04-25 12:48:37

Hur vältränad man än är blir man stel vid uppehåll - du går ju inte på
gymmet längre? Kanske mer t.o.m. när man är på topp? Armpendling -
man ska vara som ett kryss. Men man är rädd för att snubbla och slå
sig fördärvad.....dom andra nio kanske var bra? Den här trappan är jobbig.
Har Du kollat järnvärdet?

#4 Björn - 2020-04-26 12:26:19

#LeifA: Jag aktar mig också för att springa i terräng, särskilt i grupp, eftersom jag snubblar så lätt. Det har blivit värre med åren men jag har aldrig kunnat springa i terräng. Känner också igen att jag blir efter nerför fast så har det alltid varit. Tror du jag kan träna upp t ex hoppa på ett ben och jämfotahopp?
#Sverker: Ja, illa att jag inte kan gå på gymmet längre och hemma tränar jag inte rörlighet och styrka. Nej, har inte kollat järnvärden men efter din "pillerpropaganda" äter jag nu förutom glukosamin även magnesium, båda troligen verkningslösa.

#5 Jan-Olof - 2020-04-27 16:44:35

Har just blivit av med gipset på höger hand, efter att ha ramlat under en löptur. Dock ej i skogen, utan på en plan, asfalterad väg. Ett brunnslock från Televerket (där jag jobbat själv) stack upp en halv centimeter, vilket räcker om man får en "perfekt" träff.

#6 Björn - 2020-05-04 22:10:24

Jäkligt oturligt. Kommer säkert hända mig också men när jag springer med vagn är snubbelrisken obefintlig.