Kommentarer på Så långt sprang vi på en timma


Tillsammans med Springs chefredaktör BG Nilensjö, IS Göta, på Hedens IP i Helsingborg. Vi sprang båda entimmesloppet som han ordnat och som lockade nära 50 löpare. Själv hann jag 11,450 km och noterade mitt första officiella resultat på 10 000 meter; 52.53 (60-årige BG gjorde milen på låga 40 minuter och kom 14,4 km på 1 timma).  

Hur kul är det att bli ständigt varvad? Ja, är du 75 år och klart äldst i startfältet är det uthärdligt. Efteråt var jag till och med nöjd.

Entimmeslopp på bana var förr ganska vanliga men idag en rätt udda företeeelse. När jag fick höra att Helsingsborsgklubben IS Göta ordnade ett sådant tvekade jag inte. Har tidigare sprungit två sådana lopp- för fyra år sedan ca 12 km och för sju år sedan 13. Ingen katastrofal utveckling . . .

Jag sprang idag med karbonskor. De funkar bra på asfalt men på bana kändes de lite svampiga. Kanske skulle jag haft vanliga träningsskor? Frågade andra löpare men alla menade att karbon även här var bättre.

Möjligen var det här ett formbesked inför Florens Marathon, som jag springer den 26 november. Ambitionen är i alla fal att putsa min rätt dåliga tid i är från Leipzig (4.27).

A-heatet med de snabbare löparna har precis startat. Observera IS Göta-löparen (Micke Seger) till höger i bild som ramlar men fullföljde ändå loppet.

---

När jag nu uppdaterar min maratonstatistik efter att New York Marathon genomförts slås jag av hur generellt svaga resultat som där presterades. Bara 1 av de totalt 313 svenskar som genomförde loppet platsar på mina åldersindelade 10-bästalistor. Löparen heter Anders Szalkai, som gjorde 2.56.51, cirka 6 minuter långsammare än för en månad sedan i Chicago. I New York verkar det handla mycket om semesterresenärer.   

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Lennart - 2023-11-05 18:10:53

Ja. heter Man Seger i efternamn så =). I väderlekstjänsten har vi Lisa Frost... Där jag bor har vi Rosens Blommor... Och tidigare en urmakare som hette Tidens ur.. Finns flera , men kommer inte på dom just nu.

#2 Mårten - 2023-11-05 23:00:25

Jag heter Tom Frisk - men just nu är jag sjuk.
Borde egentligen just nu heta Tom Pung så känns det just nu.
Men jag hoppas bli som mitt efternamn - frisk.

#3 Alex - 2023-11-06 15:39:53

Bra kämpat!
Du var 3:a på VSM i Huddinge med 47.13.73

#4 Alex - 2023-11-06 15:40:35

Glömde skriva årtalet; 2019.

#5 Björn - 2023-11-06 19:13:08

Oj, det där loppet hade jag glömt bort. Jag har på 10 000 m tappat hela 5,40 min på fyra år. Åldersomräknat "borde" jag ha varit ca 3 minuter snabbare för att prestationen i Helsingborg skulle vara likvärdig med den i Huddinge.

#6 Alex - 2023-11-06 19:22:25

Visst tappar man mer, per år, ju äldre man blir?

#7 Björn - 2023-11-06 21:12:50

Ja. Men jag har också tappat mera än mina jämnåriga, i all fall på "kortare" distanser som 10 000 och 5 000 m.

#8 Erik H - 2023-11-07 08:32:06

Dagsformen kan göra någon minut!?
Om du springer på krillan idag kanske tiden blir 49'59???
Det mentala spelar roll för hur mycket man man kämpa.

#9 Erik H - 2023-11-07 08:38:31

Medeltiden på 60 minuter(entimesloppet)) är väl bättre än medeltiden på första 10km eller?
Du kanske hade en mental svacka i mitten av loppet?

#10 Björn - 2023-11-07 12:08:17

Det stämmer.

#11 Lennart - 2023-11-10 17:15:21

Jag har en fundering. Vi (jag 63) är så gamla, så vad spelar det för roll hur fort vi springer i förhållande till varandra. Vi är ju ändå här ifrån snart ..Är jag bara tråkig?

#12 Roland - 2023-11-11 13:45:08

Det finns flera saker som du Björn är bättre på än de flesta av oss andra äldre löpare och en av dem är att du klarar dig skadefri. Det är något de flesta av oss också skulle vilja göra.

#13 Björn - 2023-11-11 15:55:28

#Lennart: För mig spelar det stor roll hur fort jag springer. Blir glad när tiderna åldersomräknas- att en 75-åring kan slå betydligt yngre löpare motiverar mig att fortsätta tävla. Den dag jag inte längre hänger med slutar jag nog med tävlandet men inte med löpningen.
#Roland: "Hemligheten" med att jag fått vara skadefri är LSD (long slow distance), mycket mängd men inga korta, snabba intervaller eller ständiga förändringar av träningen.

#14 Hans - 2023-11-12 08:14:22

Tänker att många "löpare" tänker som du.. Därför sjunker tiderna o de bra deltagarna med åren, därför så funkar det inte med "åldersomräkning", hur många f.d elit löpare fortsätter tävla när de ser resultaten dala.
Finns det några äldre som springer vid 60 då slår de även sina yngre topptider med dessa omräkningsmodeller.

#15 Lennart - 2023-11-14 09:46:52

Dina trevliga betraktelser med bilder från vardagslöpen har minskat! Gärna många fler..!

#16 Björn - 2023-11-14 14:58:29

#Hans: Ja, de flesta elitlöpare lägger av på ålderns höst men nya dyker upp varför det generellt är hög klass bland världens äldre veteranlöpare. Åldersomräkning innebär att du jämförs med världens bästa i din ålder, dvs i procent hur nära du kommer. Står mig slätt när mina maratontider ska jämförs med t ex Ed Whitlock som 75-åring gjorde 3.08 på maran. Åldersomräknat har min procentsatser sjunkit under senare år men glädjande är att jag fortfarande håller betydligt yngre löpare stången när de gör motsvarande omräkningar.
#Lennart: Ska tänka på det.

#17 Thomas Krantz - 2023-11-18 17:35:29

4.27 vid 75 års ålder är verkligen inte dåligt!
Fast det beror givetvis på målsättning och träningsvolym också!


Kommentarer är inaktiverade för så gamla inlägg