Kommentarer på Tänk om..


jag fick placera ut alla Amerikas motell med fem mils lucka och sedan sockra pärlbandet med en vägrestaurang efter varje mil. Då skulle Björns löpning ha varit mycket enklare liksom mitt dagliga planerings arbete. Det är de förutsättningarna som nästan alla andra Coast to Coast löpare har. En följebil hämtar upp och kör ut löparen till och från motellen läs hotellen. När han blir hungrig eller törstig finns alltid staben där med varma burgare och kall sportdryck. Han behöver inte dra runt en kärra över USA, tvätta sitt byk, se om sin utrustning, och leta Brooks. Dessutom kan ibland tjäna en slant på sitt löpande. Det är skillnad på att spela i gärdsgårdsserien och La Liga.

Björn har tre medarbetare i sitt team. Det är jag, Jan (storebror) som hjälper till med detaljplaneringen, Ragnar (storebror) som står för den engelska översättningen och Nils (Björns äldsta son) som ser till att den krånglande bloggen inte alltid krånglar. Björn har bett mig att berätta lite om mitt arbete.

Grunden är den utmärkta grovplaneringen som Björn gjorde i våras det vill säga de fyra kartblad som finns på bloggen plus lite fotnoter om motell, uteliggningar och terräng. Planen har till stort kunna följas från Washington till och med Kentucky. Tyvärr var jag i frankrike och åkte skidor under våren och kunde inte delta i arbetet. Jag har dock viss erfarenhet då jag gjorde planen för vår gemensamma tripp mellan Denver och Oklahoma sommaren 2008. Egentligen gjorde jag två. Den var tänkt att gå från Denver till Kansas City med det sket sig på slutet. Det är mycket typiskt för planerings jobbet. Något som ser ut att hålla faller på en alltför lång och jobbig etapp. 2007 då Björn sprang från Oregon till West Virginia sprang han i stort efter en annan kontinental löpares plan.

Google Maps och Internet är mina främsta hjälpmedel. Google Maps är mycket bra men det finns också en del felaktigheter. Mindre motell och mindre restauranger är som regel felplacerade och väldigt få mackar är utsatta. Nästan alla vägar och samhällen är fotograferade och man kan tillsammans med den ”Gula Gubben” virtuellt springa etappen. Han och jag har tillsammans upptäckt ett stort antal glömda mattillfällen längs vägarna.  Wikipedia, lokala hemsidor, andra bloggar, telefonkataloger, företagsregister och inte att förglömma Weather Underground (värdens bästa väder sajt) är andra bra hjälpmedel. Jag jobbar alltid samtidigt med två datorer. Skulle egentligen ha behövt en tredje.

En detaljplanering och en rapport av en etapp kan ta mellan en timme upp till fyra att göra. Jag börjar alltid med att spåra, checka och lägga ut slutmotellet. Sedan gäller det att hitta ett lämpligt lunch- middagsställe som i bästa fall ligger på mitten av sträckan. Ibland tvingas man att förlänga etappen med en liten tamp eller slinga. Huvudmålet är mycket viktigt för Björn. Kanske inte alltid främst för kaloriintaget. Lika viktigt är att komma in i ”kylan”. En bra plan skall också innehålla morgon- och eftermiddagsfika. Rapporten innehåller också alltid väderläget, lite fakta och kuriosa om etappmålet exempel varför heter Arab arab, varför passerade tidigare nästan alla bananer Fulton och vad sker på posten i Valentine kring Alla Hjärtans Dag? En del av informationen använder Björn i bloggen. Kort om vad som händer här hemma brukar också ingå. Sedan är det dagliga frågor som skoinköp, utrustningen, pep-talk, ja listan kan göras lång. I bästa fall har Björn rapporten på kvällen då han kommer hem från arbetet men alltid senast på morgonen innan har går till jobbet.

Även om det ofta är ett roligt arbete så ser även jag fram mot lördagen den 17 juli då Björn går i mål och jag kan ägna mig till Tour de France till 100 %. Får jag abstinensbesvär så kan jag väll skissa på nästa äventyr. Min dröm tour går längst Östkusten från St Francis i Maine till Key West (halvvägs till Cuba) i Florida, en sträcka på runt 3200 km Om man får springa på Over Seas Hwy? Den dagen den sorgen.

Jan




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Henry - 2010-07-04 12:49:35

Kul att få lite "bakom kulisserna"-info! Det verkar ligga en hel del arbete bakom ett lyckat coast to coast-löp.

#2 Bjorn - 2010-07-04 15:09:19

Ja, vad mycket enklare allt blivit med en foljebil och en hel stab. Men det hade blivit en helt annan resa och antagligen inte lika rolig. Fast vissa dagar hade jag inte tackat nej till att fa packningen transporterad, alltid kunna komma in i kyla, bli serverad mat och dryck vid ratta tillfallen, fa utrustningen fixad, alltid garanterad logi, kunna springa sa langt jag vill och inte ibland overlanga distanser etc etc. Kanske kan vi lata barnen vara chaufforer om vi gor en ny gemensam tripp nasta ar?

#3 ROlf - 2010-07-04 16:42:23

Intressant. bra med hyggliga bröder!

#4 Hans - 2010-07-04 21:18:12

Har följt varenda tripp via nätet, men nytt för i år är att jag själv sprungit sträckorna virtuellt via google. Internet är fantastiskt.