Kommentarer på Min träning inför Düsseldorf Marathon


Lördagens Haga Parkrun 5 km blev ett bra snabbdistanspass i min maratonuppladdning. Åldersomräknat blev jag etta i tävlingen, som egentligen inte är någon tävling utan mera en kamp mot dig själv. Haga Parkrun anordnas varje lördag och är helt gratis. Testa, utmärkt snabbdistansträning. Mera om tävlingen HÄR:

Mindre mängd och mera kvalitet. Det är receptet på min maratonsatsning.

Den 30 april springer jag maran i Düsseldorf. Tyskland tillhör favoritländerna vad gäller löpartävlingar och i Düsseldorf har jag sprungit en halvmara men aldrig maran (tvingades ställa in på grund av skada för flera år sedan). Nu är det dags för come back och jag sätter ribban högt: 3.20 är måltiden men jag är nöjd med allt under 3.30.

Düsseldorf, stort som Göteborg, bjuder på bra förhållanden. Banan är flack, går i kringelkrokar mest inne i centrum, vi löper två gånger över en låg bro över Rehn där start och mål också ligger. Loppet är relativt litet, ifjol cirka 3 000 löpare på maratondistansen. Bästa gubbe i M65 sprang då på 3.43 men tiderna har ofta legat runt 3.15-3.20.

För första gången på länge följer jag ett träningsprogram. Jag har satt samman det själv och det går i korthet ut på tre kvalitetspass i veckan och en kraftig minskning av träningsmängden räknat i mil (från 15-milaveckor ner till 8-10 mil).

Det håller inte att ligga på så stora volymer (ifjol över tusen mil) om ambitionen är att springa snabbt. Med den mängdträning jag har "borde" jag dock kunna bli lite snabbare. Ifjol blev jag nummer fyra totalt i Sverige  i M65 på 3.26. Eftersom jag bara springer något maratonlopp och 1-2 halvmaror om året är jag väldigt osäker på hur jag idag står konkurrensmässigt. Förhoppningsvis ska nästa år bli relativt mycket bättre eftersom jag då blir yngst i 70-klassen, en fördel jag ska utnyttja på 2018 års Boston Marathon.

Att jag springer i Düsseldorf handlar bland annat om att få en kvaltid till just Boston Marathon (4.20 i M70). Jag hade också kunnat skaffa mig den i Stockholm men Stockholm Marathon har inte samma dragningskraft längre. Däremot springer jag nog i Stockholm  2018 på den nya envarsbanan.

Så här ser i grova drag träningsprogrammet ut kommande sju veckor fram till Düsseldorf:

Måndag: Långpass 20-30 km

Tisdag: Kvalitet, intervaller på band 10x1 km i 12-14 km/tim med 2 min joggvila.

Onsdag: Lugn distans 10-15 km, 1-2 löppass

Torsdag: Kvalitet, springer med Vallentuna FK intervaller, backe med mera

Fredag: Lugn distans 10-15 km, 1-2 löppass

Lördag: Snabbdistans 5 km Haga Parkrun

Söndag: Lugn distans 10-15 km

Till detta ska läggas 5-6 dagar i veckan på gym där jag styrketränar benen för att hålla knäartrosen i schack. Jag kör sittande bensträck, lårcurl och benpress med så tung belastning som möjligt. Kanske springer jag också som ett testlopp Örebro halvmaraton elva dagar före Düsseldorf. Hade gärna velat springa gemensamhetslöpet Ultrapåsken 2017 (65 km) men avstår nog med tanke på halv- och helmaran.

Jag har blivit heltänd på så kallade Parkruns, den nya Europaflugan. För tredje gången sprang jag idag Haga Parkrun och ska försöka vara med de flesta veckorna fram till Düsseldorf. Om två veckor springer jag ett parkrun i Manchester och tar en minisemester i en stad jag aldrig besökt.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 -- - 2017-03-11 20:10:33

hur kan man bli etta i en icke tävling........tramset når däremot nya höjder....

#2 lelle - 2017-03-12 10:15:25

Det är bara en lek.
Däremot att jaga tusendelar av en sekund och millimeter och påhittade spelpoäng i SM EM VM OS med föremål som ska nånstans i en påhittad idé har nått sjukliga proportioner! Snarare att betrakta som en identitets störning!
Att springa är bra för hälsan..

#3 Mårten... - 2017-03-12 23:26:26

Vilkert bra beslut du tagit att äntligen gå in för ett bra resultat genom att träna mer vettigt enligt mig. Mindre mil och mer kvalite och dessutom ett halvmarathon som en test.. Mitt tips måndag och fredag -

#4 Mårten - 2017-03-12 23:28:52

Det föll bort. Mitt tips andra passet måndag och fredag - Eget Parkruns 5 km.

#5 Björn - 2017-03-15 12:37:36

Tack för tipset, Mårten. Har redan dragit ner kraftigt på mängden. Får dock vara lite försiktig med alltför snabba pass.