Kommentarer på Parkrun plockade i smyg bort åldersrekorden


I lördags sprangs det 300:e parkrunloppet i Hagaparken och man bjöd på specialgjorda kakor. Ingen av de nära 300 löparna kände då till den strid som i tysthet pågår inom parkrunledningen.

Parkrun har nyligen raderat hundrtatusentals rekord i sin databas. Själv har jag ovetande blivit av med alla åldersrekord hemma och utomlands. I Sverige har man smugit med beslutet och i England har man lagt ut dimridåer.

”It´s a run, not a race”, brukar det heta om dessa gratis 5-km lopp, som varje lördag anordnas i 23 länder världen över och med totalt 9 miljoner registrerade parkrun-löpare. Det handlar alltså om en gigantisk löparrörelse- i Sverige ordnas lopp på elva platser (Malmö, Växjö, två i Göteborg, ett i Linköping, Örebro, Uppsala,Umeå och tre i Stockholm). Jag är ett stort fan av parkrun, har snart sprungit 100 lopp och har eller har haft åldersrekorden på de flesta orterna i Sverige När det idag anordnades det 300:e loppet i Hagaparken, var jag på plats.

Det som lockar mig med parkrun är att de inte är några ”riktiga” tävlingar,  men nästan- bra för den nervöse. Du får en tid, en resultatlista mejlad hem, banorna är kontrollmätta och alla sorters löpare är med-från familjer med barnvagn till elitlöpare. Och resultaten åldersomräknas, trevligt för oss äldre löpare som inser att vi kanske inte är så långsamma ändå. Och så sammanställer man en lista på hemsidan med åldersrekord uppdelad på 5-årsklasser. Det senare har för mig varit en stimulans och fått mig att åka runt och jaga åldersrekord i Norden och även i Amerika. Men nu är det slut med detta.

Ledningen för Parkrun med VD Russ Jeffery har nämligen bestämt att allt vad rekord och tävling ska bort. Därför togs nyligen listorna för män som sprungit under 17 minuter och kvinnor under 20 minuter bort. Och listorna för åldersrekord på de olika banorna försvann också från hemsidan. Det går nu t ex inte längre att se vad de snabbaste männen eller kvinnorna i t ex 30-, 35-, 40-, 45-, 50-, 60-, 65-, 70-, 75-årsklasserna sprungit på för tider på de olika banorna världen över. Varför?

Russ Jeffery har svårt att förklara detta. I sitt långa vd-brev, som bara verkar ha spridits i England, ger han egentligen inga konkreta svar. ”Jag tror verkligen att vi har en skyldighet att fortsätta att ta bort de hinder som sitter i vägen. Rekord var ett sådant exempel liksom rädslan att komma sist, att vara långsammast, att inte vara lika bra som alla andra . . . ”, skriver han och talar om att parkrun ska vara mer ”inkluderande”. Ja, jag kan förstå att alla ska få vara med och känna glädje över att ha promenerat eller sprungit 5 km. Och så är det redan idag. Men att rekordlistorna skulle skrämma bort folk, tror jag inte på. Då skulle man ha slutat med all tidtagning i parkrun men det har man inte gjort och inte heller med åldersomräkningen. Att listorna skrämmer är nonsens, snarare stimulerar de, tror jag. Och hur du än gör kommer alltid någon sist. Men jag anar var skon klämmer . . .

Det handlar om sex och pengar, fast det vågar inte Mr Jeffery skriva. I England har det varit protester mot att minst tre kvinnliga åldersrekord innehas av transpersoner. Du måste också kunna bevisa att du är registrerad i ”rätt” kön, har några ansett. Det har även förekommit hotelser om att dra in bidrag till parkrun. I det läget var det enklare att vika ner sig och tala om att vara ”så inkluderande som möjligt” och plocka bort rekorden. Synd att man gjorde så, tycker jag. Vad tycker du?

Keep on running!

PS

Elitlöparen Hanna Lindholm vann jubileumsloppet i Hagaparken på tiden 17.09. Om detta var den snabbaste damtiden någonsin går inte längre att utläsa. Hoppas bara att hon inte skrämde bort andra löpare att nästa gång ställa upp  . . .




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 CC - 2024-04-14 06:27:49

I min lokala tidning fanns det 1 april en krönika om att det inte längre fanns någon mening med ett aprilskämt eftersom världen var ett enda stort skämt, och jag håller med.

Att vi inte längre kan kalla en spade för en spade är tokigt och värre kommer det med all sannolikhet bli, bara skaka på huvudet och skratta åt all dårskap som råder.

#2 John Jensen - 2024-04-14 10:37:29

För mig spelar åldersomvandlingen ingen roll. Är ju långsammare än de bästa i min ålder som tex författaren Suneson som sprang på 3h:12m under Stockholm Marathon 2011 vid 61 års ålder. Jag har som bäst 3h:57m i Helsingborg vid 62 års ålder. Så tävlar alltid endast mot mig själv och då spelar inte officiella resultatlistor stor roll för mig personligen.

#3 Jan-Olof - 2024-04-14 14:08:38

Intressant ämne, aktuellt nu med tanke på det förestående riksdagsbeslutet om juridisk könstillhörighet. I sig tycker jag att åldersrekorden kan vara kvar. Vore synd om park run förlorar sin största supporter i Sverige, d.v.s Björn Suneson. Du borde lyfta ämnet i andra löparmedier, t.ex. Runners World.

#4 Ed. - 2024-04-14 17:21:19

Jag tycker det är bra att man tar bort byråkrati/statistik/sifferexercis. För mig som tävlat i löpning på sm-seniornivå, men sedan har skador gjort att jag inte längre kan springa som förr, och nu känner att det är skönt att slippa tidtagningstvånget och till allmän beskådan. Att jag överhuvudtaget vågade börja ?tävla? igen var att det finns en ?funrun?-klass på Blodomloppet, dvs utan tidtagning, men med nummerlapp och med andra löpare runt omkring dig, med en gemensamt start och målgång med medalj. Funrun-?lopp? existerar knappt i Sverige och närmast är väl Parkrun, som jag sprungit en gång, men då publicerades tiderna och man fick skämmas offentligt för att man inte sprang lika fort som förr. Kan tänka mig att springa Parkrun igen, om jag slipper hängas ut med tid och placering. Bra förändring!

#5 Bernt - 2024-04-15 11:33:26

Drabbar inte mig men synd när de ändå tar tid.

#6 Ovetande - 2024-04-15 13:59:37

Vilken tid hade Suneson i sista loppet i Haga ?

#7 Björn - 2024-04-15 15:48:07

Tid 27.26, plats 152 och åldersomräknat plats 21 bland totalt 292 deltagare. Detta går fortfarande att utläsa på parkruns hemsida.Men skulle det ha varit ett åldersrekord hade uppgiften mörkats. "Sista" loppet i Haga är fel, det var det senaste loppet.

#8 Andre' - 2024-04-15 20:18:23

Ta tid på de som önskar officiell tid.
Ta inte tid på de som inte önskar officiell tid

#9 CC - 2024-04-16 05:12:05

Nr4 Ed. Att du har problem med ditt ego borde vi andra inte få lida för. Jobba med din självkänsla istället. Vill du springa utan tid är du välkommen att röra dig utomhus när du själv önskar i exakt det tempo du önskar och din kropp klarar av :)

#10 Alex Bonn - 2024-04-16 16:09:25

Håller helt med dig!
Trodde knappt det var sant?!

#11 Hans - 2024-04-17 20:41:14

Världen förändras o vi med den.

Nya rekord sätts med nya material, som nytt gummi på pingis racket, gamla tennisracket i trä, bättre stavar i höjdhopp, kolfiber skor med nya spektakulära rekord.
.
Om killar får byta kön, vilket redan hänt o sätter nya rekord bland kvinnor i ex löpning, simning, kraftsporter o.s.v.

Nya svenskar som är osäkra på sin ålder o myndigheter fastställer ålder, som en del tycker är alldeles för unga. Kronologisk ålder är inte alltid detsamma som biologisk ålder. Ja då får vi acceptera det.

#12 Björn - 2024-04-18 10:54:09

Ja, men nya material etc hindrar ju inte att man publicerar åldersrekorden i parkrun. Samma med ålder och kön.

#13 Hans - 2024-04-18 13:03:27

#12 Poängen är att saker o ting förändras, det är något som man får acceptera.

Ska man ha tider som visar resultat med nya o gamla skor ? Nya o gamla spjut rekord ?
Enklast är att publicera snabbaste tiden, oavsett ålder, kön, vikt, elit, motionär, handikapp.

#14 Björn - 2024-04-18 15:32:24

Självklart. Det som varit så bra med parkruns listor över rekorden är att man inte bara publicerat snabbaste tid i en viss ålderklass utan även alla efterföljande tider. Nu tror jag tyvärr inte att parkrun kommer att återinföra listorna varför det bara är att gilla läget.

#15 b å - 2024-04-21 22:16:34

och om man ändrar banan som ex ny sträckning då blir ju det omöjlgt att slå rekord.

#16 Gunnar Bengtsson - 2024-04-22 17:35:29

Jaha, då har jag sprungit mitt sista Parkrun.
Tråkigt!

#17 Björn - 2024-04-22 20:54:31

#b å: Jo, men inget större problem eftersom korrigeringarna är rätt marginella. I t ex Uppsala har man ändrat banan på grund av ett brobygge så nu är den lite långsammare.
#Gunnar: Ja, det var tråkigt. Vet att du liksom jag jagat rekorden. Men jag fortsätter med parkrun. Sista året jag eventuellt skulle kunna springa under 25 minuter.

#18 Maths - 2024-04-27 12:34:00

Å andra sidan blir ju åldersrekorden som gällde innan oslagbara för all framtid.