Kommentarer på Så undviker du latmasken


Backlöpning i mörkret. Karolinska Institutet i Solna är ett fantastiskt fint område att träna på under kvällar och helger, då är det folktomt här inne.

Regn och kyla och ingen lust att träna. Plötsligt befinner jag mig ändå ute i tränigsspåret. Hur gick det där till egentligen?

Det är sällan jag ställer in ett träningspass. Och skulle jag oja mig brukar min fru skicka ut mig. Egentligen har jag en väldigt fördel jämfört med många andra löpare; när jag tränar är det i regel "transportlöpning", alltså till och från jobbet och hem på lunchen. Så länge jag jobbar är det med andra ord träning för hela slanten.

Men hur ska det bli när jag snart är pensionär? Ja, då gäller det att få till nya rutiner. När andra går till jobbet tänker jag gå till mitt "jobb", det vill säga ut och springa. Ambitionen är två träningspass om dagen. Det där med rutiner tror jag är absolut nödvändigt om träningen ska fungera

Det är inte alltid jag känner mig motiverad och ibland kryper latmasken i mig. Bäst maskmedicinen heter inte Vanquin utan Planering. Dagen innan brukar jag ha tänkt ut vilken sträcka jag ska ta till jobbet. När sedan dagen infiner sig och jag inte har någon som helst lust att springa just den långa sträckan utan ta en kortare väg, ja då tänker jag på gårdagen och vilken lust jag då kände för sträckan. Då går det inte att ställa in.

Idag söndag kröp latmasken i mig. Just helgerna kan vara extra besvärliga då det inte är någon transportlöpning. Det blev inte lättare av att det var busväder ute och klockan hunnit bli sen. Men som om någon annan styrt mig var jag plötsligt  i träningskläderna och joggade i regnet upp till Karolinska Institutet. När jag är trött eller omotiverad tycker jag det känns behagligast att träna nära hemmet, funkar det inte är det så lätt att avbryta.

Just området inne på Karolinska Institutet är perfekt. Kvällar och helger är det folktomt här, undantaget en del hundägare. Du har mängder av härliga småbackar du kan dra upp och nerför och det går att variera löpningen i det oändliga på detta ändå väldigt begränsade område. Ikväll blev det mycket backintervaller i regnet. Den träningen ska förhoppningsvis ge resultat inför stundande Växjö Marathon. Formen känns dock fortfarande avlägsen.

Keep on running!




Kändes denna post intressant och värd att kommentera går det bra här

#1 Oliver Sture - 2009-10-05 11:38:49

Ett bra sätt att hålla formen är också att, som du gör, offentliggöra träningspassen.